Jak skutecznie szukać inwestora?

Przedsiębiorcy stawiający pierwsze kroki w biznesie coraz częściej sięgają po pomoc inwestorów. Fot. Archiwum

Właściciele firm, zwłaszcza ci stawiający dopiero pierwsze kroki, w inwestorach upatrują szansę rozwoju własnego biznesu.

Na rynku funkcjonuje wiele dobrze zapowiadających się firm, którym do rozwoju brakuje tylko często niewielkiego zastrzyku kapitału. Poszukiwanie inwestora z pewnością nie należy do najłatwiejszych. Warto jednak rozważyć taką opcję jeśli chcemy, aby biznes przynosił coraz większe dochody. Jak skutecznie pozyskiwać inwestorów? Gdzie ich szukać i jak przekonać, by zainwestowali? Sprawdźmy, co mówią eksperci.

Jeszcze niedawno wśród przedsiębiorców istniała bariera mentalna, która nie pozwalała na wejście zewnętrznego kapitału do firmy. Z czasem podejście to zaczęło ewoluować. Wpływ na to miał przede wszystkim postępujący rozwój rynku kapitałowego, na którym zaczęli pojawiać się nowi gracze. Czynnikiem wpływającym na rezerwę właścicieli pytanych spółek do inwestorów zewnętrznych był również fakt, że bali się oni utraty kontroli nad przedsiębiorstwem, które często było dorobkiem ich całego życia lub materialnym zabezpieczeniem przyszłości. – Obecnie właściciele firm, zwłaszcza ci stawiający dopiero pierwsze kroki, w inwestorach upatrują szansę rozwoju – komentuje Dawid Nowicki, członek zarządu Neptis S.A. – Nie bez powodu w Polsce powstaje coraz więcej instytucji wspierających projekty typu start-up. To dobre rozwiązanie zarówno dla młodych, jak i doświadczonych przedsiębiorców próbujących sił w nowych obszarach działalności – dodaje D. Nowicki.

Anioły biznesu
Stając przed wyborem inwestora nie należy podejmować pochopnych decyzji, a każdą propozycję dokładnie rozważyć. Jednym z rozwiązań podczas poszukiwań inwestora jest skorzystanie z sieci „aniołów biznesu”. Współpraca z aniołami biznesu polega na przeznaczeniu przez osobę prywatną kapitału na finansowanie przedsięwzięć będących we wczesnych fazach rozwoju, w zamian za mniejszościowy pakiet udziałów w firmie. W tym celu tworzy się platformy umożliwiające kojarzenie przedsiębiorcy szukającego finansowania dla swojego projektu z potencjalnym inwestorem. W Polsce istnieje już kilkanaście takich sieci. Anioły Biznesu to idealna alternatywa dla tych inwestycji, w których pojawia się luka kapitałowa (kończą się fundusze własne, a banki czy fundusze typu venture capital nie chcą jeszcze finansować przedsięwzięcia).

Fundusze VC
Innym rozwiązaniem są środki z funduszy venture capital (VC). Kluczowa różnica pomiędzy inwestycjami VC a inwestycjami aniołów polega na oczekiwaniu przejęcia kontroli nad przedsięwzięciem przez VC. Nie musi to oznaczać przejęcia większości kapitałów spółki, jednak odpowiednie zapisy towarzyszących inwestycjom umów dodatkowych dają zwykle VC prawo co najmniej do akceptowania decyzji strategicznych. Oczekiwanie wpływu na działalność operacyjną również nie należy do rzadkości.

Jak przekonać inwestora?
Szukając inwestora do nowo powstałego lub dobrze rokującego biznesu należy pamiętać o jednej kluczowej kwestii – potencjalni zainteresowani nie kupują teraźniejszości, ale przyszłość. Dlatego najważniejsza jest nie tyle aktualna sytuacja firmy, ale perspektywy jej rozwoju.

Przed rozpoczęciem poszukiwań konieczne jest opracowanie strategii rozwoju, a także identyfikacja własnych potrzeb oraz oczekiwań wobec przyszłego wspólnika. – Profesjonalne przedstawienie wizji prowadzenia rozwoju biznesu w znaczący sposób wpływa na decyzję inwestorów – mówi Marcin Pędziński z firmy Gricon Sp. z o.o., specjalizującej się w doradztwie inwestycyjnym. – Bez planu działania, a co za tym idzie pomysłów na rozwój przedstawionych w akceptowalnej i zrozumiałej dla odbiorcy formie, poszukiwanie inwestora może być znacznie utrudnione –  dodaje. M. Pędziński.

Piotr Pezdan

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.