Jak producenci oszukują klientów!

- Niedawno zauważyłam, że opakowanie mojej ulubionej kawy zmniejszyło pojemność, ale cena pozostała ta sama. To straszne jak producenci nami manipulują - mówi Małgorzata Dec z Rzeszowa. Fot. Wojciech Preisner

PODKARPACIE. Opakowania coraz mniejsze, a ceny te same.

Według Fundacji Pro-Test, która prowadzi kampanię „Pro-Test przeciw oszukańczym opakowaniom” producenci stosują różne sposoby, aby niepostrzeżenie podnieść cenę lub skłonić konsumentów do większego wydatku, przy okazji wprowadzając ich w błąd. Jednym z takich trików jest zmniejszanie produktu w opakowaniu bez proporcjonalnej zmiany ceny.

Patrząc na dany produkt zwykle nie jesteśmy w stanie na pierwszy rzut oka oszacować czy jego opakowanie się zmniejszyło. Producenci bowiem sprytnie manipulują nami. Jak? Towary są nabijane powietrzem, denka butelek są grubsze, szyjki dużo węższe, a korki o wiele dłuższe. Kiedy sięgamy po, jak nam się wydaje, litrowy napój, okazuje się, że jego pojemność wynosi 0,75 l. Stojąc w jednym rzędzie z innymi litrowymi butelkami opakowanie zdaje się być takie same. Inne są jednak cyfry na etykiecie. Często producenci pozostawiają taką samą cenę np. kawy, ale jej waga zmniejsza się z 250 do 235 gramów. Według fundacji Pro-Test w wielu opakowaniach jest tyle powietrza, że mogłoby się na jego miejsce zmieścić nawet ponad 50 proc. więcej produktu. Fundacja twierdzi również, że zamiast zmieniać pojemność opakowania, zmienia się po prostu receptura produktu. Cena pozostaje taka sama, maleją za to koszty produkcji. Konsument praktycznie nie ma szans tego zauważyć.

Zwracaj uwagę na etykiety

- Jeżeli opakowanie jest oznaczone prawidłowo, to mamy wolny rynek i producent może zostawić starą cenę zmniejszając wagę produktu – wyjaśnia Józef Potaczała, zastępca Wojewódzkiego Inspektora Inspekcji Handlowej w Rzeszowie. – Są przypadki kiedy np. w dużym słoiku, na dnie znajduje się niewielka ilość kremu, ale każdy taki przypadek nasi inspektorzy muszą rozpatrzyć indywidualnie – dodaje.

Dlatego najlepszą radą jest zwracanie  uwagi na etykiety produktów. Jednocześnie aby przeciwdziałać wprowadzaniu konsumentów w błąd Fundacja Pro-Test prowadzi akcję, która ma na celu uświadomienie konsumentów podczas robienia zakupów. Ma również zwrócić uwagę samych producentów na problem opakowań. Przykłady wprowadzających w błąd opakowań można znaleźć na stronie www.Pro-Test.pl.

Uważaj, na te sztuczki:

1. Nowe opakowanie, nie zawsze oznacza tę samą zawartość. Zwykle zmniejsza się waga produktu.
2. Duże opakowanie równa się dużo towaru? Nic bardziej mylnego!
3. Nowa receptura? To nowy pomysł na oszukanie nas! Producenci oszczędzają na kosztach produkcji.
4. Grube “denka” i zwężone szyjki butelek mają ukryć prawdziwą wielkość produktu.

Ewelina Nawrot, Grzegorz Anton

do “Jak producenci oszukują klientów!”

  1. koralgol

    Cena zostaje a nowe opakowanie czesto jest 50g mniejsze
    poza tym to co dzieje sie z kostką masła to juz porażka ( jak sie piecze ciasto z przepisu który uzywa sie 10 lat to 250g juz nie obowiązuje)
    wszystko sie robi zeby okantować tego biednego kupującego
    żenua

  2. m

    Producenci manipulują wielkoscią opakowań ale możemy zwracać na to uwagę:) zawsze jest podana waga a więc wszystko zależy od nas.Od naszej bystrosci.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.