Czas na przerwę

Gdy system wykryje zmęczenie kierowcy na tablicy wskaźników zaświeca kontrolkę z symbolem filiżanki kawy i zachęca kierowcę do postoju. Fot. Bosch

Samochód rozpozna, czy jesteś zmęczony.

Przemęczenie, a w konsekwencji zaśnięcie za kierownicą to częsta przyczyna wypadków drogowych. Są już jednak systemy w samochodzie, które wykrywają zmęczenie kierowcy i zalecają odpoczynek.

Wypadki spowodowane zaśnięciem za kierownicą w większości przypadków kończą się fatalnie, gdyż z reguły są na prostych odcinkach dróg, przy dużej prędkości i brak jest jakiegokolwiek hamowania ze strony przemęczonego kierowcy. Z danych opublikowanych w 2010 roku przez amerykański automobilklub wynika, że w blisko 17 proc. wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym winę ponosił przemęczony kierowca. Aby zapobiegać takim wypadkom firma Bosch zaprojektowała i wdrożyła do seryjnej produkcji system wykrywający zmęczenie kierowcy. Układ ten rozpoznaje objawy wyczerpania fizycznego na podstawie ruchów kierownicy i odpowiednio wcześnie zaleca kierowcy przerwę w podróży.

Współczynnik zmęczenia

Spadek koncentracji i zmęczenie mają wpływ na kierowanie pojazdem i wydłużają czas reakcji kierowcy. Pogorszeniu ulegają funkcje motoryczne, kierowanie pojazdem staje się mniej precyzyjne, a kierowca musi częściej korygować tor jazdy. System rozpoznawania zmęczenia analizuje ruchy kierownicy od początku jazdy i rozpoznaje w ten sposób zmiany spowodowane długą podróżą i wyczerpaniem fizycznym. Typowymi oznakami malejącej koncentracji są fazy, w których kierowca w ogóle nie kieruje, a następnie wykonuje kilka gwałtowniejszych ruchów kierownicą, aby skorygować tor jazdy. Na podstawie częstotliwości takich korekt położenia kierownicy oraz parametrów takich jak czas podróży, włączanie kierunkowskazów oraz pora dnia, system oblicza współczynnik zmęczenia. Jeżeli ta wartość przekroczy określony próg, na zestawie wskaźników zapala się migająca kontrolka z symbolem filiżanki kawy, zachęcająca kierowcę do postoju i odpoczynku. System ten nie unieruchamia jednak automatycznie pojazdu, a kierowca może zignorować te wskazówki i dalej kontynuować podróż. Jednak mając już taki system w samochodzie warto się dostosować do jego poleceń. Tak będzie bezpieczniej dla samego kierowcy i innych uczestników ruchu.

Grzegorz Burda

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.