Kiedy odjedzie propaganda?

PODKARPACIE. Prezydent Ferenc chce wydać 300 mln zł na szybką kolej miejską.

– Wielokrotnie mówiłem, że nie zrezygnujemy w Rzeszowie z kolejki nadziemnej – mówił Tadeusz Ferenc w październiku 2011. Gospodarz miasta już chyba niczym nie zadziwi jego mieszkańców. “Wiszące rondo dla pieszych” z Szanghaju, buspasy z Bazylei czy tez dubajskie kosze w kwiaty.  Najnowszy pomysł to znów kolejka. Jaka? Gondolowa, nadziemna, miejska – nie istotne. Ważne, że kolejka.

Widać, że prezydent nie rzuca słów na wiatr, bo do pomysłu wciąż miasto powraca. O kolejce nadziemnej władze miasta myślą już od 2008 roku. Wówczas prezydent zapowiadał, że rozpocznie budowę w 2010 roku. Inwestycja miała kosztować 60 mln zł, a trasa kolejki miała liczyć jakieś 7 km. Prezydent nawet wybrał się w tej sprawie do szwajcarskiego Chur, by obejrzeć jak testowana jest taka kolejka (każdy pretekst dobry, by znów za publiczne pieniądze wybrać się na wycieczkę).

Od tamtego czasu wciąż zmieniano długość, trasę i koszty kolejki. Raz były pieniądze, potem ich nie było, z kolei później były, ale za mało. W końcu eksperci z Unii zakwestionowali celowość tej inwestycji, tłumacząc, że tego typu transport nie jest w Polsce uznawany za komunikację publiczną.

Kolejka musi być i tyle!
Prezydent Ferenc jednak nie daje za wygraną. Chociaż tym razem z szynami zszedł na ziemię. “Szybka Kolejka Miejska aglomeracji rzeszowskiej” to kolejny pomysł transportowy. Miałby polegać na polepszeniu komunikacji miejskiej w Rzeszowie i połączenia z innymi miastami na Podkarpaciu ( Przeworsk – Dębica, Kolbuszowa – Jasło). Przygotowania do realizacji projektu już się rozpoczęły. Miasto podzieliło się właśnie swoją koncepcją na innowacyjne podróże po Rzeszowie z resortem transportu i rozwoju regionalnego.

– Chcemy przesadzić mieszkańców z samochodów na szybką i wygodną kolej.- mówią urzędnicy miejscy. – Ale gdzie my w Rzeszowie mamy szybką i wygodną kolej?- pytamy. – To nasz pomysł do realizacji w latach 2014 – 2020- wyjaśniają.- Miasto ma zostać wówczas pokryte nowymi połączeniami szynowymi, których budowę może dofinansować Unia Europejska. No tak. Może, ale nie musi.

Pieniędzy jak nie było, tak nie ma
Koszt najnowszego projektu komunikacyjnego szacowany jest na 300 mln zł. Już od kilku lat miasto stara się o dofinansowanie z różnych źródeł swoich super niepotrzebnych innowacyjnych pomysłów.

– Pieniądze postaramy się zdobyć z dotacji unijnych oraz od prywatnych inwestorów. – mówił w 2008 roku Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta miasta Rzeszowa. Pieniądze próbowano również uzyskać ze Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego. Skoro już od ponad 3 lat nikt nie chce dołożyć środków na budowy coraz to nowych kolejek, dlaczego teraz miałoby być inaczej?

– Nie możemy sprecyzować na tę chwilę, jakie są możliwości pozyskania funduszy. – mówi nam Stanisława Bęben, dyrektor Wydziału Pozyskiwania Funduszy w Urzędzie Miasta. – My mówimy o przedsięwzięciu, które jest w naszych koncepcjach realizacyjnych. Najpierw musimy zbudować projekt- dodaje.

Zapytaliśmy rzecznika, czy całe zamieszanie z kolejną kolejką, której projekt nawet nie jest jeszcze stworzony, to tylko propaganda, która będzie się ciągnąć za Tadeuszem Ferencem, aż do kolejnych wyborów prezydenckich?

– Nic nie powiem – odpowiedział Chłodnicki. – Od teraz proszę się ze mną kontaktować tylko drogą mailową – dodał.

