Buspasami chcą zagonić ludzi do autobusów. Wszyscy będziemy stać w korkach!

Dr Jan Friedberg z firmy IMS przyznał, że celem programu transportowego jest zniechęcenie mieszkańców do korzystania z samochodów osobowych. Fot. Wojciech Preisner

RZESZÓW. Przeszło 400 mln zł zostanie przeznaczone na stworzenie komunikacyjnego horroru.

- Stoimy pod ścianą: możemy sięgnąć po unijne środki albo nie – mówili radni opozycji o decyzji w sprawie tzw. programu transportowego. Wczorajsza debata pokazała jasno, że celem wielkiego projektu wartego przeszło 400 milionów złotych nie jest poprawa systemu komunikacyjnego Rzeszowa, ale tak naprawdę zniechęcenie mieszkańców do korzystania z komunikacji indywidualnej na rzecz publicznej. Służyć temu ma m.in. zwężanie ulic przez osławione buspasy.

Bez akceptacji radnych nie byłoby możliwe złożenie wniosku o unijne dofinansowanie programu integracji transportu publicznego. Problem w tym, że chociaż wniosek pewnie uda się wreszcie złożyć w wymaganym terminie, czyli do końca roku, to skutki realizacji projektu mogą okazać się dla mieszkańców Rzeszowa opłakane.

Dr Jan Friedberg z krakowskiej firmy IMS, która przygotowała dokumentację projektu raz jeszcze tłumaczył radnym założenia programu. – To próba szukania równowagi między transportem publicznym i indywidualnym – wyjaśniał.

Buspas tu, buspas tam

Tę rzekomą równowagę eksperci chcą wymusić m.in. wprowadzeniem buspasów na ulicach centralnej części miasta. To al. Cieplińskiego, ul. Lisa-Kuli, Dąbrowskiego, Marszałkowska, odcinki Lubelskiej i Warszawskiej oraz al. Piłsudskiego na odcinku od ronda Dmowskiego do ul. Targowej. Warunkiem dla wprowadzenia pasów dla autobusów na al. Piłsudskiego jest domknięcie układu obwodnicy północnej łączącej ul. Rzecha z ul. Lubelską. Tego nie uda się jednak zrobić do 2014 r. gdy ma zakończyć się realizacja projektu. Na pierwszy ogień zdaniem Friedberga powinna pójść natomiast al. Cieplińskiego.

Buspasy mają zostać namalowane na istniejących jezdniach, bez ich poszerzania. Ulice zostaną więc de facto zwężone. Dobudowę buspasów zablokowali eksperci z europejskiej inicjatywy Jaspers opiniujący projekt. Uznali, że wtedy poprawi się przejezdność ulic dla samochodów osobowych, przez co mniej ludzi będzie jeździć autobusami. Opozycja na takim ujęciu sprawy nie zostawia suchej nitki.

- Nie zgłaszaliśmy wcześniej swoich uwag, bo ze względu na presję czasu nie chcieliśmy być oskarżani o blokowanie projektu. Teraz jednak stoimy pod ścianą: skorzystać z unijnych środków, albo nie – mówił Jerzy Cypryś, szef klubu PiS. – Tymczasem z tego projektu przebija mi zniechęcanie i utrudnianie korzystania z indywidualnych środków transportu. W zamian nie wskazujemy ani alternatywnych dróg, ani zalet komunikacji miejskiej.

Trzeba budować nowe ulice i mosty

- System komunikacyjny miasta jest nieprzygotowany by realizować ten projekt. Dla samochodów to będzie tragedia – ocenił Robert Kultys z PiS. Jego zdaniem ma on sens tylko przy założeniu inwestowania w budowę zupełnie nowych ulic. – Czy miasto jest w stanie w ciągu trzech lat wykonać inwestycje na kwotę pół miliarda złotych? – pytał retorycznie. Zaproponował też rezygnację z budowy okrągłej kładki.

