Kiedy ekspresowo z Rzeszowa do Warszawy?

Ekspresówką z Rzeszowa do Warszawy pojedziemy za około 5 lat. Fot. GDDKiA
Ekspresówką z Rzeszowa do Warszawy pojedziemy za około 5 lat. Fot. GDDKiA

RZESZÓW, PODKARPACIE. Co nam da S19? 

Sprawdziliśmy, jak się ma budowa drogi S19 i S17, które docelowo mają dać stolicy Podkarpacia ekspresowe połączenie ze stolicą kraju via Lublin. O ile sama S19 gotowa będzie w okolicach 2021 – 2022 roku, to S17 przejezdna powinna być w 2019 r.

296 km – taka jest odległość z Rzeszowa do Warszawy, jeśli jedziemy krajową dziewiątką na Radom, a potem S7. Jadąc do stolicy przez Lublin, trzeba będzie nadłożyć około 40 kilometrów. Czy będzie się to opłacać? Teraz niekoniecznie, jednak kiedy gotowe będą S19 i S17, całą trasę pokonamy w jakieś 3 i pół godziny. Tymczasem przez Radom teoretycznie jedzie się godzinę dłużej, jednak grubo ponad połowa trasy to krajowa dziewiątka, a to oznacza korki, remonty i ty samym wolne tempo podróży. Tymczasem S19 i S17 mają być od tych uciążliwości wolne. Puśćmy wodze wyobraźni; wjeżdżamy na S19 w Rzeszowie i pędzimy 110 km na godzin, omijamy Lublin obwodnicą zachodnią, wjeżdżamy na S17 i dojeżdżamy do południowej obwodnicy Warszawy.

Zanim jednak ten piękny scenariusz będzie możliwy, potrzebne jest wybudowanie obydwu dróg. Jedziemy za ten od południa po mapie budowy. Na odcinku Rzeszów – Stobierna S19 już jest. Dalej od Stobiernej do Sokołowa buduje się i ma być gotowa w czerwcu przyszłego roku.

Jadąc na północ od Sokołowa do Lublina droga jest na etapie przetargu. Zarówno rzeszowski, jak i lubelski oddział GDDKiA jest w tym momencie na etapie weryfikowania firm, które drogę chcą zbudować. Po tej weryfikacji firmy poproszone zostaną o złożenie ofert. Kolejnym krokiem będzie rozstrzygniecie przetargu, podpisanie umowy, projekt budowlany, decyzja ZRID i w końcu wbicie pierwszej łopaty. To, co kierowców najbardziej interesuje, czyli gotowa droga przejezdna będzie za jakieś 5 lat, tj. w okolicy 2022 roku.

Wokół Lublina od zachodu powstaje obecnie 10-kilometrowa obwodnica, która ma być oddana do ruch jeszcze przed tą zimą. Dalej niebawem ruszy budowa S17. Odcinki tej drogi są na etapie starań o uzyskanie decyzji ZRID. Oznacza to, że w przyszłym roku ruszy już właściwa budowa i jak przewiduje rzeszowski oddział GDDKiA, do połowy 2019 roku Lublin i Warszawa będą spięte gotową już ekspresową S17.

Artur Getler

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
13 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Angelika
Angelika
4 lat temu

Przecież Rzeszów posiada bezpośrednie połączenie autostradowe z Warszawą! Wprawdzie przez Berlin, ale jest

wyborca
wyborca
4 lat temu

To jakiś żart żeby z Rzeszowa do Warszawy nie było bezpośredniego połączenia tylko przez Lublin. Nie dość, że to marginalizacja naszego województwa to jeszcze uzależniamy się zupełnie niepotrzebnie od Lublina. Dobrze, że powstaje S19 ale jedynie jako droga tranzytowa z ramach Via Baltica. Jako województwo powinniśmy zabiegać o budowę S9, która połączyłaby bezpośrednio Rzeszów z Warszawą i skróciła czas dojazdu do 2,5 godz lub max 3 godzin, a nie 3,5 godz jak przez Lublin, chociaz realny czas dojazdu wyniesie 4 godz. Poza tym S9 to tak na prawdę trasa z Rzeszowa do Radomia, a dalej jest już S7. O ile… Czytaj więcej »

pablo
pablo
4 lat temu
Reply to  wyborca

zgadzam się a „wyborcą” w 100procentach, stolica Podkarpacia ze stolicą Polski ma połączenie żadne, ani kolejowe, ani drogowe, a zdobycie biletu lotniczy w cenie poniżej 150 zł graniczy z cudem, chyba, że się wie co się będzie robiło pół roku wcześniej.
Politycy z Podkarpacia – nie skupiajcie się wyłącznie na Via Carpatia, pomyślcie raczej o jakimś cywilizowanym połączeniu Rzeszowa z Warszawą.

zaqwsx
zaqwsx
4 lat temu
Reply to  wyborca

Kolego za jakiego Tuska o tę drogę najbardziej zabiegał najbardziej poseł/europoseł Ożóg z Sokołowa z wiadomych względów (patrz miejsce zamieszkania – Sokołów Małopolski) od zawsze pisałem na różnych forach że robienie S19 jako dojazdu do Wa-wy to najgłupszy pomysł z możliwych bo nawet po wybudowaniu większość pojedzie przez Radom bo tam otwierają się kolejne drogi na całą Polskę a S19 to sobie do Suwałk najwyżej pojedziesz.

