Centrum Komunikacyjne ma być gotowe w 2023 r.

W ramach dworca kolejowego Rzeszów Główny i placu przydworcowego wybudowane zostanie Rzeszowskie Centrum Komunikacyjne. Fot. Paweł Dubiel

RZESZÓW. W grudniu zostanie wyłoniona firma, która wybuduje transportowe centrum przesiadkowe.

Budynek dworca Rzeszów Główny zostanie zmodernizowany, powstanie wielopoziomowy parking, utworzone zostanie centrum przesiadkowe – takie m.in. prace wykonane zostaną przy budowie Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego (RCK). W grudniu ma zostać rozstrzygnięty przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie RCK.

Budowa Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego ma kosztować 100 mln zł, z czego 30 mln zł pójdzie na przebudowę dworca, a pozostałe 70 mln zł na utworzenie centrum przesiadkowego. Inwestycja będzie dofinasowana ze środków Unii Europejskiej i ma być gotowa do 2023 roku. RCK będzie przeznaczone na kolej, autobusy miejskie oraz podmiejskie, taksówki i rowery. Najpierw to przedsięwzięcie miało powstać na terenach trzech właścicieli: miasta, kolei i PKS Rzeszów. Niestety, z powodów finansowych PKS wycofało się z tej inwestycji. Przewoźnikowi zabrakło pieniędzy. Jeszcze we wrześniu br. trzy podmioty – miasto, PKP SA i PKP PLK, podpisały porozumienie. Dzięki temu PKP zbyły miastu teren przydworcowy.

Kolej i miasto zobowiązały się do przeprowadzenia wspólnego przetargu na wykonawcę RCK. Zostanie on przeprowadzony w grudniu br. Wyłoniona firma ma zająć się opracowaniem dokumentacji projektowej i wykonaniem tej inwestycji.

Na placu przed dworcem powstanie wielopoziomowy parking. Jedna kondygnacja będzie podziemna na 100 miejsc, a druga na poziomie gruntu. Parking będzie połączony z przejściem podziemnym pod torami, które jest już budowane przez kolej. Tunelem będzie można przejść do budynku dworca kolejowego. W części na poziomie gruntu powstanie centrum przesiadkowe dla autobusów i taksówek. W ramach tej części inwestycji miasto przebuduje układ ulic obok dworca, m.in. między ul. Grottgera i Asnyka powstanie rondo.

Modernizowany będzie też dworzec. Zachowany zostanie modernistyczny charakter z lat 60. Kasy i punkty komercyjne znajdą się na parterze. Dobudowana zostanie też dodatkowa kondygnacja. Na pierwszym piętrze będą biura administracyjne, a poziom minus jeden będzie połączony z peronami i parkingiem miejskim.

Mariusz Andres