Kiedy powstanie sygnalizacja świetlna przy galerii „Nowy Świat”?

Na tym przejściu dla pieszych powstać ma sygnalizacja świetlna. Fot. Paweł Dubiel

RZESZÓW. – Ostatnio byłem świadkiem jak rozpędzony samochód mało co, nie wjechał w pieszych na felernym przejściu, niech ktoś zamontuje tam światła – pisze nasz czytelnik.

W ubiegłym roku na przejściu dla pieszych na ul. Krakowskiej przy galerii „Nowy Świat” doszło do śmiertelnego potrącenia 27-latka. W związku z tym władze miasta, pod naciskiem  mieszkańców, podjęły decyzję o montażu na nim sygnalizacji świetlnej. Infrastruktura miała powstać w czerwcu, lecz do dziś jej nie ma. – Kiedy zostanie zamontowana? – pytają piesi.

Przypomnijmy, w grudniu ubiegłego roku na przejściu dla pieszych na ul. Krakowskiej miało miejsce tragiczne wydarzenie. 57-letni kierowca Volvo, mieszkaniec Rzeszowa, jadąc lewym pasem w kierunku Krakowa, potrącił 27-letniego mężczyznę. Mimo reanimacji, poszkodowany zmarł. Mieszkańcy Rzeszowa od razu podnieśli alarm, że przejście budzi wśród pieszych postrach, jest zbyt słabo oświetlone, a kierowcy jeżdżą przez nie zbyt szybko. Z danych policji wynika, że w 2017 r. na pasach odnotowano cztery wypadki w tym dwa poważne potrącenia, natomiast w 2018 r. cztery wypadki w tym jedno potrącenie śmiertelne. Ratusz podjął więc decyzję o montażu na pasach sygnalizacji świetlnej. – Mówimy o sygnalizacji wzbudzonej czyli takiej, przy której dopiero po naciśnięciu przycisku zapali się zielone światło dla pieszego – tłumaczy Maciej Chłodnicki, rzecznik prezydenta Rzeszowa. – Dzięki temu nie dojdzie do utrudnień w płynności ruchu – dodaje.

Jest niebezpiecznie

Jeszcze w styczniu, miejscy radni, zabezpieczyli na ten cel kwotę 250 tys. zł. W marcu ogłoszono przetarg na inwestycje, a do budowy świateł zgłosiły się dwie zainteresowane firmy. – Sygnalizacja prawdopodobnie powstanie w czerwcu – usłyszeliśmy w kwietniu w ratuszu. Od tego czasu upłynęło ponad 3 miesiące, za chwilę będziemy mieć połowę lipca, a świateł jak nie było tak nie ma nadal. Irytują się także mieszkańcy, którzy w ostatnim czasie byli świadkami wielu niebezpiecznych sytuacji na przejściu. – Co chwilę ktoś hamuje z piskiem opon, strach tamtędy chodzić – tłumaczą rzeszowianie. Z pytaniem o sygnalizacje ponownie zwróciliśmy się do ratusza. – Sygnalizacja świetlna powstanie do końca sierpnia – tłumaczy Agnieszka Siwak-Krzywonos z biura prasowego urzędu miasta. Opóźnienia mają się już nie powtórzyć. Należy więc mieć nadzieje, że to rzeczywiście ostateczny termin montażu świateł.

Kamil Lech

17
Dodaj komentarz

avatar
8 Comment threads
9 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
11 Comment authors
TomekzenonTomekJanstarszy już pan Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Tomek
Gość
Tomek

Dawać światła co 200m jak na Rejtana a co?

Jan
Gość
Jan

Trzeba być oszo_łomem by domagać się tam swiateł!
Owszem, tam powinien stać ale FOTORADAR i ograniczenie do 40 co by studzić zapędy naciskania na pedal gazu.
Takie rozwiązanie nie tylko przynosi poprawę bezpieczeństwa ale i upłynnia ruch w przeciwieństwie do świateł które tworzą korki i zatory.
Jeśli tym tokiem rozumowania będą szli drogowcy i samorządowcy to niedługo ta „wioska” będzie mieć rekord ilości świateł drogowych na kilometr kwadratowy w Polsce.

zenon
Gość
zenon

Jan, nareszcie jakiś rozsądny komentarz. Skoro chodnik jest dla pieszych, a jezdnia dla pojazdów, to pieszy wkraczający na „obcy teren” powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom, bo to do nich należy jezdnia. I odwrotnie: jeżeli pojazd chce przejechać przez chodnik, powinien ustąpić pierwszeństwa pieszemu, jeżeli takowy nadchodzi. Poprzez uporczywe wpajanie ludziom, iż mają pierwszeństwo na „nie swoim” obszarze, czyli na jezdni, ludzie włażą na przejścia bez jakiejkolwiek refleksji tuż przed jadący pojazd. Należy znieść to złudne pierwszeństwo pieszego na przejściu. Dopiero jeżeli pojazdy zatrzymają się, wówczas pieszy nabywa prawo wejścia na jezdnię. Jeszcze raz: jezdnia jest dla pojazdów, chodnik dla pieszych.

