Kłopoty z opuszczaniem ronda

5.qxdPODKARPACIE. Wielu, nawet doświadczonych kierowców, ma kłopoty z interpretacją przepisów dotyczących ronda.

Do naszej redakcji napływa od pewnego czasu wiele uwag kierowców dotyczących jazdy innych kierujących na skrzyżowaniach o ruchu okrężnym, nazywanych potocznie rondami. – Ci, którzy jadą wewnętrznym pasem nie zwracają uwagi na jadących zewnętrznym przy zjeżdżaniu z ronda. A to przecież błąd, który może doprowadzić do kolizji – mówi nam jeden z rzeszowskich taksówkarzy. W podobnym tonie wypowiadają się również inni kierowcy.

Zapytaliśmy u źródła, a więc u Roberta Drozda, egzaminatora nadzorującego w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego w Rzeszowie, oraz mł. asp. Katarzynę Ciubę, oficer prasową strzyżowskiej policji, a kiedyś policjantkę drogówki o to, jak jeździć po rondzie.

– Wyjeżdżając z ronda dopiero którymś kolejnym wyjazdem powinniśmy przy wjeździe zająć pas lewy, czyli wewnętrzny, a nie jeździć prawym dookoła – mówi Robert Drozd.

Co warte podkreślenia, słowo „powinniśmy” nie oznacza, że musimy. – Nie ma przepisu zabraniającego jeżdżenia dookoła ronda prawym pasem. Jednak dla bezpieczeństwa innych kierowców możemy podzielić sobie rondo linią na połowę. Jeśli chcemy zjechać ze skrzyżowania na tej prawej połówce, powinniśmy jechać prawym pasem, a jak chcemy zjechać już na tej lewej połówce, to pasem wewnętrznym – dodaje mł. asp. Katarzyna Ciuba.

Z lewego pasa można zjechać z ronda?
Nasi Czytelnicy zwracają jednak uwagę, że kierowcy zajmujący pas wewnętrzny przy zjeździe z ronda nie patrzą na tych jadących prawem pasem i dochodzi do groźnych sytuacji. – Jestem ciekaw, czy w ogóle można zjeżdżać z ronda z lewego pasa, bo różnie to się interpretuje? – pyta pan Marek, kierowca z 10-letnim stażem. – Owszem, można, ale należy ustąpić pierwszeństwo pojazdowi, który porusza się pasem zewnętrznym – tłumaczy mł. asp. Katarzyna Ciuba. Robert Drozd dodaje: – Dla większego bezpieczeństwa można tuż przed zjazdem z ronda zmienić pas z tego wewnętrznego na zewnętrzny i w takiej sytuacji oczywiście także należy przepuścić kierowców jadących prawym pasem – dodaje.

Grzegorz Anton

79
Dodaj komentarz

avatar
38 Comment threads
41 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
54 Comment authors
ManiekKrisDamianSeladorDziękuję Małgosiu - daj proszę sygn akt. Twojej sądowej sprawy Marian Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Kris
Gość
Kris

Durne te komentarze jeżdżących tylko zewnętrznym pasem. Jakby wszyscy tak jeździli, bardzo ciężko byłoby wjechać na rondo w dużym ruchu, bo zewnętrzny byłby ciągle zajęty przez tych co zjeżdżają na 1,2,3,4… zjeździe. Niektóre ronda mają nawet trzy pasy. Jak myślicie – po co? Na kursach słabo uczą jazdy na rondach. Trzeba pojechać do Francji, Amglii i tam zobaczyć na własne oczy jak powinno się jeździć na rondach..

Maniek
Gość
Maniek

Jestem we Francji i jeżdżą jak chcą.totalny chaos i dziki zachód a jeszcze wszędobylskie skutery i motocykle robią sobie mijanki między autami.w Anglii zewnętrzy pas jest do pierwszego zjazdu z ronda.

