Gmina pomoże usunąć azbest

- Aby usunąć azbest z budynku, wystarczy złożyć wniosek do gminy. Do właściciela domu zostanie wysłana specjalistyczna firma, która zdemontuje pokrycie - informuje Wiesław Pajda, wiceprezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie.

PODKARPACIE. Jeśli masz dom pokryty eternitowym dachem, możesz się go bezpłatnie i szybko pozbyć.

Jeszcze niedawno właściciele domów z pokryciami dachowymi wykonanymi z groźnego dla zdrowia azbestu, byli zobowiązani usunąć go za własne pieniądze. Ostatnio sytuacja jednak zmieniła się na ich korzyść. Wystarczy złożyć wniosek do gminy o usunięcie rakotwórczego pokrycia, a zostanie ono zdemontowane dzięki środkom z dotacji Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Według szacunków na Podkarpaciu zalega 192 tys. ton rakotwórczego azbestu. Wykonane z niego są przede wszystkim pokrycia dachowe, elewacje oraz rury kanalizacyjne. Azbest jest stopniowo usuwany i nasz region, podobnie jak cała Polska, ma być z niego oczyszczony do 2032 roku. Obecnie realizowany jest rządowy program usuwania tego groźnego materiału.

W 24 gminach będą usuwać azbest
W tym roku Sejmik Województwa Podkarpackiego przyjął wojewódzki program usuwania azbestu i będzie on obowiązywał do 2032 roku. Na razie do tego programu przystąpiły 24 gminy z naszego regionu (na 159), m.in. Rzeszów, Czudec, Kolbuszowa, Osiek Jasielski, Sanok.

W stolicy Podkarpacia termin naboru wniosków na usuwanie azbestu rozpocznie się od 24 października i potrwa do 18 listopada. Zgłoszenia można przynosić do sekretariatu Wydziału Ochrony Środowiska i Rolnictwa w Urzędzie Miasta w Rzeszowie. Natomiast w przyszłym roku w tym mieście groźny materiał usunie z dachów specjalistyczna firma wyłoniona w przetargu. Wszelkie informacje na temat usuwania wyrobów zawierających azbest w tym informacje o firmach i składowiskach azbestowych można uzyskać w poszczególnych urzędach gmin i na stronach: www.bazaazbestowa.pl, www.mg.gov.pl.

Sam nie demontuj dachu
- W tym roku na usuwanie azbestu z terenu Podkarpacia przeznaczonych zostanie 1 milion 700 tysięcy złotych – poinformował Wiesław Pajda, wiceprezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie. – W następnych latach znajdą się kolejne pieniądze na ten cel. W pierwszym etapie usuniętych zostanie 2400 ton azbestu.

Samemu nie można ściągać dachu wykonanego z azbestu, mogą to robić tylko specjalistyczne firmy. Ich usługi nic nie będą kosztowały właściciela budynku, co więcej zabiorą one cały szkodzliwy materiał ze sobą.

Mariusz Andres

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.