Kiedy oleju przybywa, zamiast ubywać

Najczęstszą przyczyną przedostawania się płynu chłodniczego do oleju jest usterka uszczelki głowicy silnika. Fot. GB

Kierowca powinien sprawdzać olej w silniku, nawet gdy samochód jest wyposażony w czujnik jego poziomu.

Właściwy poziom oleju jest podstawą prawidłowej pracy silnika. Nie powinno być go za mało, ani również za dużo. Przybywanie oleju w silniku świadczy o poważnej usterce, więc należy jak najszybciej ją zdiagnozować i usunąć.

Wydawać się może, że zgodnie z przysłowiem “od przybytku głowa nie boli” coraz wyższy poziom oleju w silniku, pomimo nieuzupełniania jego stanu, nie powinien być dla kierowcy zmartwieniem. Niestety tak nie jest i w większości przypadków świadczy o poważnej usterce silnika, a zawsze wiąże się to z nieplanowanymi wydatkami.

Wysoki poziom świadczy o usterce
W sprawnym silniku poziom oleju powinien utrzymywać się na stałym poziomie lub nieznacznie może go ubywać. Natomiast coraz wyższy poziom oleju, pomimo nieuzupełniania stanu świadczy o poważnej usterce silnika. Do oleju przedostają się bowiem inne płyny, które rozrzedzają go, a tym samym znacznie pogarszają własności smarne. Zbagatelizowanie takiej usterki może doprowadzić do zatarcia silnika.

Wielu kierowców nie sprawdza poziomu oleju, gdyż w obecnie produkowanych silnikach jest czujnik, który informuje o niskim stanie. Niestety nie ma żadnego komunikatu gdy oleju przybywa, więc jeśli nie sprawdzamy poziomu przez długi czas będziemy jeździć w nieświadomości z poważną usterką zagrażającą zniszczeniem silnika.

Paliwo w oleju
Jeśli zaobserwujemy zbyt wysoki poziom oleju należy przeprowadzić prostą diagnozę. Przyczyną przybywania oleju będzie przedostający się do miski olejowej płyn chłodniczy lub paliwo. Pierwszym krokiem w diagnozie jest określenie koloru oleju. Jeśli barwa jest bez zmian, olej jest ciemno brązowy lub prawie czarny to przyczyną coraz większego poziomu jest paliwo przedostające się poprzez uszkodzone wtryskiwacze. Dotyczy to zarówno silników benzynowych jak i wysokoprężnych. Nieszczelny lub źle wyregulowany wtryskiwacz dozuje za dużo paliwa, które nie spala się w całości i ścieka po ściankach cylindra do miski olejowej. Olej z domieszką paliwa ma gorsze własności smarne więc można to sprawdzić rozcierając niewielką ilość oleju pomiędzy palcami. Wyczujemy wówczas znacznie mniejszy poślizg niż ma to miejsce w przypadku dobrego oleju. Ponadto inny będzie jego zapach, zwłaszcza po nagrzaniu silnika.

Filtr DPF przyczyną problemów
W silnikach diesla poziom oleju może się podnieść nawet dwukrotnie w całkowicie sprawnej jednostce. Winę za taki stan będzie ponosił filtr cząstek stałych, oczywiście w sposób pośredni. Aby filtr ten funkcjonował poprawnie musi być co pewien czas oczyszczany. Procedura ta wykonywana jest automatycznie przez komputer sterujący pracą silnika i polega na zwiększeniu dawki paliwa oraz zmianie kąta wtrysku. W ten sposób zwiększa się znacznie temperatura spalin i możliwe jest wypalenie sadzy nagromadzonej w filtrze. Aby jednak wykonać pełny cykl oczyszczania potrzebne są określone warunki jazdy. Niekiedy trzeba jechać ze stałą prędkością przez kilkanaście minut. W naszych realiach jest to bardzo często niemożliwe. Jeśli rozpoczęty cykl nie zostanie ukończony pomyślnie, komputer ponownie próbuje wykonać oczyszczanie. Jeśli i wówczas się to nie uda rozpoczyna kolejny, i kolejny, aż do skutku. Efektem takiej pracy jest przedostawanie się do oleju dużych ilości paliwa. Powoduje to wzrost poziomu oraz znaczne pogorszenie własności smarnych oleju. Po kilku lub kilkunastu cyklach próby oczyszczania filtra w oleju może być nawet ponad 2 litry paliwa. W wysilonych silnikach diesla jest to zabójcze. Może bowiem dojść do zatarcia wału korbowego lub turbosprężarki. Dlatego jeśli zauważymy wysoki stan oleju w takim silniku należy jak najszybciej go wymienić.

Płyn chłodniczy w oleju
Inną przyczyną wzrostu poziomu oleju jest przedostawanie się płynu chłodniczego przez uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. W takim przypadku diagnoza jest bardzo prosta, gdyż olej ma kolor “kawy z mlekiem” i dodatkowo ubywa płynu w układzie chłodzenia. Konieczny jest wówczas demontaż głowicy silnika i określenie gdzie pojawił się przeciek. W większości przypadków uszkodzona jest uszczelka, więc awarię można usuną za rozsądne pieniądze. Koszt naprawy dla silnika 4-cylindrowego może się wahać od 300 do 2000 zł.

