Jak zaoszczędzić na wymianie klocków hamulcowych

Jakość klocków i tarcz hamulcowych wpływa bezpośrednio na długość drogi hamowania. Fot. GB

Od układu hamulcowego zależy nasze bezpieczeństwo, więc oszczędności przy wymianie klocków nie są wskazane. Można jednak zmniejszyć koszty ich wymiany, ale tylko renomowanych producentów.

Używając części rekomendowanych przez producenta pojazdu, mamy gwarancję najwyższej jakości i możemy być pewni, że zarówno bezpieczeństwo, jak i trwałość, będą na najwyższym poziomie. Tak jest najprościej, najwygodniej, ale i niestety najdrożej. Ten sposób serwisu można polecić osobom, które nie mają żadnej wiedzy na temat obsługi samochodu, lub nie mają czasu zajmować się takimi sprawami. Osoby orientujące się w branży motoryzacyjnej mogą nieco pokombinować i tym samym znacznie obniżyć koszty serwisu przy zachowaniu takiego samego poziomu bezpieczeństwa.

Zamiennik też dobry
Klocków hamulcowych, podobnie jak i wiele innych części, nie produkują firmy samochodowe, tylko wyspecjalizowani w tej dziedzinie poddostawcy. Do najbardziej znanych i renomowanych należą m.in. Bosch, TRW, Textar, ATE, Brembo, Ferodo. Klocki hamulcowe, jak również i tarcze, producenci dostarczają na pierwszy montaż, a więc do nowych aut oraz oferują je również poza siecią ASO. Dzięki temu można kupić takie same części jak w stacjach ASO, ale w innym opakowaniu i znacznie tańsze, nierzadko nawet o połowę.

Do sportowej jazdy
Od pewnego czasu dostępne są również klocki do sportowej jazdy, które można eksploatować w normalnych warunkach jazdy, a nie tylko w rajdach i wyścigach. Ich główną zaletą jest lepsze odprowadzanie ciepła, stały współczynnik tarcia w szerokim zakresie temperatur oraz duża odporność na wysokie temperatury. Decydując się na takie klocki, najlepiej wymienić również i tarcze hamulcowe na nawiercane lub nacinane. Wówczas taki zestaw będzie naprawdę świetnie spisywał się podczas dynamicznej jazdy. Różnicę można jednak odczuć dopiero po intensywnym używaniu hamulca. W takich warunkach fabryczne hamulce odmawiają posłuszeństwa, a sportowy zestaw będzie odznaczał się nadal wysoką skutecznością. Montaż takich hamulców ma sens jedynie wówczas, jeśli lubimy dynamiczną jazdę. W innym przypadku nie będziemy w stanie dostrzec ich zalet. Nie należy jednak zakładać zbyt sportowych zestawów, gdyż mają one dobrą skuteczność tylko w wysokiej temperaturze, a gdy jest zimno nie hamują prawie wcale. Przy zakupie warto posłuchać doświadczonego sprzedawcy, który dobierze odpowiedni zestaw.

Kiedy wymienić?
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: kiedy wymieniać klocki? Odpowiedź wydaje się bardzo prosta: jeśli się zużyją. Należy jednak pamiętać, że hamulce muszą odprowadzać ogromne ilości ciepła. Jeśli są mocno zużyte, a więc okładziny klocka jest mało, a tarcza hamulcowa ma małą grubość, to i zdolność do przyjmowania ciepła będzie ograniczona. W efekcie takie hamulce szybciej narażone są na przegrzanie i całkowitą utratę skuteczności. Należy o tym pamiętać, zwłaszcza przed wyjazdem w góry.

Przy wymianie klocków należy również zwrócić uwagę na stan i grubość tarcz hamulcowych. Gdy są nawet niewielkie pęknięcia lub ich grubość jest poniżej minimum, należy je bezwzględnie wymienić.

Grzegorz Burda

do “Jak zaoszczędzić na wymianie klocków hamulcowych”

  1. mechanik

    Nie nalezy sluchac naciagaczy z warsztaow mechanicznych ktorzy mowia ze przy wymianie klockow nalezy przetoczyc tarcze hamulcowe.
    To sa zlodzieje i naciagacze. Klocki uloza sie do tarczy po kilkaktotnym hamowaniu. nalezy tylko pamietac ze pierwszych kilka zatrzyman (hamowan) nie bedzie tak efektywnych jak przed zmiana klockow, ale to nic nie znaczy dla kierowcy ktory mysli.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.