Damian
Gość
Damian

Mialem ostanio taka sytuacje przy b1 wiec jadac od strony osiedla projektant przy rondzie kierowalem sie prosto 2 zjazd zajalem prawy pas i jechalem zewnetrznym pasem ronda przy zjezdzie kierowalem sie na lewy pas 2 zjazd (sa tam 3 pasy ) gdy gosc z wewnetrznego pasa zajechal mi droge spychajac mnie defakto na prawy pas przy 2 zjezdzie strabilem go i przejechalem na lewy pas bo sie zatrzymal a ja nie chcialem tracic czasu bo po co . ale gosc podjechal otworzyl szybe i cos piszczal ze on ma pierwszenstwo bo pierwszy wjechal na rondo czy cos w tym stylu… Czytaj więcej »

Selador
Gość
Selador

To jest akurat prościutkie! Zjeżdżając z ronda – zmieniam pas… więc kwestia ustąpienia pierwszeństwa jest prosta i oczywista (choć to praktycznie blokuje i wyłącza z ruchu ten wewnętrzny pas). Ale niech ktoś mi spróbuje wyjaśnić, jak to jest z pierwszeństwem przejazdu na rodondach, gdzie jeżdżą tramwaje!!! Te przepisy musiał pisać człowiek po spożyciu… (i raczej nie stanęło tu na przysłowiowym „pół litra”) ;) Najbardziej „lubię” przypadek, w którym jadąc rondem przejeżdżam przez torowisko (2 tory) ..i jadą 2 tramwaje.. i UWAGA! – temu zjeżdżającemu z ronda – muszę ustąpić pierwszeństwa.. a temu wjeżdżającemu ..NIE! Można powiedzieć – że jednocześnie mam… Czytaj więcej »

MrErdek1
Gość
MrErdek1

Rondo to zawsze, niezależnie od zastosowanej organizacji ruchu, złożona budowla drogowa. W całości jest to jedno skrzyżowanie dróg publicznych,ale w rozumieniu ustawy Prawo budowlane, a nie ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Zapraszam na „Vademecum kierującego. Skrzyżowania i zmiana kierunku jazdy”
http://mrerdek1.blogspot.com/2018/05/129-sygnalizowanie-zamiarow-w-ruchu.html

Darko
Gość
Darko

Najśmieszniejsze jest to, że na nowym rondku pod bi1 wymalowali strzałkę w lewo na pasie wewnętrznym. Tylko patrzeć jak jakaś baba skręci i pojedzie pod prąd.

Mariusz
Gość
Mariusz

Witam, proszę o informacje w dniu dzisiejszym miałem kolizję na rondzie wjechałem na prawy zewnętrzny pas ronda gdy auto jadące po mojej lewej zajechało mi drogę i przetarło mi zderzak przedni zjeżdżając na 2-gim zjeździe ja kierowałem się do 3-ciego zjazdu nie byłem pewny którym zjazdem mam zjechać i dlatego jechałem wolno zewnętrznym skrajnym pasem mimo nakazu znaków poziomych Policja ustaliła sprawcę kierowca który zajechał mi drogę wymuszając pierwszeństwo otrzymał mandat lecz ja również za niedostosowanie się do znaków poziomych choć nie wiedziałem którym zjazdem mam dokładnie zjechać Uczono mnie że skrajnym pasem mogę poruszać się do okola ronda i… Czytaj więcej »

Małgosia
Gość
Małgosia

Witam
właśnie wróciłam z Sądu
Jechałam pasem zew prosto a babka z wew opuszczając rondo zajechała mi drogę wjeżdżając w moje auto
Drogówka uznała jej winę ale Sąd stwierdził że to ja byłam sprawcą bo nie ustąpiłam jej pierwszeństwa

Andrzej2015
Gość
Andrzej2015

Czy babka była bratanicą sędziego?
Mogłabyś zostać uznana za winną gdyby babka wykonała manewr odpowiednio wcześniej a ty w porę nie wyhamowałaś.
Praktycznie – gdybyś ty wjechała w jej auto a nie odwrotnie.

