Jak chronić się przed szkodliwym działaniem komputerów

- Bardzo ważne jest to jak siedzimy przy biurku, przed monitorem komputera. Przede wszystkim musimy właściwie dopasować krzesło, z którego korzystamy. Nie może ono być ani za nisko ani za wysoko. Siedząc prosto, trzymajmy łokcie na odpowiedniej wysokości, by nie obciążały kręgosłupa - mówi lek. med. Piotr Compała, NZOZ Promedica w Rzeszowie.

Przed komputerem spędzamy więcej czasu niż z rodziną i przyjaciółmi tymczasem jego nadmierne towarzystwo może poważnie szkodzić naszemu zdrowiu.

Choć praca z komputerem podobno ułatwia życie, bywa często zdecydowanie szkodliwa dla naszego organizmu. Podwyższone ciśnienie, sztywny kark, bóle kręgosłupa i piekące oczy to objawy świadczące, o tym że za biurkiem spędzamy zbyt dużo czasu.

Ślęczenie przed komputerem powoduje napięcie psychiczne. Irytujemy się, gdy nasz sprzęt odmawia posłuszeństwa lub pracuje za wolno. W takich sytuacjach w organizmie wzrasta ilość kortyzolu i adrenaliny, zwanych hormonami stresu. Gdy ich podwyższone stężenie utrzymuje się długo, ucierpi na tym serce, bowiem niebezpiecznie wzrasta ciśnienie krwi.

By zapobiec szkodliwej nerwowości należy

- dobrze zaplanować swój dzień w pracy i systematycznie go realizować
- nie przesiadywać nie potrzebnie przed monitorem komputera
- jeden dzień w tygodniu całkowicie oderwać się od tego urządzenia

Piasek pod powiekami

Wpatrując się cały dzień w monitor, zapominamy o mruganiu. A regularne, odruchowe zamykanie powiek sprawia, że produkują one wystarczającą ilość łez, aby nawilżyć gałkę oczną. Zwykle mrugamy 12 razy na minutę, przy komputerze nawet cztery razy rzadziej. W dodatku oczy są szerzej otwarte. Jedno i drugie sprawia, że szybciej tracą nawilżenie, stąd pieczenie i tzw. piasek pod powiekami. Do tego zaczynamy uskarżać się na nadwrażliwość na światło, zamglone widzenie, ból głowy i obfite łzawienie po wyjściu na dwór.

Jak chronić oczy przed działaniem monitora

- róbmy krótkie, ale częste przerwy w patrzeniu się w monitor
- co jakiś czas oderwijmy wzrok od monitora i przez chwilę wpatrujmy się w odległy punkt, najlepiej w dal za oknem
- ustawmy monitor w odległości 45 do 60 cm od oczu
- nie ustawiajmy ekranu tyłem lub bokiem do okna, by nie tworzył się na nim dodatkowy odblask

Jeżeli mimo spełnienia tych wszystkich warunków suchość oczu w dalszym ciągu nie ustępuje, warto sięgnąć po kropelki nawilżające (bez trudu można nabyć je w aptekach).

Dyskopatia też nam grozi

Nieprawidłowa postawa przy biurku może prowadzić do dyskopatii, czyli przemieszczeń krążków międzykręgowych, a nawet skrzywienia kręgosłupa. Takim schorzeniom winny jest niewłaściwie wyprofilowany fotel lub nieprawidłowo ustawiony ekran, a przede wszystkim wielogodzinne pozostawanie w tej samej pozycji, które powoduje mniejszy przepływ krwi przez napięte mięśnie. Zdarza się, że odczuwamy także skurcze mięśni karku, barków i górnej części pleców.

Jak chronić kręgosłup

- co cztery godziny róbmy sobie piętnastominutową przerwę, jeśli okoliczności pozwalają, wykonajmy kilka prostych ćwiczeń typu: rozciąganie pleców, obroty głową, potrząsanie dłońmi, głębokie oddechy.
- starajmy się siedzieć prosto, nie garbiąc się (to zwiększa nacisk na odcinek lędźwiowy kręgosłupa) i nie pochylając nadmiernie głowy

Ręce bolą nocą
Pisząc na klawiaturze komputera, ręce ułożone są w nienaturalnej pozycji. W takiej sytuacji dochodzi do nadmiernego ściśnięcia nerwów w nadgarstku. W rezultacie pojawia się drętwienie, mrowienie lub uporczywy ból kciuka wraz z trzema kolejnymi palcami oraz całych dłoni i nadgarstków. Te dolegliwości dają o sobie znać nawet po pracy, szczególnie nocą.

Jak chronić nadgarstki

- ustaw klawiaturę komputera i mysz tak, by nadgarstki i przedramiona w czasie pisania były ułożone równolegle do podłogi
- odległość od komputera pozwoliła całym przedramionom spoczywać podczas pracy na blacie biurka
- palce rąk powinny się znajdować na poziomie lub poniżej linii nadgarstków, te z kolei nie powinny być wyżej od łokci.

bp

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2013 Wszystkie prawa zastrzeżone.