Dlaczego ubywa oleju w silniku?

Nadmierne “branie” oleju może mieć różne przyczyny, dlatego zanim zabierzemy się do naprawy, określmy dokładnie skąd wziął się problem.

Duże zużycie oleju świadczy o usterce jednostki napędowej.

Ubywanie oleju w silniku jest sygnałem o jego usterce. Jak ona jest poważna i kosztowana w naprawie, może odpowiedzieć tylko dokładna diagnoza wykonana w serwisie.

Każdy silnik podczas normalnej eksploatacji zużywa nieco oleju i nawet niewielkie dolewki pomiędzy wymianami, nie powinny nikogo dziwić. Natomiast jeśli oleju ubywa prawie tak szybko jak paliwa, jest to już powód do niepokoju. Ubywanie oleju, potocznie nazywane “braniem oleju” może wynikać z kilku powodów.

Wycieki oleju
Jednym z głównych powodów mogą być nieszczelności i wyciek na zewnątrz. Nie zawsze jest łatwo dostrzec miejsca wycieku, gdyż komory silników są obecnie coraz mniejsze, a silniki dodatkowo zakryte osłonami. Wyciek może pojawić się pod uszczelką pokrywy zaworów lub uszczelką głowicy. W pierwszym przypadku naprawa nie jest droga, natomiast w tym drugim może kosztować nawet kilka tys. zł.

Kolejnym miejscem wycieku mogą być simmeringi, a więc uszczelnienia wału korbowego i wałka rozrządu. Zwlekanie z naprawą takiego wycieku może doprowadzić do jeszcze większych kosztów. W przypadku uszkodzenia uszczelnienia od strony rozrządu może dojść do zaolejenia paska rozrządu i w efekcie będzie on nadawał się do wymiany. Natomiast, gdy uszkodzony jest simmenring, od strony skrzyni może zabrudzić się sprzęgło i w efekcie również będzie kwalifikowało się do wymiany.

Przegrzanie silnika
Stan techniczny silnika może się nagle pogorszyć wskutek przegrzania. Taka usterka może pojawić się nawet mroźną zimą. Wystarczy tylko raz przekroczyć dopuszczalną temperaturę, aby zaczęły się problemy z olejem. Po przegrzaniu mogą się pojawić wycieki pod uszczelkami, z simmeringów, jak również mogą uszkodzić się pierścienie tłokowe i uszczelniacze zaworowe.

Zużyty silnik
W starszych samochodach lub tych z dużym przebiegiem przyczyną dużego zużycia oleju jest często wyeksploatowany silnik. W takim przypadku trzeba wymienić pierścienie tłokowe, nie rzadko również i tłoki, ze względu na zużycie powierzchni płaszcza lub rowków pierścieni. Wówczas przywrócenie pełnej sprawności silnika jest w zasadzie nieopłacalne, gdyż pełny remont może kosztować nawet kilkanaście tys. zł. W takim przypadku taniej będzie kupić używany silnik, oczywiście z gwarancją rozruchową.

Grzegorz Burda

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.