Dziękuję Małgosiu - daj proszę sygn akt. Twojej sądowej sprawy Marian
Gość
Dziękuję Małgosiu - daj proszę sygn akt. Twojej sądowej sprawy Marian

Napisz proszę do mnie.

CrK
Gość
CrK

tak jazda wewnętrznym pasem ok, ale jak większość zapewne opuszcza go nie ustępując pierwszeństwa jadącym po pasie zewnętrznym :)
co za popaprańce prostych rzeczy nie móc zrozumieć… martwy punkt? brak widoczności? to raczej się nie zjeżdża z ronda przecinając pas ruchu prawda? na autostradzie też z lewego pasa zjeżdżacie xD? takie same przepisy proste logiczne moim zdaniem bezpieczne. wystarczy ludzie się zastanowić i pomyśleć o innych uczestnikach ruchu na zdrowy rozsądek.

Tomasz
Gość
Tomasz

Jeżeli wolno na rondzie skręcać w prawo z lewego pasa, to znaczy, że na rondzie nie obowiązuje art 22.2.1 Kodeksu Drogowego?????? Napisano tam, że przy skręcie w prawo (każdy zjazd z ronda jest skrętem w prawo) należy zbliżyć się do prawej krawędzi jezdni. Czy na zwykłym skrzyżowaniu przyszło by Pani do głowy skręcanie w prawo z lewego pasa? Czy dla ruchu po rondzie napisano jakiś inny Kodeks???? Pani młodsza aspirantko, wprowadza pani ludzi w błąd!!!

instructor
Gość
instructor

Tomaszu – zauważ, że w PoRD nie ma w ogóle zasad dotyczących rond. Sama obręcz jezdni wokół środkowej wyspy to dzikie terytorium które nie jest skrzyżowaniem. Nie rozumiem dlaczego tak dużo jest w Polsce tych kolizyjnych rond zamiast turbin czy pół-turbin na których wszystko jest jasne i przejrzyste… Idąc twoim tokiem myślenia (skądinąd słusznym) wewnętrzny pas byłby w ogóle nieużywalny oprócz przejechania nim kawałka ronda i zmiany pasa na zewnętrzny przed zjazdem (a wiemy że zmiana pasa na rondzie zawsze jest ryzykowna).

Tomasz
Gość
Tomasz

Jeżeli prawdą jest, że intencją wprowadzenia organizacji ruchu zwanej ruchem okrężnym jest wyeliminowanie kolizyjnego lewoskrętu, to ruch po tak zorganizowanym obiekcie drogowym powinien się odbywać prawym pasem. Lewy pas pozwala na wyprzedzanie (dozwolone na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym) lub omijanie pojazdów na prawym pasie jeśli z jakiegoś powodu (np przepuszczanie pieszych na przejściu za zjazdem z ronda) nie mogą kontynuować jazdy. Z tego względu w PoRD nie ma odrębnych regulacji dla „rond” bo nie są potrzebne, gdyż zasady ruchu okrężnego organizują ruch wystarczająco czytelnie. Oczywiście o ile ktoś nie namalował pasów i strzałek kierunkowych na jezdni ronda. Wówczas takie skrzyżowanie… Czytaj więcej »

Marcin
Gość
Marcin

Oczywiście że zdarza się taka sytuacja na drogach wielopasmowych. Tu nie chodzi o to, że z lewego pasa wjeżdżasz w drogę jednopasmową, ale gdy na rondzie i drogach dojazdowych są powiedzmy po dwa pasy ruchu,

kromekTM
Gość
kromekTM

Wszystko dobrze z małym „ale”. Obecnie grono egzaminatorów tłumaczy że na rondzie obowiązują przepisy jak na skrzyżowaniu i wymagają aby np przy wjeżdżaniu na rondo z zamiarem zjechania trzecim zjazdem włączać lewy kierunkowskaz jak przy skręcie w lewo. Więź analogicznie zjazd z lewego wewnętrznego jest prawidłowy.