Tomek
Gość
Tomek

Zgadzam się

starszy już pan
Gość
starszy już pan

Gdy pracowałem w Norwegii chwilę temu to nikt nikogo nie zabijał na przejściu. Prawo tam mówi że pieszy ma zawsze pierwszeństwo i jeszcze nie doszedłem do zebry a już grzecznie auta stały. U nas dalej jest Rosja. Dlatego Polska bije rekordy śmiertelności w całej Uni. A po tej drodze przejść to loteria. Auta jadą z górki jak na A4 i człowiek ryzykuje a nie przefrunie ani nie obejdzie. Moja rada zmienić prawo, pieszy ZAWSZE z pierwszeństwem, zabierać auta i przeznaczać nalicytację i wypłatę odszkodowań. Uzależnić taryfikator mandatów od zarobków tak żeby dyrektor który ma szybką terenówkę płacił za szybkość np.… Czytaj więcej »

Won
Gość
Won

Zgadzam sie w 100%. Pieszy powinien miec pierszenstwo i nie bylo by wtedy niejasnych sytuacji. A dzisiaj kierowca to swieta krowa, Rosja to malo powiedziane. Jazda autem to nie jest przywilej, ani status…

zenon
Gość
zenon

Skoro ustawa „Prawo o ruchu drogowym” przeznacza jezdnię dla ruchu pojazdów, a chodnik dla pieszych, to pieszy na jezdni jest intruzem, podobnie jak intruzem na chodniku jest pojazd. I tenże intruz nie ma prawa wejść na jezdnię, czy też wjechać na chodnik, bez ustąpienia pierwszeństwa. Przez lata wpojono pieszym błędnie, iż mają pierwszeństwo na jezdni, i efektem tego tylu pieszych na jezdni ginie.

Won
Gość
Won

Zanon. Nawet mi sie pisac nie chce… pozdrawiam stareszego juz pana i 100% racji dla niego

Gość
Gość
Gość

Tam w ogóle nie powinno być przejścia bo po to zbudowano przejście podziemne aby tamtędy odbywał się ruch pieszych

zenon
Gość
zenon

Przejście samo w sobie nie jest niczemu winne. Winnym jest pieszy wkraczający przed pojazdy jadące po przeznaczonej dla nich jezdni. Jezdnia to nie jest terytorium przeznaczone dla pieszego, i dlatego pieszy, jako intruz, powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdom. Wiele raz sam byłem zmuszony gwałtownie hamować, bo pieszy złośliwie egzekwował jego „pierwszeństwo” na przejściu.

Goś
Gość
Goś

często bywam w galerii Nowy Świat. Przejścia dla pieszych przez $ pasmową ulicę w tym miejscu powinny zostać zlikwidowane. Są na dole przejścia dla pieszych – również tunelem pod drogą można dostać się do Galerii z drugiej strony drogi. Kolejne światła spowodują wielkie korki – należy zlikwidować te przejścia dla pieszych.

marek
Gość
marek

chwilę podziała a następnie wyłączycie ją i zlikwidujecie tak jak miało to miejsce z sygnalizacją 200m wcześniej przy garażach. No ale 250tys będzie wydane i wszyscy będą szczęśliwi. Tylko przejście podziemne załatwi sprawę, kolejne światła spowodują tylko gigantyczne korki!

Won
Gość
Won

To jak zachowuja sie kierowcy na przejsiach dla pieszych to wynik slabego szkolenia kierowcow i ogolnej kultury jazdy. Brak szacunku dla drugiego czlowieka, i nastawienie ‚ja jade a Wy sobie uwazajcie’.
Dla przykladu podam skandynawie gdzie pieszy ma pierwszenstwo na pasach. To powoduje ze dojezdzajac do pasow glowa MYSLI i nie ma nawet 5% tylu wypadkow co u nas. Ale jak to w Polsce zaraz znajda sie Janusze specjalisci co powiedza ze piesi maja chodniki…. i dlatego jest jak jest.
Ktos kiedys powiedzial ze ludzi mamy madrych ale narod glupi.

marek
Gość
marek

„Ktos kiedys powiedzial ze ludzi mamy madrych ale narod glupi.”
mam wrażenie że jesteś przedstawicielem narodu właśnie…

Won
Gość
Won

Ulzylo ci ?

hohoł
Gość
hohoł

Sygnalizacja powstanie za 3 krzyże.

Tomek
Gość
Tomek

👍