Autosan na prąd szansą na odbicie się od dna

Najnowszy produkt sanockiego Autosanu -12-metrowy autobus elektryczny. Fot. Autosan

SANOK. W ramach wymiany floty pojazdów specjalnych, w perspektywie czterech najbliższych lat spółka z Grupy PGZ ma szansę wyprodukować 1500 pojazdów elektrycznych.

Polska Grupa Zbrojeniowa oraz wchodząca w jej skład sanocka spółka Autosan podpisały porozumienie z trzema największymi grupami energetycznymi w zakresie rozwoju produkcji samochodów elektrycznych w Polsce. Celem porozumienia między spółkami z sektora energetycznego: PGE Polską Grupą Energetyczną, Eneą, Tauron Polska Energia a PGZ i Autosan jest ustalenie zasad współpracy w zakresie elektryfikacji floty pojazdów wykorzystywanych przez spółki energetyczne lub też przedsiębiorstwa z ich grup kapitałowych w działalności operacyjnej przy wytwarzaniu i dystrybucji energii elektrycznej. – Porozumienie, mające finalnie doprowadzić do wyprodukowania floty ekologicznych pojazdów specjalnych, wpisuje się w naszą strategię dywersyfikacji portfolio oraz rozszerzania oferty skierowanej na rynek cywilny. Współpraca z największymi przedsiębiorstwami z sektora energetyki jest kluczem do wy-pracowania innowacyjnych rozwiązań o znaczącym potencjale rozwojowym i biznesowym – powiedział Witold Słowik, prezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Porozumienie dotyczy produkcji przez spółkę Autosan samochodów na rzecz wymiany floty pojazdów specjalnych wykorzystywanych między innymi przez służby monterskie, pogotowia energetyczne i inne zespoły dla tzw. Operatorów Sieci Dystrybucyjnych (OSD) lub spółek z grup kapitałowych PGE, Enei i TAURON. Docelowo może być to nawet po 100 samochodów w ciągu roku dla każdej z firm, które zawarły porozumienie. Całkowity potencjał współpracy operacyjnej oszacowano na 1500 sztuk pojazdów elektrycznych.

Elektroautobusy dla polskich szkół

W trakcie uroczystości podpisane zostało również drugie porozumienie pomiędzy Polską Grupą Energetyczną i Agencją Rozwoju Przemysłu, dotyczące współpracy przy projekcie związanym z produkcją autobusów elektrycznych. Grupa PGE, za pośrednictwem funduszu FIZAN Eko-Inwestycje, wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu S.A. zainicjowała w Sanoku projekt, w ramach którego pozyskiwane będą kontrakty na dostawę, dzierżawę lub długoterminowy wynajem autobusów elektrycznych. Partnerzy planują wspólnie koordynować proces produkcyjny realizowany przez polskie firmy z branży, w tym m.in. sanocki Autosan. – Rozpoczęta współpraca to ważny krok w stronę wymiany taboru jednostek samorządu terytorialnego przeznaczonych m.in. do transportu uczniów do szkół – skomentował Dariusz Śliwowski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Autosan na prąd

Podczas podpisania umowy Autosan po raz pierwszy publicznie zaprezentował swój najnowszy pojazd – 12-metrowy autobus z napędem elektrycznym. – Pod względem parametrów to produkt na najwyższym światowym poziomie. Jakość wykonania jest bardzo wysoka – zapewnił Eugeniusz Szymonik, prezes Autosanu. Dodał, że fabryka pracuje nad autobusem wodorowym, który ma być gotowy w przyszłym roku. Zapewnił też, że sytuacja finansowa sanockiej fabryki jest coraz lepsza. – W tym roku osiągamy granicę rentowności, w przyszłym roku planujemy wielomilionowe zyski – powiedział. Czy to się uda, ciężko powiedzieć. Do tej pory PGZ, w skład której wchodzi sanocki Autosan, rocznie dokładała do fabryki wiele milionów złotych. Produkcja pojazdów na prąd ma być kolejną szansą dla fabryki na porządne odbicie się od dna.

Martyna Sokołowska

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
KILO Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
KILO
Gość
KILO

jakim cudem miałby sie sprzedawac elektryk lepiej niż diesel i z wieksza rentownoscią skoro AUTOSAN NIE POSIADA ANI JEDNEGO ANI DRUGIEGO SILNIKA . JEST MONTOWNIĄ , KTÓRA BEDZIE RYWALIZOWAŁA NA NASZYM RYNKU , A ZAŁOGE 300 OSOBOWA TRZEBA CO MIESIAC WYNAGRADZAC PLUS SERWIS I GWARANCJA . TRZYMAM KCIUKI