Nieprawdopodobne do zrealizowania przedsięwzięcie to w założeniach ratusza oprócz przebudowy infrastruktury kolejowej, utworzenie nowych przystanków i zakup szynobusów, a także stworzenie wspólnego systemu informacji pasażerskiej, który miałby działać i w autobusach i pociągach.

Blanka Szlachcińska

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
17 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
monii
monii
8 lat temu

tramwaje to byłby świetny pomysł, nie spóźniają się, nie ma tłoku, nie stoimy w korkach.

Hahah rozwaliła mnie ta kolejka nadziemna w życiu bym do tego nie wsiadła

Krzysztof
Krzysztof
8 lat temu

Panie Leonie, kolei miejskiej szkoda, bo można by było coś stworzyć ciekawego. A odnośnie estakady nad rondem Dmowskiego, to się cieszę, że jej nie ma. Obecnie takie skrzyżowania inaczej się kostruuje, a mianowicie puszcza się ruch samochodów do tuneli, a na ziemi przeznacza się teren dla ludzi w postaci zielonej strefy i komunikacji miejskiej. To rondo Dmowskiego jest i tak trudne, ponieważ tu jest grząski teren.
Co do preferencji kumpli to się zgodzę. Teren w ścisłym centrum dla kolegi z milicji, a parking z kasy miejskiej i rondo im. zmarłego w wypadku pracownika dla ślicznej pani Marty.

daniel
daniel
8 lat temu

kiedy tramwaje ulicami Rzeszowa??

ROMAN
ROMAN
8 lat temu

padło stwierdzenie może metro – pozwolę sobie przypomnieć – Berlin kolej naziemna ” Stadtbahn”pierwsza linia w 1867roku potem w N. Yorku w i Chicago w 1888 roku i w Wuppertalu lekka kolej naziemna. koszty są zbliżone przy kolei naziemnej podczas budowy większe zamieszanie – uciążliwość-dotkliwości dla miasta podczas eksploatacji.jak funkcjonuje to nikt nie mówi o kosztach inwestycji- podam inny przykład miasto 1,5 miliona mieszkańców czyli Barcelona – najlepiej skomunikowane miasto w Europie.tj. autobus/tramwaj/kolej naziemna/metro- zaczęto budować w 1920 roku.- dojazd w dowolne miejsce metropoli to 45 minut- obecnie metro : 108 km/ 150 stacj/ 6 lini IMB/ Transports Metropolitans de… Czytaj więcej »

Piotr
Piotr
8 lat temu

A maże tańsze było by metro .

edward
edward
8 lat temu

On juz zaczol inwestycje.Kilkanascie tysiecy poszlo na wycieczke. Teraz braknie na zakonczenie inwestycji.Moze pojedzie w alpy podgladnac kolej linowa i rzeszow bedzie w ksiedzeginesa z koleja linowa.

ROMAN
ROMAN
8 lat temu

nie bił bym tego pomysłu w tkzw. czambuł-miasto inspiruje do metropolii przypomnę że na świecie tkzw. kolej miejska funkcjonuje w wielu miastach : Kenia/Durban/Kapsztad/Pretoria/Buenos-Aires/Rio de Janeiro/Sao-Paulo/Caracas/Montreal/Ottawa/Wiedeń/Antwerpia/Praga/Chicago/Nashville/New Jersey/Portland/Seattle /Frankfurt 9 linii/Hanower 8 linii/ Drezno 3 linie/ no i Berlin gdzie funkcjonuje od 1882 roku – posiada 10 linii z pierścieniami wewnętrznymi i zewnętrznymi i liczy około 367 stacji – a teraz u nas czy jest potrzebna / czy rozładuje korki/ czy usprawni poruszanie się po mieście/ czy połączy dzielnice w jeden układ który usprawni przemieszczanie / czy włączy w układ miasta i miejscowości tkzw satelity- to są istotne pytania na które… Czytaj więcej »

