Jak kupić zdrowe warzywa i owoce

Fot. Wit Hadło

Droga w poszukiwaniu zdrowych nowalijek może być trudna i kręta, ale warto w nią wyruszyć.

Chciałbyś poprawić kondycję swojego organizmu dostarczając mu witamin i minerałów zawartych w warzywach i owocach? Zdajesz sobie sprawę z potęgi drzemiącej w tych właśnie składnikach codziennej diety? To już połowa sukcesu. Tylko jak nabyć zdrowe warzywa i owoce? Dziś podpowiadamy czym kierować się przy zakupie tych właśnie produktów.

Wielu z nas wciąż pamięta czasy, kiedy nie było kłopotu z nabyciem świeżych, pełnowartościowych warzyw i owoców. Najczęściej zaopatrywano się w nie na bazarach czy specjalnych placach targowych. Nikt nie martwił się o wątpliwą jakość oferowanych produktów a potrawy z nich przyrządzone zapewniały porządną dawkę witamin i minerałów na naszych stołach. Dziś czasy trochę się zmieniły. Dużą pieczę nad jakością sprzedawanych owoców i warzyw sprawuje Unia Europejska, która w swoich przepisach określa wymagania co do wszystkich owoców i warzyw świeżych dopuszczanych do sprzedaży.

Nad czym czuwa Unia Europejska

Większość produktów “zielonych” nie jest objęta szczegółowymi normami handlowymi i obowiązuje tu tak zwana “norma ogólna”. Jest jednak taka grupa, gdzie normy te są bezwzględnie wymagane. Przy zakupie artykułów tu zaliczanych powinniśmy zwracać większą uwagę na dostosowanie się sprzedawcy do danych obwarowań. Inny zapis w tej dziedzinie mówi, że wszystkie wprowadzane do obrotu owoce i warzywa powinny być oznakowane.

Gdzie szukać zdrowych produktów

Droga w poszukiwaniu zdrowego warzywa czy owocu może być trudna i kręta, ale warto w nią wyruszyć. Najprościej jest poświęcić swój czas na wyszukanie ofert lokalnych hodowców. Dobrze jest też wiedzieć skąd sprowadzane są dostawy owoców i warzyw do sklepu, w którym robimy codzienne zakupy. Wystarczy, że przeczytamy informacje znajdujące się na etykiecie na skrzynce. Powinny znajdować się tam informacje o: kraju pochodzenia warzyw, klasie produktu (najlepsze są produkty klasy I lub ekstra), nazwie producenta oraz nazwie produktu. Nie zawsze uda nam się dotrzeć do specjalnej giełdy ze zdrową żywnością, lecz na pewno warto odszukać takie miejsce w swojej okolicy. Szczególną uwagę powinniśmy poświęcić przy kupnie “nowalijek” (młodych jarzyn ukazujących się po raz pierwszy w danym roku). Warto je jeść, tylko z umiarem. Chemikalia zastosowane podczas ich uprawy znajdują się dziś w granicach normy. W porównaniu do warzyw sezonowych, są jednak wyjątkowo naszpikowane różnymi substancjami oraz dodatkowo nagrzewane i doświetlane.

Nasz ekspert Jerzy Wiśniewski Podkarpacki Wojewódzki Inspektor Jakości Handlowej  Artykułów Rolno – Spożywczych radzi:

- Przed zakupem warzyw i owoców należy dokładnie obejrzeć dany produkt. Ważne jest czy jego cechy organoleptyczne odpowiadają naszym wymaganiom i są charakterystyczne dla tego owocu czy warzywa jak również odmiany. Należy zwrócić uwagę, czy produkt nie wykazuje objawów zwiędnięcia, nadmiernego zawilgocenia, zmian będących objawami nadgnicia czy pleśnienia. Zapach produktu powinien być typowy i charakterystyczny dla każdego rodzaju owocu i warzywa. Dyskwalifikujący jest zapach obcy, stęchły, zapach środków ochrony roślin. Nie należy kupować owoców i warzyw uszkodzonych. W przypadku produktów pakowanych zwróćmy uwagę na opakowanie oraz cechy organoleptyczne zapakowanych produktów, gdyż w opakowaniach jednostkowych trudniej jest sprawdzić jakość nabywanych produktów.

Owoce i warzywa objęte szczegółowymi normami handlowymi:

- owoce cytrusowe
- kiwi
- sałata
- brzoskwinie i nektaryny
- gruszki
- truskawki
- papryka słodka
- winogrona
- pomidory

Co powinno składać się na oznakowanie owoców i warzyw?

- rodzaj produktu (nazwę produktu w przypadku uniemożliwiającym rozpoznanie produktu lub odróżnienie go od innych produktów)
- nazwa odmiany (w niektórych przypadkach)
- kraj pochodzenia
- klasa jakości (jeśli występuje)
- dane identyfikacyjne producenta lub producentów
- określenie “przeznaczone do przetwórstwa” (w przypadku produktów przeznaczonych do przetwórstwa)

Na co zwracać uwagę przy zakupie?
- cechy organoleptyczne
- zapach produktu
- uszkodzenia produktu
- objawy zwiędnięcia
- objawy nadmiernego zwilgocenia
- objawy nadgnicia i pleśnienia

Katarzyna Lewandowska

do “Jak kupić zdrowe warzywa i owoce”

  1. ZIOMUŚ

    HEJKA CO TAM

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.