Czyni cuda dla oczu i skóry

Ilość przyswojonego przez organizm ludzki karotenu zależy od sposobu przyrządzenia marchwi: z gotowanej tylko 18 proc., z utartej surowej - 82 proc., a ze świeżo wyciśniętego soku - blisko 100 proc.

Francuzki mówią, że marchewka to jeden z najtańszych i najlepszych kosmetyków i  mają rację.

Marchewka, niepozorny rudzielec, jest naturalną szczepionką przeciwko nowotworom, chorobom serca i przedwczesnemu starzeniu się organizmu. Jest gigantycznym magazynem witaminy A, niezbędnej naszemu organizmowi do prawidłowego wzrostu (dzieci). Wzmacnia naszą odporność oraz korzystnie wpływa na stan i koloryt naszej skóry (wygładza zmarszczki, ujędrnia). Wspaniale działa także na wzrok, szczególnie na widzenie w ciemnościach. Zalecana jest także osobom pracującym przy komputerach, bo kojąco wpływa na zmęczone oczy. Skutecznie odpiera ataki bakterii i wirusów, jest silnym przeciwutleniaczem, chroniącym organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Według naukowców, jedzenie jednej marchewki dziennie zmniejsza ryzyko zawału serca aż o 20 proc. Dzieje się tak dlatego, że zawarte w niej składniki obniżają poziom tłuszczów we krwi, szczególnie pomagają pozbyć się z niej złego, szkodliwego cholesterolu. Chronią więc przed miażdżycą naczyń i chorobą wieńcową. Zapobiegają zawałom serca i udarom mózgu.

Wzmacnia i uodparnia

Przyswajalny z marchwi beta-karoten blokuje związki rakotwórcze pochodzące z dymu tytoniowego i spalin samochodowych, zapobiegając nowotworowi płuc. Marchew, dzięki witaminie C, chroni nasz układ odpornościowy, działa przeciwbakteryjnie oraz reguluje pracę przewodu pokarmowego. Flawonoidy zawarte w marchwi nie tylko zwalczają wolne rodniki, powodujące przedwczesne starzenie się organizmu, lecz także działają przeciwskurczowo na naczynia krwionośne. Bogactwo wartości odżywczych zawartych w marchewce działa wzmacniająco i przeciwanemicznie, reguluje pracę żołądka, utrzymuje w zdrowiu wątrobę i poprawia metabolizm. Pomaga również przy zbyt wysokim ciśnieniu oraz przeciwdziała cukrzycy.

Marchew od A do Z

Poza dużymi ilościami beta-karotenu, warzywo to bogate jest także w witaminy z grupy B, które kojąco wpływają na stan naszego układu nerwowego i wspomagają pracę mózgu. Zawiera także wapń, fosfor i cynk, które wspólnie wzmacniają kości, zęby, włosy i paznokcie, oraz korzystnie działają na serce i nerki. Magnez poprawiający koncentrację, potas zapobiega nadciśnieniu. Mnóstwo w marchwii także żelaza, niezbędnego w procesie rozprowadzania tlenu do wszystkich komórek ciała i zapobiegającego anemii.

Działa od wewnątrz i od zewnątrz

To wyjątkowo dostępne warzywo wspomaga także leczenie trądziku, regulując ilości wydzielanego łoju, przyspiesza gojenie się ran, regenerację naskórka, wydalanie wody z organizmu oraz chroni skórę przed promieniami UV, odciąża układ krążenia i zmniejsza obrzęki. Reguluje też prawidłowy przebieg rogowacenia naskórka, zmniejsza ryzyko poparzeń słonecznych i alergii oraz wzmacnia układ odpornościowy.

Najwięcej składników odżywczych znajduje się tuż pod skórką marchewki. Dlatego, najlepiej wcale marchewki nie obierać, tylko umyć starannie pod bieżącą, letnią wodą. Jeżeli musimy ją obrać, należy to zrobić jak najcieniej. Po obraniu warzywa przepłukujemy je wodą, długie namaczanie powoduje straty witamin.

Plusy marchwi:

Odmładza skórę.
Wzmacnia kości włosy i paznokcie.
Zwalcza wolne rodniki.
Działa antynowotworowo.
Poprawia wzrok.
Obniża poziom cukru i cholesterolu.
Wzmacnia serce.
Odtruwa organizm.
Obniża ciśnienie tętnicze krwi.
Zapobiega udarom i zawałom.

Minusy:

Szybko wchłania różnego rodzaje toksyny (metale ciężkie, pestycydy itp.).
Jeżeli do górnej części korzenia dochodzi światło słoneczne wytwarza się tam substancja toksyczna, solanina, dlatego należy ją odciąć.

Anna Moraniec

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.