„Aeropolis” dusi się

Wizualizacja fabryki Zelmer w Rogoźnicy, w której ma pracować dwa tysiące osób

PODKARPACIE. Jak rozwiązać problem komunikacyjny Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego? Czasu na inwestycję jest bardzo mało

Położony w Jasionce i Rogoźnicy Podkarpacki Park Naukowo-Technologiczny „Aeropolis” to jeden z najbardziej atrakcyjnych terenów inwestycyjnych w naszym województwie. Nowoczesne firmy chętnie budują tu swoje fabryki. Nie brakuje jednak problemów.

Przed Parkiem problemy, które można podzielić na kilka grup: dostarczenie energii, dostarczenie wody oraz oraz odprowadzenie wód opadowych, a także komunikacja.

Część spraw wkrótce zostanie rozwiązana. Np. budowany jest już transformator, jest też projekt przygotowania rowu odwodniającego w Jasionce o regulacji rzeczki Szlachcianka w Rogoźnicy. Najprawdopodobniej trzeba zapewnić dodatkowe ujęcia wody, bo obecnie firmy korzystają z ujęcia głębinowego.

Najgorzej przedstawia się sytuacja z dojazdem i wyjazdem. Już teraz (choć jeszcze nie wszystkie fabryki powstały) jest problem z wyjechaniem z drogi wojewódzkiej łączącej Jasionkę z Rogoźnicą. A w tym roku ma być oddane do użytku kilkanaście kolejnych fabryk, w tym Zelmer z dwoma tysiącami pracowników. Na pewno konieczne jest rondo, a może nawet rozbudowa dwóch dróg krajowych (nr 9 i nr 19) o dodatkowe pasy ruchu w kierunku Rzeszowa.

- Podkarpacki Zarząd Dróg Wojewódzkich opracowuje projekty rond – mówi Waldemar Pijar, prezes Rzeszowskiej Agencji rozwoju Regionalnego, która zarządza „Aeropolis”. – Zgłosiliśmy swoje uwagi do niego. Chodzi o to, by były one bezkolizyjne. Np. ruch na odcinku Rzeszów-Głogów był niezakłócony, a samochody wyjeżdżające z „Aeropolis” nie miałyby problemu z włączeniem się do ruchu.

Jednak zaprojektowanie i budowa drogi czy ronda może potrwać dwa lata. Przez tren czas kierowcy będą tkwić w korkach. Do sprawy wrócimy.

Komentarz:

Zbigniew Rynasiewicz, przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury

Zauważyłem, że Park ma problemy komunikacyjne. Sprawy te powinien rozwiązać RARR oraz samorząd województwa. Ale jeśli będzie to potrzebne, zorganizuję spotkanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z Podkarpackim Zarządem Dróg Wojewódzkich.

Adam Cyło

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.