adam
adam
8 lat temu

najwazniejsze to ruch wokol wlasnej osoby robic, „Aureola Ferenca” czyli nowa kladka jest ochydna i wogole nie pasuje do calej ulicy zabudowy ani okolicy dziwie sie architektom ze takie monstrum pozwolili zbudowac i recze ze nie bedzie tam zadnego udogodnienia dla kierowcow zamiast poszerzac ulice czy skrzyzowania to prezydent pozwala koledzy budowa na chodniki wjechac, mysle ze ta Aureola Ferenca bedzie kiedys miala takie znaczenie jak wielka c..czyli pomnik walk rewolucyjnych

waldi
waldi
8 lat temu

ja mam takie pytanie. czy pan prezydent kupil sobie od anglikow nowiny. bo jesli tak to moze sobie na lamach gazety propagande uprawiac do woli jak w trybunie ludu. ale jesli nowiny nadal sa angielskie to watpie zeby herbaciarze za darmo panu ferencowi takie propagandowki drukowali. moze wart sprawdzic ile ferenc placi z pieniedzy podatnikow za druk propagandy sukcesu. no chyba ze placi ze swoich to bardzo przepraszam. zakladam oczywiscie ze urzednicy w tym kraju sa uczciwi:)

krzysztof
krzysztof
8 lat temu

Plany uruchomienia kolei aglomeracyjnej sięgają jeszcze lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. To nic nowego, tylko odgrzebanie starego planu. Właściwie to już mamy początki realizacji tego planu. Na przykład przesunięcie przystanku Rzeszów Osiedle, z ulicy Bohaterów Westerplatte w miejsce gdzie jest wiadukt nad Alejami Batalionów Chłopskich. To tu pasażerowie z kierunku Jasła i Strzyżowa mieli przesiadać się na autobusy MPK. Mamy wiadukt, mamy resztki po stacji Rzeszów Osiedle, ale brak jest pętli autobusowej. Podobnie ze stacją Rzeszów Zachód, która miała być przy ulicy Miłocińskiej, skąd autobusy miały rozwozić pasażerów od strony Dębicy po zachodniej stronie miasta.
Szkoda, że te plany nie wypaliły.

maro
maro
8 lat temu

czy pan holmes, ktory twierdzi ze jest jokerem nie mialby ochoty zobaczyc premiery szybkiej kolejki miejskiej. zapraszamy na nocny pokaz premierowy do rzeszowskiego ratusza. prosze zabrac ze soba niezbedne rekwizyty. z gory dziekujemy za pozytywne i definitywne zalatwienie sprawy. wdzieczni rzeszowianie

misiek
misiek
8 lat temu

ja mam juz dosc tego starego dziada.musimy cos z tym zrobic !!!!!!!!!

gościunia
gościunia
8 lat temu

Kiedy się ktoś weźmie za to i odwoła dziadka ze stołka???
On sobie robi zabawki naszym kosztem. Po co ta durna kolejka? Jeszcze żeby to łączyło np. Zalesie z Przybyszówką albo Białą z Lubelską, żeby to miało jakiś sens :/ a tu powstanie węzeł z Ratusza pod drzwi dziadkowego domu i na tym się zakończy komunikacja kolejką.

stary
stary
8 lat temu

Tadeusz, Prezydent Ferenc mentalnie nadal siedzi w czerwonym swiecie i ze swoimi kolesiami z nowin, ktore pasie reklamami sieja propagande jak za gierka. w rzeszowie nie ma ani jednej normalnie przejezdnej drogi i nikt od lat nad tym nie pracuje, aby rozwiazac korki. jaka szybka kolejka kto bedzie nia dojezdzal i po co? przeciez w rzeszowie nie ma jakis gigantycznych zakladow pracy ktore zatrudnialyby po kilka tysiecy osob. wiec na jaka cholere kolejne mzonki. ludzie nie sa idiotami i widza ze to paplanina ratusza. moze pan prezydent zamiast zajmowac sie hecnymi zakazami palenia w rynku – wyda zakaz „palenia głupa”… Czytaj więcej »

Stefan
Stefan
8 lat temu

ZOO to już mamy w ratuszu. I łaciate i kudłate, pręgowane i skrzydlate, te co skacza i fruwają do ratusza zapraszają.

lol
lol
8 lat temu

a Zoo?Ja chce Zoo w Rzeszowie!!!

h
h
8 lat temu
Reply to  lol

musisz podrzucic pomysl inowacyjnego zoo to moze pomysla o tym :P na tradycyjne nie licz