Czy WORD-y będą mogły egzaminować przyszłych kierowców

Czy kandydaci na kierowców, którzy rozpoczęli kurs na nowych zasadach, będą mogli bez problemu zdać egzamin na prawo jazdy? Jeszcze nie wiadomo. Ministerstwo transportu nie podaje żadnych dat w tej sprawie. Fot. Wit Hadło

PODKARPACIE. – ITS chwalił się, że mają tańszą ofertą, a teraz okazuje się, że dostarczył WORD-om produkt, który nie działa – mówi Marcin Kaleta.

Dyrektorzy podkarpackich WORD-ów (krośnieński, przemyski i tarnobrzeski) zgodnie twierdzą, że stali się ofiarami wojny konsorcjów. Resort Transportu sprawę komplikuje, a za dwa tygodnie ośrodki będą musiały tłumaczyć się przyszłym kierowcom, dlaczego nie mogą ich egzaminować.

Instytut Transportu Samochodowego, który dostarcza ośrodkom system na egzamin teoretyczny twierdzi, że PWPW ma ustawowy obowiązek nieodpłatnie udostępnić interfejs, dzięki któremu pobiorą dane z profilu kandydata na kierowcę.

- Nie jest to prawdziwa informacja – mówi Marcin Kaleta, z-ca rzecznika prasowego PWPW. – Dane są udostępniane bezpłatnie przez starostwa, ale interfejs jest częścią naszego systemu, i jako spółka prawa handlowego nie mamy obowiązku bezpłatnego udostępniania. Zarzuty, że chcemy zmonopolizować rynek są bezpodstawne, bowiem przez kilkanaście lat to ITS był dostawcą systemu – mówi.

Na pytanie, jak to się stało, że do przetargu dopuszczono ITS, jeśli nie mają poprawnie działającego produktu, odpowiada: – Mogę tylko wyrazić zdumienie. Skoro system ITS przeszedł testy łączności w trakcie postępowania, to skąd teraz problemy? Poza tym o konieczności integracji systemów wiadomo było od lipca 2012 roku, a pierwszy kontakt ze strony ITS/Sygnity miał miejsce 4 stycznia 2013 roku – na dwa tygodnie przed wejściem w życie nowych przepisów.

Gdzie dwóch się bije, tam przyszli kierowcy egzaminu nie zdają
Konsorcja nie mogą dojść do porozumienia, ale prawdziwymi pokrzywdzonymi są tutaj WORD-y i kandydaci na kierowców. Marek Hejnar, z-ca dyrektora krośnieńskiego WORD twierdzi, że ITS ich zapewniało, że nie będzie problemu z dostępem do PKK, a Ryszard Kulej, dyrektor WORD w Przemyślu przyznał, że musiał już odesłać kilku przyszłych kierowców. W ub. poniedziałek dyrektorzy poszkodowanych ośrodków spotkali się z Instytutem Transportu Samochodowego.

- Na razie nie ma żadnych gotowych rozwiązań – mówi Ryszard Kulej, dyrektor WORD w Przemyślu. – Nie posunęliśmy się do przodu. Czekamy, aż ministerstwo ogłosi, że możemy korzystać z obiegu papierowej dokumentacji.

Ministerstwo Transportu jak na razie złożyło zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa do prokuratury przeciwko ITS/Sygnity i przygotowało projekt, który po wejściu w życie dopuści tymczasowo obieg dokumentów papierowych, ale nadal nie ma decyzji w tej sprawie.

- Chcemy, żeby rozporządzenie weszło w życie tak szybko, jak jest to możliwe – informuje nas Mikołaj Karpiński, rzecznik prasowy MTBiGM.

***
Wrócimy do tego, co było. Zmiany w ustawie miały doprowadzić do elektronicznego przekazu informacji między szkołami, ośrodkami i starostwem. Okazuje się jednak, że nowe egzaminy teoretyczne będą jedynym, co się zmieniło po 19 stycznia br. w sprawie  prawa jazdy (oprócz wyższych cen).

Blanka Szlachcińska

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.