2 miliardy na połączenie Rzeszowa z Krakowem

RZESZÓW, PODKARPACIE. Największa w Polsce inwestycja kolejowa otrzymała dofinansowanie z UE

- Podróż pociągiem do Krakowa to udręka – narzeka pan Piotr z Rzeszowa. – Rzadko kiedy udaje mi się dojechać pod Wawel w 2,5 godziny tak jak jest w rozkładzie – dodaje. Ta sytuacja niebawem się jednak zmieni. Właśnie została podpisana umowa o dofinansowanie modernizacji linii pomiędzy stolicami Podkarpacia i Małopolski.

Porozumienie zostało zawarte pomiędzy Centrum Unijnych Projektów Transportowych a PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wartość projektu to 4,67 mld zł. Dofinansowanie ze środków Funduszu Spójności wyniesie 2,18 mld zł. Przebudowa linii kolejowej pomiędzy Krakowem a Rzeszowem będzie jedną z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Ma zostać ukończona do końca 2014 roku. Razem z budowaną równolegle autostradą A4 zapewni łączność komunikacyjną naszego regionu na światowym poziomie.

Zakres inwestycji

- Projekt obejmuje przebudowę linii kolejowej nr 91 na odcinku Kraków – Rzeszów o długości 138,7 km – wyjaśnia Robert Kuczyński, rzecznik prasowy Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. – Zostanie ona dostosowana do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych o maksymalnym nacisku 22,5 t/oś. W ramach projektu planowana jest przebudowa układów torowych na 16 stacjach, przebudowa 13 przystanków osobowych oraz budowa 1 nowego. Ponadto przebudowanych lub zbudowanych będzie 138 wiaduktów i mostów, 44 przejść dla zwierząt i korytarzy ekologicznych oraz zamontowane zostaną ekrany akustyczne – wymienia.

Nowe możliwości

Modernizowany odcinek jest częścią linii kolejowej E 30 należącej do Korytarza III stanowiącego element sieci TEN-T. III Paneuropejski Korytarz Transportowy swój początek bierze w Berlinie, biegnie przez Drezno na wschód do przejścia granicznego Gorlitz – Zgorzelec, a następnie przez najważniejsze ośrodki na południu Polski: Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków, Rzeszów, Przemyśl na Ukrainę – do Lwowa i Kijowa.

- Dzięki podpisanym dziś umowom przekroczyliśmy półmetek, czyli 50 proc. wartości przewidzianej w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko na projekty infrastrukturalne – powiedział minister Cezary Grabarczyk. Modernizacja linii to największa inwestycja kolejowa w kraju, a zarazem czwarta pod względem wartości wśród wszystkich projektów infrastrukturalnych.

- Zapowiedzi wyglądają pięknie na papierze – kwituje pan Piotr. – Ciekawe, czy to tylko „pobożne życzenia”, czy naprawdę doczekamy się podróży w ludzkich warunkach do Krakowa. Ostatnio więcej słychać o cięciach, a nie zwiększaniu nakładów na inwestycje. Pożyjemy, zobaczymy – kończy.

Paweł Malinowski

do “2 miliardy na połączenie Rzeszowa z Krakowem”

  1. Jan

    „Razem z budowaną równolegle autostradą A4 zapewni łączność komunikacyjną naszego regionu na światowym poziomie”.

    Tak, na światowym poziomie podłączymy się do Krakowa. Ale do stolicy kraju nadal nie będzie połączenia na poziomie, bo S19 idzie „w bok”, a modernizacja linii kolejowej przez Kolbuszową-Sandomierz-Radom zatrzymała się w martwym punkcie i nie wiadomo, czy cokolwiek z tego wyjdzie. Szkoda.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.