Założeń programu bronił prezydent Tadeusz Ferenc, Konrad Fijołek z SLD i przewodniczący rady Andrzej Dec z PO. – Tragedia to będzie jeśli nie zrobimy nic – mówił Dec.

Ostatecznie za uchwałą w sprawie programu transportowego głosowało 15 radnych z Rozwoju Rzeszowa, SLD i PO. Wstrzymało się 8 osób: radni PiS i Jacek Kiczek z PO. Chociaż miasto chce zachęcać do korzystania z komunikacji publicznej od lutego zdrożeją bilety MPK. Radni zdecydowali, że bilet normalny jednoprzejazdowy będzie kosztował 2,4 zł zamiast dotychczasowych 2,3 zł.

Radni za dalszym poszerzaniem

Głosami 13 radnych z Rozwoju Rzeszowa, SLD i PO, przy 8 przeciwnych z PiS przeszła uchwała dająca zgodę na rozpoczęcie kolejnej procedury zmiany granic. Zamiast wcielania Malawy i łączenia z gminą Trzebownisko w wyniku uzgodnień prezydenta Ferenca i przewodniczącego Deca rada zajęła się projektem obejmującym włączenie Rudnej Wielkiej z gminy Świlcza, Rudnej Małej, Pogwizdowa Nowego i Młocina z gminy Głogów Młp. i Zaczernia z gminy Trzebownisko. Nie obyło się bez ostrej dyskusji i personalnych wycieczek radnych i prezydenta.

Krzysztof Kuchta

do “Buspasami chcą zagonić ludzi do autobusów. Wszyscy będziemy stać w korkach!”

  1. mamnick

    BRUDNE I ŚMIERDZĄCE autobusy Tzw.MPK ….Z czym do Ludzi!
    Towarzyszu FERENC ZSRR próbujesz robić…Więc MERCA na złom!A ty do MPK

    LUD Z TOBĄ!

  2. Z

    To jest chore.
    Bo Unia daje kasę to szkoda zmarnować.
    Lepiej wykorzystać na projekt, który utrudni wszystkim życie???
    Opamiętajcie się!

  3. rzusto

    …chorzy doktorzy uzdrawiaja komunikacje …hi hi hi…

  4. Kukus

    Tragedia, przecież już teraz po mieście jeździ się na prawdę tragicznie w godzinach szczytu, a tu jeszcze nam dowalają bo chcą kasę wyciągnąć z Unii. Skoro robią buspasy niech zrobią całą obwodnicę górą, tak, żeby wszystkie skrzyżowania na niej były dwupoziomowe. Raz zainwestujemy i będziemy mieć

  5. Maciek

    Prezydent i radni powinni dać przykład i zacząć jeździć autobusami. Dlaczego Ferenc wszędzie jeździ samochodem, często parkując niezgodnie z przepisami, a nas chce zmusić do korzystania z MPK? Buspasy w Rzeszowie to chory pomysł powstały w chorych głowach. Lepiej wydać pieniądze na elektroniczne sterowanie sygnalizacją świetlną lub takie ustawienie świateł, żeby czerwone nie łapało na każdym skrzyżowaniu.

  6. Imięęęęę

    Ja myślę, że bardziej Ferenc powinien metro zbudować. Biorąc pod uwagę ostatnie powiększenia miasta zda ono lepszy egzamin.

  7. Stefan

    Czyli najgorsze wraca. Władza i towarzysz Ferenc sami wiedzą co dobre dla ludu. A ty ciemna możesz sobie pogadać i tak nie będzie nic z tego. Potem jeszcze bus pasy pokropi biskup za drobne pieniądze i bedą święte. Tak nie było nawet za komuny. A na drugi raz zastanówcie się rzeszowskie barany na jakich radnych głosujecie i kogo wybieracie na prezydenta. Nie wystarczy przynależność partyjna, trzba mieć trochę mózgu a nie jajecznicę.

  8. jarozpis

    Zagonić to można krowy do obory!

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.