Moher
Moher
4 lat temu
Reply to  zaqwsx

Ożóg Ożogiem a ruch na 19-tce jest i tak większy niż na 9-ce bo do ruchu krajowego dochodzą tiry i samochody z krajów bałtyckich, Rosji itp. Nie opłaca się budować S9 tylko po to żeby zmniejszyć kompleksy mieszkańców Rzeszowa..

zaqwsx
zaqwsx
4 lat temu
Reply to  Moher

Kto ci tych bajeczek naopowiadał na wylotówce z Rzeszowa na Radom wg. ostatniego badania ruchu 2015 r. było 22319, a na S19 od węzła autostradowego 15911 po drugie droga z Radomia do Warszawy już jest więc wystarczyło by zrobienie eski do Radomia i hulaj dusza piekła niema jedziemy w polske, a nie na lubin.

A tu masz link najpierw upewnij się co piszesz – http://www.gddkia.gov.pl/userfiles/articles/g/generalny-pomiar-ruchu-w-2015_15598//SYNTEZA/MAPA_SDRR2015_DK_DW.pdf

kierowca
kierowca
4 lat temu

czy ktoś mi może powiedzieć czy będzie się kończył fragment S19 na odcinku Stobierna – Sokołów Młp. od strony Sokołowa? bo prace faktycznie idą bardzo ładnie i szybko, z jednej strony nowy fragment S19 już powoli łączy się z istniejącą drogą ale na drugim końcu tego 12,5km odcinka nic się nie dzieje i droga kończy się w szczerym polu!

w jaki sposób połączą to z aktualną DK 19???

ADAMUS
ADAMUS
4 lat temu
Reply to  kierowca

Kierowco prześledź sobie schemat przebiegu:
http://www.s19-sokolow-stobierna.pl/zawartosc/34-schemat-przebiegu

a tu wizualizacja odcinka, miłego oglądania:

http://www.s19-sokolow-stobierna.pl/zawartosc/35-wizualizacja

Moher
Moher
4 lat temu
Reply to  kierowca

W Sokołowie będzie można wjechać na węźle, który powstaje na drodze w kierunku Leżajska. Cały ruch z S19 nadal szedł będzie prze część Sokołowa, w której znajdują się szkoły, przychodnie zdrowia, basen i lokalne supermarkety. W planie jest przyłączenie do S19 ale GDDKiA nie wykona przyłączenia. Gotowy, prawie 2km kawałek S19 będzie zamknięty aż do czasu wybudowania węzła Sokołów-Północ. GDDKiA nie chce nawet wykonać tymczasowego łącznika np. z płyt betonowych, który spokojnie załatwiłby sprawę. Wydaje się, że bez permanentnych blokad ruchu przez mieszkańców Sokołowa nie da się rozwiązać tej kwestii.

ADAMUS
ADAMUS
4 lat temu

Od SOKOŁOWA DO LUBLINA BĘDZIE DROGA DWU-JEZDNA O 4 PASACH RUCHU.
Zwężenie na odcinku w.JASIONKA – w.SOKOŁÓW wynika ze ten odcinek był planowany długo wcześniej niż cała S19 do Lublina.
Po roku 2030 możliwa rozbudowa do typu 2+2.

https://www.youtube.com/watch?v=xqHhOYFhfGI

Wizualizacja odcinka drogi ekspresowej S19 od węzła „Nisko Południe” do węzła „Sokołów Małopolski Północ” podzielonego w przetargu na trzy odcinki realizacyjne:

Zadanie „A” Nisko Południe – Podgórze o dł. ok. 11,5 km;
Zadanie „B” Podgórze – Kamień o dł. ok. 10,5 km;
Zadanie „C” Kamień – Sokołów Małopolski Północ o dł. ok. 7,9 km.

Józef
Józef
4 lat temu

Gdyby powstał naprawdę „Krajowy” odcinek dziewiątki do Radomia i nowoczesny odcinek S-74 to dopiero byłby piękny scenariusz dla Rzeszowa a i Bałtyk stałby się dla nas bliższy. A tak realizowane są cele innych województw.

espero
espero
4 lat temu

Chyba jednak autor za bardzo popuścił wodze fantazji. S 19 od węzła w Jasionce jest drogą szybkiego ruchu jedno-jezdniową. Taką też będzie do granicy województwa. Nie wiem jakie są plany w woj. lubelskim. Zgodnie z przepisami taką drogą można jechać z maksymalną prędkością 100 km/godz. Czyżby autor tego materiału o tym nie wiedział?

Moher
Moher
4 lat temu
Reply to  espero

Od Sokołowa w kierunku Lublina będzie 4 pasy. Zwężenie będzie na odcinku Jasionka – Sokołów, co jest oczywiście chore.