Autostrada Jarosław – Radymno 60 proc. zaawansowania prac

Na budowie odcinka Jarosław – Radymno zastosowano nową nowy rodzaj mieszania ziemi z cementem lub wapnem, po to żeby stanowiła wysokiej jakości budulec.

PODKARPACIE. Co nowego na autostradzie.

Na odcinku autostrady Jarosław – Radymno, którego wykonawcą jest firma Budimex, termin realizacji mija w kwietniu 2012 roku. Prace rozpoczęły się w sierpniu 2010 i obecnie wykonawca deklaruje zaawansowanie na poziomie 60 procent. Budowa autostrady na tym odcinku była wstrzymywana przez wykopaliska archeologiczne. Ponadto mało łaskawa była pogoda.

- Udało się nam nadrobić większość opóźnień, obecnie prace postępują prawie z założonym harmonogramem robót – stwierdził Krzysztof Waśko, dyrektor kontraktu z ramienia firmy Budimex.

Na 60 procent…

Prace budowlane na 30 proc. odcinka Jarosław – Radymno były wstrzymywane przez wykopaliska, w niektórych rejonach archeolodzy pracowali nawet przez pół roku. Mimo to wykonawca dzięki zaangażowaniu ogromnej ilości sprzętu i ludzi nadgonił utracony czas. – Obecnie jesteśmy na poziomie 60- procentowego zaawansowaniu prac – mówi Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy Budimeksu.

Czy to dużo czy mało?

Zaawansowanie, o którym mówią wykonawcy nie ma zbyt wiele wspólnego z czasem potrzebnym na wykonanie pozostałych 40 procent autostrady. Największą część robót przy autostradzie to prace ziemne i związane z utwardzeniem podłoża – one mogą stanowić nawet 80 procent wszystkich robót. Są najdroższe, najbardziej pracochłonne i wymagają największego nakładu czasu. Na odcinku Jarosław – Radymno prace ziemne są już na wykończeniu. W wielu miejscach do nałożenia pozostała niewielka warstwa kruszywa (kamienie) oraz warstwa bitumiczna czyli asfalt. Zakończenie robót w terminie wciąż jest więc na tym odcinku możliwe.

Trudności

Aby budowa autostrady była bardzo kłopotliwa, na całym odcinku trzeba było zebrać co najmniej 2 metry ziemi. W wielu miejscach konieczna była wymiana podłoża na głębokość 15 metrów. To co widać teraz na placu budowy to wierzchołek góry lodowej. Pod spodem znajdują się tony żelbetonu, hektary wzmacniających siatek oraz miliony metrów sześciennych uzdatnionej ziemi. Jest to nowa technologia polegająca na mieszaniu np. gliny z cementem lub wapnem po to aby uzyskać materiał dobrej jakości, przydatny do wbudowania od autostradę.

A-4 Jarosław – Radymno w liczbach

25 km – długość odcinka
150 km – łączna długość pali żelbetonowych pali użytych do utwardzenia gruntu
450 000 – kursów samochodów ciężarowych w trakcie samych robót ziemnych
1370 – pracowników
250 – samochodów transportowych
1,5 mln ton – kruszywa potrzebne na cały odcinek
23 wiadukty i 2 węzły autostradowe

Artur Getler

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.