Jak przez aktywność fizyczną zrzucić zbędne kilogramy?

- Aby schudnąć nie trzeba stosować drakońskiej diety, ale trzymać się racjonalnego, zdrowego odżywiania i co ważne regularnych ćwiczeń – podkreśla Anna Łyczko, instruktor sportu i rekreacji. Ćwiczenia, na które nie pozwoli nam pogoda, lub czas, można zmienić na ich kaloryczne odpowiedniki, wśród których są prace domowe.

Zanim rozpoczniemy ćwiczenia

Jeść mniej, ale częściej – najlepiej raz na 3 godziny. Pić dużo wody, najlepiej niegazowanej – wypełniającej żołądek i zmniejszającej uczucie głodu – to podstawowe zasady, jakie powinny towarzyszyć regularnej aktywności fizycznej. Niezwykle istotny jest też stan zdrowia, jakość odżywiania, i prawidłowa technika ćwiczeń. – Każdy z nas będzie zrzucał kilogramy indywidualnie, ale przy systematycznej aktywności fizycznej z pewnością zauważymy efekt – twierdzi Anna Łyczko. – Jednak nawet największy wysiłek pójdzie na marne, jeśli będziemy opychać się słodyczami i kalorycznymi  fast foodami – przestrzega.

Każdy chudnie inaczej

Bardzo duże różnice jeśli chodzi o aktywne zrzucanie kilogramów występują pomiędzy kobietami i mężczyznami. – Wynika to z faktu, że kobiety mają znacznie więcej tkanki tłuszczowej, a mężczyźni większą masę mięśniową – zaznacza Anna Łyczko. – Kobiety muszą spalać stopniowo. Mniej kalorii, ale przez dłuższy okres czasu. Dzieje się tak, ponieważ najpierw pobierane są kalorie  z węglowodanów, dopiero po dłuższym czasie z tkanki tłuszczowej. Panom szybciej wyrobi się masa mięśniowa – dodaje.

Tempo spalania uzależnione jest też od wieku. 20 – 30 latek spali szybciej niż osoba np. po 40., kiedy to przemiana materii jest słabsza Szczególną trudność w odchudzaniu mogą mieć panie po 50. mające zazwyczaj zwiększoną tendencję do tycia – dodaje.

Zaplanuj swoją aktywność

Niezwykle ważny jest rozkład ćwiczeń. Najlepiej skonsultować się z instruktorem, który podpowie jak optymalnie rozłożyć zajęcia i udzieli wskazówek, co do prawidłowego ich wykonywania. Najgorsze są początki i ciężko zauważyć pierwsze efekty. Po pewnym czasie utrata kilogramów przychodzi łatwiej, ale często bywa tak, że nagle waga staje w miejscu i przez dłuższy czas ani drgnie. – Występuje wtedy stan plateau, czyli inaczej przerwa w chudnięciu. Nie należy się nim martwić. Jest on potrzebny organizmowi po to, aby mógł dostosować metabolizm do zmian żywieniowych i stylu życia – wyjaśnia A. Łyczko. – Organizm osoby stosującej kuracje odchudzające przeżywa na samym początku szok i im bardziej jest intensywne odchudzanie, tym szybciej może wystąpić przerwa w chudnięciu. Nie trzeba wtedy przerywać odchudzania, trzeba to spokojnie przeczekać najlepiej pod kontrolą i ze wsparciem specjalistów – dodaje.

Zdaniem instruktorki stan ten jest bardzo korzystny dla organizmu. W trakcie tej przerwy serce, układ krążenia oraz inne narządy przystosowują się do mniejszej masy ciała i większej aktywności ruchowej.  – Zdarza się także, że nie widzimy efektów w kilogramach, mimo, że np. w obwodzie mamy mniej. Dzieje się tak, ponieważ tkanka tłuszczowa zamienia się w mięśnie, w związku z tym ciężar ciała się nie zmienia – twierdzi instruktorka.

Pamiętajmy o odpoczynku

Wybór ćwiczeń jest ogromny, dlatego każdy nasz aktywny tydzień może być bardzo zróżnicowany. Przy ich doborze kierujmy się naszymi możliwościami fizycznymi, aby ich wykonanie nie przerosło naszych możliwości. Poza tym zwróćmy też uwagę na czas, jaki będziemy musieli poświęcić na ich wykonanie. Tego bowiem, mało kto ma w nadmiarze, a podstawą powodzenia całej operacji odchudzania się, jest regularne realizowanie zestawów ćwiczeniowych. – Pamiętajmy, że podejmując wysiłek fizyczny, potrzebujemy też odpoczynku, który przywróci nasze siły i zmotywuje nas do dalszej pracy. Dwa, trzy dni wolne w tygodniu są wręcz wskazane – radzi nasz ekspert.

Aneta Jamroży

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.