Centrum Komunikacyjne ma być gotowe w 2023 r.

W ramach dworca kolejowego Rzeszów Główny i placu przydworcowego wybudowane zostanie Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Fot. Paweł Dubiel

RZESZÓW. W grudniu zostanie wyłoniona firma, która wybuduje transportowe centrum przesiadkowe.

Budynek dworca Rzeszów Główny zostanie zmodernizowany, powstanie wielopoziomowy parking, utworzone zostanie centrum przesiadkowe – takie m.in. prace wykonane zostaną przy budowie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (RCK). W grudniu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie RCK.

Budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego ma kosztować 100 mln zł, z czego 30 mln zł pójdzie na przebudowę dworca, a pozostałe 70 mln zł na utworzenie centrum przesiadkowego. Inwestycja będzie dofinasowana ze środków Unii Europejskiej i ma być gotowa do 2023 roku. RCK będzie przeznaczone na kolej, autobusy miejskie oraz podmiejskie, taksówki i rowery. Najpierw to przedsięwzięcie miało powstać na terenach trzech właścicieli: miasta, kolei i PKS Rzeszów. Niestety, z powodów finansowych PKS wycofało się z tej inwestycji. Przewoźnikowi zabrakło pieniędzy. Jeszcze we wrześniu br. trzy podmioty – miasto, PKP SA i PKP PLK, podpisały porozumienie. Dzięki temu PKP zbyły miastu teren przydworcowy.

Kolej i miasto zobowiązały się do przeprowadzenia wspólnego przetargu na wykonawcę RCK. Zostanie on przeprowadzony w grudniu br. Wyłoniona firma ma zająć się opracowaniem dokumentacji projektowej i wykonaniem tej inwestycji.

Na placu przed dworcem powstanie wielopoziomowy parking. Jedna kondygnacja będzie podziemna na 100 miejsc, a druga na poziomie gruntu. Parking będzie połączony z przejściem podziemnym pod torami, które jest już budowane przez kolej. Tunelem będzie można przejść do budynku dworca kolejowego. W części na poziomie gruntu powstanie centrum przesiadkowe dla autobusów i taksówek. W ramach tej części inwestycji miasto przebuduje układ ulic obok dworca, m.in. między ul. Grottgera i Asnyka powstanie rondo.

Modernizowany będzie też dworzec. Zachowany zostanie modernistyczny charakter z lat 60. Kasy i punkty komercyjne znajdą się na parterze. Dobudowana zostanie też dodatkowa kondygnacja. Na pierwszym piętrze będą biura administracyjne, a poziom minus jeden będzie połączony z peronami i parkingiem miejskim.

Mariusz Andres

5
Dodaj komentarz

avatar
4 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
4 Comment authors
jasROMANzenonmaniek Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
jas
Gość
jas

Wielopoziomowe parkingi powinny być wybudowane od strony ul Kochanowskiego , tam jest dużo miejsca ,a tunel ułatwi dojście do dworca PKP. Miasto pisało coś o chęci budowy dworca PKS przy Kochanowskiego ,to ten parking by tam pasował.

ROMAN
Gość
ROMAN

Co do przebudowy ulic : to dalej widze że to bedzie przysłowiowy ” Gniot” – bo budowa ronda to maly pikuś A należalo pociągnąć inwestycje tak jak ją widzieli austryjacy ponad 100 lat temu czyli wybudowć drogę równolegle do torów w kierunku Jasła – która by odciążyła ruch z centrum i byla alternatywą dla ul.dąbrowskiego Fakt czynikno małe ruchy i dzisiaj mamy ” pokawałkowane” fragmenty ulic nie połączone w jeden ciąg który by w sposób zdecydowany poprawił sytuacjew tej części miasta Jeszcze coś można zrobić ale magicy ratuszowi są ślepi i nie widzą tego – co już widzieli austryjacy ponad… Czytaj więcej »

ROMAN
Gość
ROMAN

Tekst o wielopoziomowym parkingu Panie Redaktorze jest mylący gdyż słowo wielopoziomowy to ja rozumiem tak że tych poziomów jest wiele jak sama nazwa mówi : wielopoziomowy czyli kilka w góre , kilka w dół razem : wiele. W wypadku tej przebudowy no modernizacji placu przed dworcem mamy do czynienia tylko z jednym poziomem który piwstanie jako nowa inwestycja ; tj (-1) czuli od poziomu ( O) co jest teraz mamy po prostu dziure w ziemi notabene w miejscu gdzie był zbiornik p.poż.z wodą w latach 50-tych , bo poziom ( O) pozostanie tak jak jest ( przejdzie pudrowanie) . Czyli… Czytaj więcej »

maniek
Gość
maniek

Błagam, niech ta ekipa nic nie buduje, zostaniemy na wieki z jedną wielką fuszerką jak inne wielomilionowe inwestycje w mieście.

zenon
Gość
zenon

To nie ekipa budowlana jest problemem, ale inwestor, czyli ratuszowi geniusze z Miasta Imitacji Totalnej, którzy na tym małym placu przed budynkiem dworca kolejowego chcą wybudować kolejnego rzeszowskiego gniota i tym samym kontynuować nieodwracalną destrukcję przestrzeni miejskiej.