Grzegorz Burda

do “Kiedy oleju przybywa, zamiast ubywać”

  1. Domin

    Witam mnie przybywało oleju z winy pompy wysokiego ciśnienia zimer był walniety

  2. marcin

    Aitam mam problem z vw bus t5 transporter po kapitalnym remoncie silnika podwoil sie stan oleju co z tym mozna zrobic Czeka mnie kolejny remont

  3. guma77

    mondeo 2.0 tdci 2006r 130km , wywalilem kat dalem decat, dpf wywalony z puszki , egr zaslepka blaszka nierdzewka z 4 dziurkami
    po 2 tygodniach od wywalenia dpf ,dzis sprawdzm a tu ponad stan oleju i swieci na pomaranczowo kontrolka oleju, wiec obstawiam to co opisane odnosnie dpf
    zmiana oleju + filtr
    i niestety ale wyjazd od SRB i 700zl wydac musze na OFF dpf i egr z ecu
    mam nadzieje ze to pomoze

  4. lech

    mam problem ze Skodą felicją 103/96.dwa lata po remoncie silnika; glowica,pierścienie,panewki korbowodowe,pompa wody itp jest nowe.mam LPG.kupilem nowy według numeru wtrysk. przybywa mi oleju nawet po zamontowaniu nowego wtrysku i nowych uszczelek.za mechanika gwarantuję.nie ma emulsji bo to by byla uszczelka glowicy.na tyle to sam daję sobie rady.czuć bęzynę w oleju.czy jest coś takiego jak na pełnym gaźniku,ze paliwo jest caly czas przepompowane do zbiornika jadąc na gazie. jeszcze inaczej,czy jadąc na bęzynie na nowym wtrysku ma mi spalić 100%bęzyny,czy jest jakiś czujnik pomieszany z gazem i sie miesza.

  5. lech

    szukam przyczyny podnoszenia się poziomu oleju w skodzie Felici 1,3/96.dwa lata temu dobry mechanik robił remont prawie kapitalny poza wałem.planowanie,zawory,panewki korbowodowe,pompa wodna itd.skodzina jeździła jak talala.pewnego dnia sprawdzilem stan oleju i zobaczyłem,że są dwa stany!myślalem,że uszczelka pod głowicą,ale w silniku nie ma emulsji i czuć bęzynę,chociaż mam LPG.kupiłem według numeru nowy wtrysk i jest to samo.w tym modelu nie ma regulacji wtrysku ,uszczelki są nowe.samochod nie wart tylu napraw .proszę o poradę.za mechanika gwaranruję i sam nie jestem palcem robiony.

  6. bolek

    Mam opla astre z silnikiem Z19DT z 2008 roku i problem z powiększającym się poziomem oleju . jEDNAK SILNIK MA MOC , NIE DYMI , DOBRZE WCHODZI NA OBROTY pomóżcie co może być przyczyną i jak długo z tym można jeździć, nie mam filtra DPF nie montiwany od nowości.

  7. Ewa

    Seat cordoba plyn chlodniczy w oleju auta non stop potrzebne a o dobrego mechanika trudno co robic. Czy da sie to zrobic w domu?

  8. Mmm

    Zgłaszałem ten problem w swoim aucie (ASO Hyundai’a), niestety problemu nie widzą. Być może dlatego, że tego poziomu nawet nie sprawdzali. Auto cały dzień stało u nich a po południu gdy je odbierałem usłyszałem , że wszystko jest ok. Na moje stwierdzenie, żę przecież oleju jest przeszło 1 cm ponad tzw. maksimum byli b. zaskoczeni. Różne historie słyszy się n/t ASO, ale żeby przez cały dzień nie sprawdzić poziomu oleju w aucie, które zostawiono z powodu rosnącego poziomu oleju to szczyt lenistwa.

  9. Darek

    Witam
    ma problem z Oplem Astrą III 1.6 BENZYNA ,ROK 2007,czy ktoś może mi powiedzieć co może być bo olej rośnie ?pewnie dostaje się benzyna tylko skąd ?może miał ktoś taką usterkę to mi podpowie?Dziękuje z góry za pomoc

  10. Artur

    Ja też mam podobne objawy z Audi a4b5 97r . Chyba moj mechanik jest do niczego , wymienił uszczelke pod głowicą pompę wody kruciec tak to nazwał . Wydałem już 1000 zł i dalej to samo ręce mi opadają może wy wiecie jaka to przyczyna ????? .A jeszcze stwierdził ze może być pęknięta głowica lub blok silnika . Jeśli ktoś to czyta proszę o pomoc. Dziękuje z góry

    • konrad

      Witam paliwo dostaje sie przez nieszczelne wtryski lub zle ustawione dlatego rosnie poziom oleju zadna uszczelka zadna głowica to nie sprawdzał szczelnosci głowicy? jak zmieniał uszczelke by ci duze cisnienie robiło wyrzucało plyn dymiło na siwo sprawdz czy barwa oleju sie nie zmienia jesli jest czarny to na bank paliwo

  11. wojtek

    Ma Pan rację.W moim przypadku /opel Meriva 1,6 benzyna/ po wymianie wtryskiwaczy olej pozostaje na stałym poziomie

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.