Autobus się spóźnił? Żądaj zwrotu pieniędzy

Od 1 marca pasażerowie autobusów i autokarów w całej Unii Europejskiej mogą żądać zwrot kosztu biletu i odszkodowania w przypadku znacznego opóźnienia lub odwołania kursu. Fot. Autor

PODKARPACIE, KRAJ. Od ub. piątku pasażerowie autobusów mają prawo do odszkodowań.

Od 1 marca pasażerom autobusów i autokarów w całej Unii Europejskiej przysługują nowe prawa. Mogą żądać zwrot kosztu biletu i odszkodowania w przypadku znacznego opóźnienia lub odwołania kursu.

Unijne rozporządzenie przyznaje pasażerom autobusów prawa podobne do tych, z których korzystają już pasażerowie środków transportu lotniczego, kolejowego i wodnego. Na przewoźników autobusowych i autokarowych oraz na zarządców terminali nałożono szereg obowiązków związanych z odpowiedzialnością wobec pasażerów.

Unijne rozporządzenie nakazuje między innymi, by osoby niepełnosprawne i o ograniczonej sprawności ruchowej otrzymywały bezpłatną pomoc zarówno na wyznaczonych terminalach autobusowych, jak i w autobusach i autokarach.

Jakie odszkodowanie i za co?
Na trasach dłuższych niż 250 km pasażerowie mają prawo do odzyskania pełnego kosztu biletu w przypadku nadkompletu bądź odwołania lub opóźnienia przejazdu o ponad dwie godziny. Jeżeli przewoźnik nie zaproponuje pasażerowi wyboru między zwrotem kosztu a zmianą trasy, podróżnemu przysługuje odszkodowanie w wysokości połowy ceny biletu.

W razie odwołania kursu lub opóźnienia wynoszącego ponad 90 minut przewoźnik musi zapewnić pasażerom przekąski, posiłki, napoje czy ewentualne zakwaterowanie.
Dotyczy to jednak wyłącznie przejazdów na trasach dłuższych niż 250 km. Nie otrzymają więc odszkodowania pasażerowie podróżujący po Podkarpaciu albo jadący do Krakowa czy Lublina. Należy się ono natomiast przy opóźnieniach w kursach do Warszawy i oczywiście wszystkich zagranicznych na zachód Europy.

Natomiast na wszystkich trasach pasażerowie mają prawo do odpowiedniej informacji przed podróżą i w jej trakcie, a także do odszkodowania w przypadku odniesienia obrażeń bądź utraty lub uszkodzenia bagażu, jeżeli przyczyną był wypadek drogowy.

Krzysztof Propolski

do “Autobus się spóźnił? Żądaj zwrotu pieniędzy”

  1. blokers

    czy koleje PKPnadal będą sie mogły bezkarnie spozniać?

  2. BUSOMAT.PL

    Idea jest słuszna. Ciekawe jednak jak to się sprawdzi w praktyce.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.