Fotoradary z nowym systemem będą bezlitosne!

Nowy system zarządzający fotoradarami automatycznie wygeneruje wezwania do zapłaty mandatu lub skierowanie sprawy do sądu. Fot. Wit Hadło

Rzeszowska firma Asseco Poland wykona nowy system informatyczny, zarządzający fotoradarami GITD.

CANARD – taką nazwę nosi nowy system informatyczny, który już niebawem ma zarządzać fotoradarami i wideorejestratorami Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego. Ma przyspieszyć i zautomatyzować procedurę karania za wykroczenia drogowe. Przetarg na jego wykonanie wygrała rzeszowska firma informatyczna Asseco Poland, która łącznie z 10-letnim utrzymywaniem systemu oraz szkoleniami dla użytkowników, zarobi na nim 170 mln zł. Nowy często znaczy lepszy. Czy zatem kierowcy mają się czego obawiać?

– Centralny System Przetwarzania dla Centrum Automatycznego Nadzoru Nad Ruchem Drogowym (CANARD) będzie miał dużo wyższą skuteczność – mówi Jan Mróz, rzecznik prasowy Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego. – Dzięki dużo lepszemu modułowi wykrywania tablic rejestracyjnych zmniejszy się odsetek zdjęć negatywnie zweryfikowanych – tłumaczy. Przedmiotem szczególnej uwagi nowego systemu ma być nie tylko niestosowanie się kierowców do ograniczeń prędkości, ale także do sygnalizacji świetlnej.

– W wyniku realizacji projektu sprawca wykroczenia drogowego bardzo szybko otrzyma mandat – czytamy na stronie internetowej Asseco Poland. W jaki sposób? Fotoradary wyposażone w moduł komunikacyjny bezprzewodowo będą przesyłać informację o wykroczeniu do Centralnego Systemu Przetwarzania. Tam dane właściciela pojazdu zostaną automatycznie pobrane z systemu CEPiK, co umożliwi wygenerowanie wezwania do zapłaty mandatu lub skierowanie sprawy do sądu.

Przetarg na nowy system był ograniczony. – W pierwszym etapie wystartowało 6-7 firm. Do drugiego etapu zakwalifikowały się trzy. Jedynie Asseco złożyło ofertę, a ta spełniła wszelkie kryteria zamawiającego – informuje Dorota Zielińska z Asseco Poland.

Kiedy nowy system zacznie działać? Docelowa wersja CANARD będzie gotowa w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy, zaś uruchomienie centrum przetwarzania danych oraz powstanie aplikacji w zakresie podstawowych funkcjonalności planowane jest w drugim kwartale 2013 roku.

***
Nowy system najprawdopodobniej mocno uderzy kierowców po kieszeniach. Warto przy tym wspomnieć, że dotychczasowe wydatki na budowę systemu CANARD szacuje się na kwotę 800 mln zł, a już w tym roku rząd zaplanował do budżetu 1,2 mld zł z mandatów.  

Arkadiusz Rogowski

6
Dodaj komentarz

avatar
5 Comment threads
1 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
ekspert brdŁukaszcycylkaolopaolo Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
ekspert brd
Gość
ekspert brd

Co ciekawe, Prokom nie bardzo się do tej pory zapisał pozytywnie w historii… CEPIK, kasa chorych…

cycylka
Gość
cycylka

NO TO „KISZKA” WPLYWY Z WYKROCZENIA BEDA ZNIKOME, BO KIEROWCY JUZ SIE PRZESTRASZYLI!

olo
Gość
olo

Każdy polityk, który obieca przed wyborami likwidację fotoradarów wygra przyszłe wybory!

Łukasz
Gość
Łukasz

Do olo: zamiast likwidowac fotoradary to moze zlikwidujmy ograniczenia predkosci? bo po co ograniczenia skoro nie mialyby byc kontrolowane? i moze pozwolmy przejedzac na czerwonym swietle, wyprzedzac na podwojnej ciągłej i jezdzic po pijaku?

paolo
Gość
paolo

i nadla nie rozumiem o co tyle krzyku z tymi fotoradarami? prawo jazdy mam ponad 10 lat, codziennie robię po 100km i „jeżdżę normalnie” więc nie płaczę jak stara baba. Najbardziej narzekają na ilość fotoradarów i to, że będą przez to łupienia NIEDZIELNI KIEROWCY którzy jeżdżą głównie po mieście a na trasę jadą 2 razy do roku – w Wielkanoc i Boże Narodzenie, no może jeszcze w Wszystkich Świętych i wakacje. LUDZIE OGARNIJCIE SIĘ – jeśli będziecie jeździć przepisowo to mandatu nie dostaniecie. Wg mnie mandaty powinny być o 500% wyższe! Jak to jest, że polak jadący np. do Niemiec… Czytaj więcej »

mamnick
Gość
mamnick

Stealth ;) I pocałujcie Mnie w pupe!:D