Autostrada droższa o 1,7 mld zł!

PODKARPACIE. Budowa wschodniego odcinka autostrady A4 postępuje wolniej niż planowano, ale koszty inwestycji rosną szybko.

Planowano, że budowa autostrady od Tarnowa do Korczowej będzie kosztowała około 7 mld zł. Po przetargach okazało się, że zawarto kontrakty na ponad 8,5 mld zł. Teraz wiadomo już, że całkowity koszt inwestycji znacznie przekroczy 10 mld zł!

Podkarpacki oddział GDDKiA buduje 167 km autostrady A4 od Tarnowa do granicy państwa w Korczowej. Do tego dochodzi 12,5 km drogi ekspresowej S19, które w węźle rzeszowskim połączą autostradę z siecią dróg lokalnych i utworzą obwodnicę Rzeszowa. Umowy na budowę poszczególnych odcinków podpisywano w 2010 r.

Za każdym razem odbywało się to uroczyście, często w obecności ministra. Przy tych okazjach organizowano też konferencje prasowe i dyrektorzy GDDKiA informowali o terminach realizacji i kosztach. Suma wartości wszystkich kontraktów wyniosła 8 mld 559 mln 267 tys. zł. Pierwsze odcinki nowoczesnych dróg miały być oddane do użytku jesienią 2011 r., kolejne na wiosnę 2012 r., a dwa ostatnie latem.

Czas mija – koszty rosną
Żaden odcinek nie został zbudowany w terminie. Pierwsze dwa oddano do użytku z rocznym opóźnieniem. Budowa pozostałych wciąż trwa. Dużych opóźnień jednak nie ma. GDDKiA zamiast naliczyć wykonawcom kary za spóźnienie, dobrodusznie przedłuża terminy. Podnosi też wartości kontraktów. O tych działaniach rzeszowscy drogowcy nie informują mediów i dopiero skrupulatne dziennikarskie śledztwo ujawnia prawdę. Dotarliśmy do prezentacji ukazującej stan, etapy budowy i plany drogowców na 20 grudnia 2012 r. Materiał przygotowała Bożena Białecka z Departamentu Studiów GDDKiA.

Autostrada od Tarnowa do Dębicy (35 km), która miała być budowana 2 lata za 1,730  mld zł, ma obecnie wpisany okres realizacji 2010 – 2014  i wartość 2,094 mld zł. Dwa razy dłużej i o 364 mln zł drożej!

To samo zrobiono na pozostałych odcinkach podkarpackiej autostrady według zasady: im większe spóźnienie, tym większy koszt zadania. Firmy, które pospieszyły się i już ukończyły swoje odcinki, zyskały niewiele. Polimex – Mostostal, który buduje autostradę od Rzeszowa do Jarosławia ma już przedłużony termin o ponad pół roku, a wartość kontraktu wzrosła prawie o pół miliarda! W dodatku wiadomo, że zadanie nie zostanie zakończone w tym roku i nie wiadomo tylko, ile jeszcze trzeba będzie dopłacić do tej budowy.

Najtrudniejsza sytuacja jest jednak na wspomnianym odcinku Tarnów – Dębica. Budowę przerwano w lipcu ubiegłego roku i dopiero trwa przetarg na dokończenie prac. Trudno więc przewidzieć, ile ostatecznie będzie ta droga kosztowała. Wiadomo tylko, że będzie gotowa najwcześniej na wiosnę 2015 roku.

Krzysztof Propolski

do “Autostrada droższa o 1,7 mld zł!”

  1. ROMAN

    o super drogach w województwie Rzeszowskim [ bo tak to wtedy było] to ja słyszałem juz w szkole podstawowej w latach 50-tych ubiegłego wieku – minęło ponad 50 lat – i słyszę że – pojedziemy tylko kiedy ?
    a o kosztach to nie wspominam.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.