Jak kupić odpowiedni rower dla siebie

Fot. Archiwum

Podstawowe pytanie przy wyborze tego środka transportu brzmi: Gdzie będziemy na nim jeździć i jak długie dystanse planujemy nim pokonywać?

Jazda rowerem to jedna z najprzyjemniejszych a za razem najpopularniejszych form spędzania aktywnie czasu. Coraz częściej jednoślady służą nam też jako główny środek lokomocji. Zanim zdecydujemy się na zakup roweru powinniśmy przemyśleć kilka kwestii aby dokonany przez nas wybór był inwestycją na lata a nie wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

Podstawowe pytanie przy wyborze roweru brzmi: gdzie będziemy na nim jeździć i jak długie dystanse planujemy pokonywać. W zależności od tych dwóch aspektów nasz rower będzie miał inną szerokość kół, rodzaj i układ ramy, ilość przełożeń biegów a także wyposażenie specjalnie dopasowane przez producenta do danego typu roweru.

- rower miejski – jak sama nazwa mówi to typ stworzony z myślą o poruszaniu się po ulicach miast, raczej na krótkich dystansach. Świadczy o tym ilość biegów (zazwyczaj trzy) oraz układ ramy nastawiony na zapewnienie komfortu jazdy w wyprostowanej pozycji. Rama w stylu “damka” nie sprawia kłopotu z wsiadaniem na rower oraz zsiadaniem z niego. Jest to rower typu “unisex” (przeznaczony zarówno dla kobiet jak i mężczyzn). Szerokie siodełko zapewnia dodatkową wygodę jazdy. Kierownica posiada duży zakres regulacji, co pozwala dopasować rower do konkretnej postury rowerzysty. Chcąc nabyć dobry rower miejski powinniśmy zapłacić od 1000 złotych wzwyż. Większość takich rowerów posiada zamocowane z przodu koszyki do przewozu drobnych pakunków. Jeśli rower nie ma koszyka, najczęściej stworzony jest tak, aby w każdej chwili można taki zamontować.

- rower turystyczny – kupują osoby nastawione na dłuższe wyjazdy na dwóch kółkach. Ten typ charakteryzuje się większą ilością przełożeń (od 21 do 30). Jadąc takim rowerem przyjmuje się pozycję bliską wyprostowanej, lekko pochyloną. Odpowiednio wyważona rama zapewnia wygodę w poruszaniu się na trasie. Wyróżnia się tu rozmiarówkę damską i męską, a bardzo istotną kwestią jest jej właściwy dobór. Rowery turystyczne różnią się od siebie kątem nachylenia ramy – odpowiedni dobór w tej dziedzinie to podstawa.

Inny kąt będzie wskazany dla osoby wyższej a inny dla niższej. Kolejny ważny punkt przy wyborze odpowiedniego roweru turystycznego to długość pokonywanych przez nas tras. Od tego zależy właściwie dobrana nośność bagażnika oraz sposób zamocowania prądnicy (dynamo montowane jest w piaście koła i powoduje znaczną poprawę sprawności przetwarzania energii mechanicznej na elektryczną, a tym samym mniejszy opór i większy komfort jazdy rowerzysty). Nie bez znaczenia przy kupnie roweru turystycznego jest odpowiednio dobrana szerokość opon, która także powinna być dopasowana do ciężaru obładowania jednośladu. Jeśli wiemy, że nie będziemy wozić ze sobą ciężkich sakw – dobieramy węższe opony. Cena dobrego roweru turystycznego wyniesie od 1500 złotych wzwyż.

- kross - to idealne rozwiązanie dla tych, którzy planują poruszać się po zróżnicowanym terenie – zarówno w mieście jak i na łonie natury. Budowa ramy jest typu sportowego, porównywalna do roweru górskiego. Kross posiada wbudowaną amortyzację siodełka, za to cechuje go mały zakres regulacji kierownicy. Jest to najbardziej uniwersalna wersja jednośladu dostępna na rynku. Zapłacimy za niego od 1000 złotych wzwyż.

- rower terenowy (górski) – kupujemy go planując jazdę po trudnym terenie. Daje mniejszy komfort jazdy niż rower miejski czy turystyczny z racji nietypowych kątów nachylenia ramy. Bardzo ważnym kryterium zakupu jest jego waga. Rower terenowy powinien być lekki, co ma znaczenie, kiedy trzeba wyjechać na stromą górkę.

- kolarka – to mocno wyspecjalizowany sprzęt, na który decydują się doświadczeni amatorzy dwóch kółek. Charakteryzuje się bardzo wąskimi kołami i przeznaczona jest wyłącznie do jazdy po dobrym asfalcie. Kolarki nieraz traktowane są jako drugi rower treningowy dla osób nastawionych na pokonywanie dalekich dystansów. Ceny dobrych kolarek w sklepach kształtują się od 3000 złotych wzwyż.

Na rower w kasku
Podstawowy element dodatkowy, który warto mieć decydując się na jazdę rowerem to kask. Niegdyś traktowany jako egzotyczny dodatek do stroju, dziś stosowany powszechnie i cieszący się uznaniem. Kask musi być idealnie dopasowany do naszej głowy. Kupując go trzeba koniecznie włożyć na głowę i stwierdzić, że dobrze leży. Kask nie może być ani za luźny ani za ciasny. Powinien posiadać odpowiednią ilość otworów wentylacyjnych oraz właściwe ułożenie. Odpowiedni system regulacji ścisku i poluzowania kasku zapewni nam możliwość korzystania z niego latem i jesienią (kiedy pod kask wkładamy dodatkowe nakrycie głowy). Ceny kasków wahają się od 20 do 50 złotych. Jest to stosunkowo niewielki wydatek, który gwarantuje ochronę przed groźnymi urazami.

Nasz ekspert, Grzegorz Putyło, doradca klienta w sklepie Rojax

Przed kupnem roweru dokładnie rozważmy po jakim terenie będziemy się poruszać a także określmy kwotę, jaką jesteśmy w stanie przeznaczyć na nasz zakup. Znając te dwa parametry sprzedawca w sklepie bez problemu zaproponuje nam właściwe rozwiązanie.

 

 

Katarzyna Lewandowska

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.