Autostradowe przekręty

Afera ze zmową cenowa przy przetargach na 3 odcinki dróg (w tym na podkarpacki odcinek A4 Radymno – Korczowa) doprowadziła do wstrzymania Polsce 3,5 mld zł unijnych dotacji na budowę dróg. Fot. GDDKiA

KRAJ, PODKARPACIE. Na światło dzienne wychodzi coraz więcej nieprawidłowości i wątpliwości dotyczących realizacji rządowego programu budowy dróg.

Skala informacji o nieprawidłowościach przy budowie polskich autostrad i dróg ekspresowych powinna skłaniać do zadumy. Były dyrektor warszawskiego oddziału GDDKiA oraz 10 menedżerów ze spółek budowlanych prokuratura oskarżyła o zmowę cenową. Natomiast byłemu dyrektorowi śląskiego oddziału GDDKiA i jego zastępcy prokuratura zarzuca przyjęcie 2 mln zł łapówek. Zdaniem wielu, to tylko wierzchołek góry lodowej.

Niedawno “Gazeta Wyborcza” napisała o kolejnym przekręcie. Na budowie autostrady A1 irlandzka firma miała dorabiać sobie na boku, wykonując po okolicy “prywatki” tj. ekipy asfaltowe wykonywały asfalt na prywatnych posesjach, a koszty wpisywano w koszt budowy autostrady.

Katowicka prokuratura bada sprawę byłego dyrektora śląskiego oddziału Drogowej Dyrekcji i jego zastępcy. W ciągu 9 lat trwania procederu mieli oni wziąć 2 mln zł łapówek za udzielanie kontraktu na utrzymanie dróg.

Natomiast afera ze zmową cenową przy przetargach na 3 odcinki dróg (w tym na podkarpacki odcinek A4 Radymno – Korczowa) doprowadziła do wstrzymania Polsce 3,5 mld zł unijnych dotacji na budowę dróg. Tu jednak pojawiają się też pewne wątpliwości. – Dziwi mnie, że minister transportu rzuca w telewizji chwytliwe hasło zmowy cenowej, mimo że nikt do dziś nie wie, co tak naprawdę jest w protokole Komisji Europejskiej – powiedział niedawno w wywiadzie dla portalu Forsala, Paweł Antonik, były prezes firmy Strabag, jeden z oskarżonych ws. zmowy cenowej.

Możliwe jest więc, że Komisja Europejska miała też inne powody wstrzymania środków. Wątpliwości jest wiele. – W minionym roku niemal dwukrotnie wzrosła w Polsce liczba wniosków o upadłość firm budowlanych – tak sytuację w budownictwie drogowym podsumowało w opublikowany raporcie Centrum im. Adama Smitha. – Coraz więcej gigantów, działających w branży infrastrukturalnej, odnotowuje poważne straty. Wydłuża się lista firm, które nie otrzymały pieniędzy za wykonaną pracę. Jednocześnie zdołano zrealizować tylko około 70 proc. planów w zakresie budowy nowych dróg ekspresowych i autostrad – czytamy w raporcie.

Komisja Europejska może też interesować się innymi aspektami drogowej klapy w Polsce. W sumie kilka kontraktów zakończyło się fiaskiem i koniecznością wyboru kolejnego wykonawcy. W niektórych przypadkach budowy dokończył dopiero trzeci wykonawca. Konieczność ponownych przetargów powoduje wzrost kosztów budowy, co unijnym urzędnikom raczej się nie podoba. Nie wyjaśniona jest wciąż sprawa tego co stało się po tym jak chiński Covec wycofał się z budowy A2. Z wolnej ręki (bezprzetargowo) zlecenie na dokończenie przyznano firmie DSS, która poniosła fiasko i zbankrutowała. Jak dotąd nie wyjaśniono, czy kontrakt z wolnej ręki został DSS-owi udzielony legalnie.

Następna otwarta sprawa to konflikt irlandzkich firm SIAC i SRB, z którymi zerwano umowy. Irlandczycy zarzucają polskiej GDDKiA błędy w zarządzaniu i przygotowaniu kontraktów. Unijni urzędnicy zlecili audyt w tej sprawie, który wciąż trwa.

***
Wątpliwości jest wiele i można odnieść wrażenie, że ich przybywa. Mało tego, abstrahując od emocjonujących medialnych doniesień o przekrętach, aferach i zmowach, trzeba jasno powiedzieć, ze cały system jest zły i chory. Skoro na budowie firmy padają jak muchy, nie udaje się utrzymać terminów realizacji nawet najbardziej doświadczonym drogowym potentatom, to coś jest bardzo nie tak i wymaga gruntownej przebudowy. Oby przebudowy nie wymagały drogi wybudowane w takich warunkach.

Artur Getler

do “Autostradowe przekręty”

  1. adam

    … oni sa na zasilkach lub za granica…

  2. ROMAN

    każdy dzień coś nowego; tu zmowa cenowa / tu łapówka/ tu przekręt / tu prywatka na boku / – nasuwa się istotne pytanie czy tam na szczycie drabiny to; sam złodziej- kombinator – hochsztapler – zgnilizna i dziadostwo ?
    a gdzie się podziali ; solidni / uczciwi/ porządni/ godni zaufania – gdzie oni są ?????????????????????
    czy w tym stuleciu te drogi będą przejezne czy tylko – w wirtualnej przestrzeni ? bo ja bym chciał pojechać.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.