Gminy przejmują za darmo dworce PKP

Władze gminy Boguchwała przejęły niedodpłatnie dworzec kolejowy w Boguchwale. Fot. Wit Hadło
Władze gminy Boguchwała przejęły niedodpłatnie dworzec kolejowy w Boguchwale. Fot. Wit Hadło

PODKARPACIE. Kolej pozbywa się niepotrzebnych budynków i tych w złym stanie technicznym.

Dworce kolejowe w Boguchwale, Dynowie, Przeworsku (wąskotorówka), Krościenku i Sanoku nie są już własnością PKP. Przejęte zostały, i to nieodpłatnie, przez gminy. Kolejny dworzec, w Czudcu, został sprzedany prywatnej firmie z Babicy.

W Krościenku w budynku dworca kolejowego powstaną mieszkania socjalno-komunalne. Obiekt od PKP nieodpłatnie przejęła gmina Ustrzyki Dolne. Za rok rozpoczną się tam prace adaptacyjne. Ta sama gmina jest też właścicielem dworca w Ustrzykach. Obecnie mieści się tam Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, ZUS i klub seniora.

W 2013 roku PKP za darmo przekazało też dworce w Sanoku, Boguchwale, Przeworsku, gdzie jest dworzec związany z wąskotorówką. Samorządy zadeklarowały, że nadal będą tam pomieszczenia z kasami biletowymi. W przyszłym roku PKP podarują gminom kolejne stacje: w Lubaczowie, Baszni i Głogowie Małopolskim. Kolej pozbywa się budynków w złym stanie technicznym i tych, które są jej niepotrzebne. Jest też przypadek sprzedaży dworca w Czudcu, a wkrótce mogą zostać sprzedane obiekty w Jaśle i Grodzisku Dolnym.

Po kilku latach starań władze gminy Boguchwała przejęły działki należące do Polskich Kolei Państwowych, które zlokalizowane były w Boguchwale. W wyniku przeprowadzonych negocjacji gmina weszła w posiadanie 14 działek o łącznej powierzchni 3,5 hektara. PKP przekazały samorządowi prawo wieczystego użytkowania 6 działek o wartości 525 tys. zł. Są to m.in. tereny leżące wzdłuż rampy kolejowej, od stacji w kierunku stadionu sportowego oraz działki przy ulicy Boczna Techniczna na odcinkach przy torowisku.

Porozumienie objęło również nieodpłatne przekazanie na rzecz gminy Boguchwała budynku kolejowego o powierzchni 507 mkw. wraz z 33-arową działką o łącznej wartości 810 tys. zł. Zabytkowy dworzec kolejowy powstał w 1890 roku na tzw. trasie wiedeńskiej, kiedy przez teren gminy Boguchwała poprowadzono linię kolejową Rzeszów – Jasło. Obiekt jest objęty częściową ochroną konserwatorską.

Zgodnie z umową zawartą z PKP, władze gminy mają obowiązek przeznaczyć dworzec m.in. na zadania własne w dziedzinie transportu.

– Uzyskanie prawa wieczystego użytkowania tych działek daje podstawę do modernizacji i przebudowy dróg w Boguchwale – mówi Piotr Klimczak, wiceburmistrz Boguchwały. – Możliwe będzie pozyskanie na ten cel środków pomocowych z programów unijnych i krajowych. Trwająca modernizacja linii kolejowej Rzeszów – Jasło i zakup nowych szynobusów obsługujących tę trasę oraz plany uruchomienia kolejki podmiejskiej sprawiają, że zabytkowy dworzec kolejowy w Boguchwale znów będzie potrzebny dla podróżnym.

Mariusz Andres

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments