Finanse z głową

Fot. Wit Hadło

- Od przedsiębiorcy wymaga się dzisiaj funkcjonowania w niepewnym i nieustannie zmieniającym się otoczeniu. Współczesne rynki są niezwykle złożone, a jednocześnie mocno niestabilne. Otoczenie przedsiębiorstw dynamicznie się zmienia, wymagając od menedżera szybkiej adaptacji i dużej wiedzy na temat skomplikowanych mechanizmów rynkowych, w tym właściwych dla rynków finansowych.

Eksperci alarmują od dawna – Polacy mają bardzo niską wiedzę na temat finansów. Z badań zleconych przez Fundację Kronenberga wynika, że 60 proc. Polaków ocenia swoją wiedzę finansową jako słabą albo bardzo słabą

Problem niskiej wiedzy finansowej w największym stopniu dotyczy jednej grupy społecznej. Z raportu przygotowanego przez Szkołę Główną Handlową w Warszawie płynie mianowicie jasny wniosek: największe braki w edukacji finansowej dotyczą dorosłych Polaków i pod tym względem na tle wielu gospodarek rozwiniętych i rozwijających się, jako kraj, wypadamy bardzo niekorzystnie. W coraz większej liczbie krajów UE coraz głośniej mówi się o potrzebie stworzenia narodowych programów lub strategii edukacji w obszarze finansów.

Część krajów działania w tym obszarze już realizuje – wzorcowym przykładem dla naszego kraju mogą być Czesi. My, jakby na przekór tym trendom, znieśliśmy matematykę jako obowiązkowy przedmiot na maturze. Cenne natomiast wydaje się być to, że coraz więcej projektów edukacyjnych nakierowanych jest na osoby w wieku, w którym zaczyna pojawiać się opór przed zmianą zawodu czy kwalifikacji. W cenie są też odpowiednio zaprojektowane studia dla doświadczonych menedżerów (np. studia Kapitalny Menedżer adresowane do menedżerów w wieku 45+, realizowane przez IBAF). W przypadku kształcenia dorosłych, tym bardziej osób doświadczonych, ważne jest, aby nadać kształceniu inny wymiar – jak najbardziej praktyczny i życiowy. Dlatego wiele nowych  programów edukacyjnych bazuje na zasadzie have fun and learn. Do nauki angażowane są narzędzia, które pozwalają na bieżąco śledzić działanie kluczowych mechanizmów rządzących światem finansowym – gry planszowe, symulacje, decyzyjne gry menedżerskie, aplikacje komputerowe.

Menedżerów uczy się w sposób interaktywny – zachęcając do zadawania pytań i prowokując dyskusję. Zajęcia oparte są o konwersatoria, warsztaty, dyskusje panelowe, a nawet inscenizacje.  Praktyką są zespołowe dyskusje oparte na analizie przypadków. Zaadresowanie edukacji do osób doświadczonych, daje możliwość skorzystania na doświadczeniach swoich odpowiedników, napotykających na podobne problemy, ale w innych branżach i możliwość podzielenia się swoją wiedzą, bazującą na wieloletniej pracy w biznesie. A to wartość, której nie da żaden wykładowca. Chyba, że sam jest praktykiem.

dr Wiktor Cwynar, wicedyrektor IBAF – Instytutu Badań i Analiz Finansowych, wcwynar@ibaf.edu.pl

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.