Jak zatrzymać biologiczny zegar

Fot. Archiwum

Uprawianie sportu rekreacyjnego do późnych lat życia we współczesnym świecie staje się zarówno potrzebą, pozytywną modą, jak i… receptą na młodość. Jak potwierdzają specjaliści, wzmożona aktywność opóźnia zachodzące w organizmie procesy starzenia. Dzięki temu jesteśmy sprawniejsi fizycznie i zyskujemy świadomość, że wiek nie jest żadną barierą, czy kategoryczną przeszkodą w realizowaniu marzeń.

- Wiele osób, szczególnie po 50 roku życia boryka się z rozmaitymi dolegliwościami zdrowotnymi, związanymi z brakiem wystarczającego ruchu, brakiem nawyków do bycia aktywnym fizycznie oraz niewłaściwą dietą. Miewają bóle mięśniowe, problemy z kręgosłupem, problemy emocjonalne – zwłaszcza u kobiet, które wchodzą w wiek menopauzalny. Bardzo często kładą to na karb wieku, nie przypuszczają, że dzięki właściwie dobranym ćwiczeniom, urozmaiconym formom ruchu i gimnastyki ich sprawność może się w znacznym stopniu poprawić – twierdzi Anna Łyczko, instruktor i koordynator programów dla osób powyżej 50 roku życia.

Zmęczony znaczy młodszy?

Biologiczne symptomy starzenia się organizmu pojawiają się po osiągnięciu przez człowieka biologicznej dojrzałości, czyli ok. 15.-25. roku życia. Wtedy rozpoczyna się wsteczna ewolucja narządów, które rozpadają się i regenerują.

Co to oznacza? Mniej więcej to, że nasze części ciała są… młodsze niż my sami. Np. komórki wątroby mają – średnio 5 miesięcy, a jelita – 2-4 dni. Oba procesy – rozpadu i odnowy – zachodzą równocześnie. Z wiekiem jednak pozwalamy przejąć pałeczkę rozpadowi, mimo, że możemy te procesy opóźnić, właśnie przez ruch. Dlatego odpowiednia aktywność jest najbardziej skutecznym sposobem opóźniania starzenia się oraz czynnikiem zachowania zdrowia.

Nawet nie wiemy, że fizycznie odczuwamy oddalającą się starość. Wystarczy się … zdrowo zmęczyć. Oznacza to przede wszystkim wysiłek mięśni. Nie może być to znużenie obowiązkami, czy wywołane stresem.

Mikrouszkodzenia mięśni powstające podczas ćwiczeń wyzwalają powstawanie białek kontrolujących stan zapalny i zarządzających procesami wzrostu i rozpadu. Na każde mikrouszkodzenia organizm odpowiada gorączkową akcja naprawczą. Poza tym od razu po wysiłku obniża się we krwi poziom kortyzolu, czyli hormonu stresu oraz zwiększa wydzielanie endorfin, naturalnych hormonów “szczęścia”. To właśnie dzięki nim sport po jakimś czasie uzależnia.

Dla ducha i ciała

Korzyści jest jednak o wiele więcej. Poprzez regularną aktywność płuca uczą się przyjmować więcej powietrza i transportują więcej tlenu do komórek ciała.

Również mózg staje się bardziej dotleniony, dlatego też często podczas ćwiczeń przychodzą nam do głowy najlepsze pomysły. Przy ćwiczeniach, w odpowiednim przedziale tętna, wzrasta hormon kreatywności (ATCH), który rozpuszcza złoża tłuszczu pomiędzy komórkami mózgowymi, przez co polepsza się strumień myśli.

W ten sposób wzmacniamy i serce. Regularne ćwiczenia sprawiają, że powiększa się pojemność serca, puls spoczynkowy spada i ciśnienie krwi również się obniża.

Co jeszcze? Wzmacniamy stawy a także mięśnie grzbietu, które trzymają i ochraniają kręgosłup.

Ruch działa jak iskra zapłonowa przemiany materii, wzmacnia aktywność enzymów “pożerających” tłuszcze oraz napędza spalanie kwasów tłuszczowych i.

No i oczywiście ruch polepsza samopoczucie, a ćwiczenia na świeżym powietrzu poprzez wpływ światła słonecznego zwiększają przemianę prowitaminy D w jej aktywną formę i regulują gospodarkę wapniowo – fosforanową.

- Człowiek musi sobie zdawać sprawę, że nie chodzi o to, ile mamy lat, tylko jak się starzejemy. Pamiętajmy, że zdrowie i aktywność ruchowa biorą swój początek w głowie. Starość nie musi być zmorą, trzeba tylko odrobinę chęci na bycie aktywnym! – podkreśla Anna Łyczko.

Anna Łyczko, instruktor i koordynator programów dla osób powyżej 50 roku życia:

- Odpowiednio dobrane zajęcia ruchowe dla osób 50+ i starszych pozwolą im uwierzyć w siebie, w to że będąc w pewnym wieku, mogą być osobą  w pełni sprawną, aktywną, czynnie uczestniczącą w życiu rodziny i społeczeństwa. Nabiorą większej motywacji do pracy nad sobą, do rozwijania swoich zainteresowań i zdobywania nowych.

Wybrane zagrożenia wynikające z braku aktywności ruchowej:
- nadciśnienie tętnicze
- choroby serca
- otyłość
- osteoporoza
- udar mózgu
- depresja
- rak jelita grubego

Wybrane korzyści płynące ze zwiększonej aktywności ruchowej:
- szybsza utrata masy ciała
- zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej bez utraty tkanki mięśniowej
- zwiększenie wydolności organizmu
- poprawa samopoczucia oraz wzrost energii życiowej
- zmniejszenie napięcia i stresu
- poprawa ogólnego stanu zdrowia
- obniżenie ciśnienia tętniczego
- obniżenie całkowitego poziomu cholesterolu oraz co najważniejsze “złego”                    – cholesterolu LDL we krwi

Według danych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), aż 83 proc. kobiet i 74 proc. mężczyzn powyżej 50. roku życia wykonuje niewystarczającą dla utrzymania właściwego zdrowia liczbę ćwiczeń fizycznych.

Dlaczego warto ćwiczyć w wieku dorosłym i starszym?
- Pozytywnie wpływa to na stan zdrowia.
- Poprawia wizerunek starości oraz jej jakość.
- Umożliwia osiąganie wyznaczonych celów.
- Ułatwia udział w utrzymywaniu kontaktów społecznych.
- Umożliwia ogólnie dobrą adaptację w środowisku.

anja

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.