Jesteśmy z widzami w stałym kontakcie

„Nowy styl pracy to odkrycie w sobie samym nowych możliwości i walka ze starymi ograniczeniami” – przekonuje Monika Szela, dyrektor rzeszowskiego Teatru Maska. Fot. Wit Hadło

Z powodu koronawirusa wszystkie teatry zostały zamknięte. Ale nie wszystkie przestały działać.

Cicho wszędzie, głucho wszędzie… Teatr Maska przerwał pracę w samym środku sezonu artystycznego, więc jego gmach opustoszał. Artyści nie zapominają jednak o swojej publiczności i posyłają jej… piosenki i słuchowiska. O tym, jak się zarządza teatrem przez Internet, mówi Super Nowościom Monika Szela, dyrektor rzeszowskiego Teatru Maska.

– Czy w zamkniętym teatrze straszy?
– Teatr zamknięty jest dla widzów, administracyjna praca nadal się toczy, choć na ile to jest możliwe oczywiście zdalnie. I w takim prawie pustym teatrze jest przede wszystkim smutno. Przerwaliśmy prace w samym środku sezonu artystycznego, kiedy zazwyczaj słyszymy na korytarzach gwar widzów, śpiew aktorów, czujemy fantastyczną atmosferę tworzenia, napięcie przedpremierowe, w marcu jesteśmy od lat w trakcie organizacji Festiwalu Maskarada. Więc ta wymuszona bezczynność nas martwi, a z drugiej strony odnaleźliśmy na działanie teatru inną przestrzeń – Internet.

– Zespół więc nadal pracuje? Tylko że poza budynkiem?
– Tak, zespół artystyczny, pracownia plastyczna, działy edukacyjny i promocji przeniosły naszą działalność do Internetu. Nadal jesteśmy z widzami w stałym kontakcie, tyle że w innych formach: poprzez media społecznościowe i naszą stronę www.teatrmaska.pl. W porannym bloku edukacyjnym codziennie o godz. 10 przeprowadzamy krótkie lekcje o tematyce związanej z teatrem, a o godz. 18 w akcji „Mask@ w sieci” emitujemy słuchowiska. I jeden, i drugi blok powstają na bieżąco, na potrzeby pracy zdalnej i na czas izolacji, kiedy nie możemy spotkać się z widzami w teatrze.

– Skoro aktorzy pracują w domach… jak wyglądają próby do spektakli?
– Na razie każdy pracuje indywidualnie. Mamy w planach wszelkie komunikatory umożliwiające wspólne spotkani. Oczywiście za pomocą Skype’a możemy przeprowadzić próby stolikowe, czytanie tekstu, podział ról, ale próby sytuacyjne wymagać już będą spotkania zespołu na scenie i z tym na razie musimy poczekać.

– Czy ta forma pracy się sprawdza? Aktorzy, reżyserzy, scenografowie nie czują się ograniczeni?
– Cała sytuacja jest niełatwa. To, co możemy zrobić, to dostosować się do warunków, jakie dotknęły cały świat, nie tylko nas. Artyści realizują teraz inne zadania, cieszymy się, że przypadły widzom i słuchaczom do gustu i myślimy nad kolejnymi rozwiązaniami. Nowy styl pracy to odkrycie w sobie samym nowych możliwości i walka ze starymi ograniczeniami. Czytane dla Państwa bajki to autorskie interpretacje aktorów. Trudne warunki wymagają dostosowania się i kreatywności. To nadal jest proces tworzenia.

– Rozumiem, że próby nie mogą być zawieszone. Artyści muszą pozostać w formie, bo teatr wkrótce wznowi tradycyjną działalność?
– Zaczniemy grać, jak tylko to będzie możliwe. Jesteśmy gotowi.

– Jest szansa, że sezon będzie zorganizowany inaczej?
– Częściowo musimy zmienić program. Dziś naszą premierą miał się rozpocząć Festiwal Źródła pamięci. Szajna – Grotowski – Kantor. Za miesiąc powinniśmy gościć zespoły na Maskaradzie. Nikt nie potrafi w tej chwili powiedzieć, ile z dotychczasowych planów uda się zrealizować w terminie. Część na pewno trzeba będzie przesunąć. Co pokażemy, kiedy będą już Państwo mogli do nas wrócić? Sztukę dla widza dorosłego „Arszenik”, dla maluchów „Kajtusia czarodzieja” i oby okazało się to możliwe – pod koniec sezonu artystycznego „Alicję w krainie czarów”.

– Przejdźmy do aktualnej oferty. Bo Maska z entuzjazmem działa w Internecie…
– Publikujemy sporo ciekawostek z życia teatru – i to w formie promocji, i edukacji, kiedy dzielimy się z widzami naszą wiedzą i doświadczeniem. Pomysły na to, jak spędzić czas, krótkie instruktaże, jak samodzielnie stworzyć elementy teatralnej scenografii czy lalkę, ćwiczenia dykcyjne, piosenki, konkursy. A na dobranoc bajki, które codziennie wieczorem trafiają wprost do domów naszych widzów. Wszystkie działania zostały przygotowane specjalnie na ten wyjątkowy czas.

– Ten wyjątkowy repertuar pomyślany jest więc przede wszystkim dla dzieci?
– Dziś skupiliśmy się na najmłodszych widzach.

– Czy po słuchowiskach i piosenkach w sieci zadebiutują całe spektakle?
– Program internetowej działalności Teatru Maska wciąż jest budowany. Chcielibyśmy jak najprędzej wrócić dla Państwa na scenę, ale jeśli trzeba będzie na to spotkanie poczekać dłużej, będziemy Państwa różnymi nowościami zaskakiwać. 

Rozmawiał Marcin Czarnik

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o