bogus
Gość
bogus

Mozna jezdzic po romdzie w kolo nie opuszczajac go i utrudnajac inym

bogus
Gość
bogus

Mozna jezdzic po romdzie nie wkolo nie opuszczajac go kilku krotnie dla zabawy

gość
Gość
gość

Zupełnie nie rozumiem po co ktoś tak skomplikował ronda z dwoma pasami, przecież można było je urządzić zupełnie BEZKOLIZYJNIE czyli, prawy pas tylko i wyłącznie do najbliższego zjazdu w prawo a lewy tylko i wyłącznie do jazdy na wprost i skrętu w lewo – wtedy nikt nie musiał by się zastanawiać i oglądać na innych, ustępywać pierwszeństwa itp. a już zmiana pasa na środku ronda tylko po to by znaleźć się na prawym to już kompletny debilizm i sianie zagrożenia na drodze…

Ryszard Roman Dobrowolski
Gość
Ryszard Roman Dobrowolski

Z prawego pasa jedzie się na wprost i w prawo, a z lewego na wprost i w lewo tylko wtedy gdy pasy ruchu biegną na wprost do zjazdów na skrzyżowaniu bez wyspy lub z wyspą centralną, ale nie są to w rozumieniu prawa „skrzyżowania o ruchu okrężnym”. Na „skrzyżowaniach o ruchu okrężnym” czyli takim na którym obowiązuje organizacja ruchu RUCH OKRĘŻNY nie ma strzałek na wlotach a pasy ruchu, więc i jezdnia, biegną jedynie okrężnie. Kierujący zgodnie z polskim prawem jedzie przeciwnie do ruchu wskazówek zegara przy prawej krawędzi tej jezdni (art. 16.4 prd) aż do zjazdu na którym skręca… Czytaj więcej »

gość
Gość
gość

A bardziej się nie dało namieszać ? Po co to Pan wypisuje ? Ludzie wchodzą tutaj po to, aby się dowiedzieć konkretów a nie czytać urzędniczych bredni…

Paweł
Gość
Paweł

Debil… zastanów się przez chwilę za nim coś napiszesz. „Ustępywać” to wiesz co można. Pozdrawiam.

gość
Gość
gość

No wiesz, w kontekście tamowania ruchu na środku ronda to jak najbardziej trafne określenie…

Ryszard Roman Dobrowolski
Gość
Ryszard Roman Dobrowolski

Wszyscy używają określenia RONDO, a takiego nie ma w polskim prawie, więc czy wszyscy dyskutanci mówią o tym samym, czy ten bełkot wynika z tego, że dla każdego RONDO znaczy coś innego? Skrzyżowanie to przecięcie, rozwidlenie lub połączenie dróg z jezdniami w jednym poziomie łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie wzajemne relacje. Niejaki Drexler, ignorant uznawany za autorytet, wymyślił, że RONDO jest w całości SKRZYŻOWANIEM, a nie jest gdyż RONDO to okrągły lub owalny PLAC z oddalonymi od siebie wlotami. Każdy PLAC jest więc zespołem skrzyżowań, a nie jednym skrzyżowaniem i to niezależnie od obowiązującej organizacji ruchu. Dla Drexlera RONDEM… Czytaj więcej »

Ryszard Dobrowolski
Gość
Ryszard Dobrowolski

Panie nadzorco egzaminatorów, czy zjazd z wewnętrznego, okrężnie biegnącego z woli nakazu znaku C-12, pasa ruchu i przejechanie w poprzek pasa zewnętrznego jest dozwolonym manewrem? Wg Pana tak, bo wystarczy przepuścić jadących z prawej strony pasem zewnętrznym. Tak by było, gdyby pas ruchu do jazdy na wprost wyznaczony był od wjazdu do zjazdu, a tu wprost widać, że biegnie jedynie okrężnie. Brak wiedzy, ślepota, czy syndrom nieomylnego belfra nie pozwala zobaczyć Panu oczywistego. TAKI JEST SENS ZNAKU NAKAZU C-12 – PASY RUCHU BIEGNĄ JEDYNIE OKRĘŻNIE. Wbrew bezprawnej teorii niejakiego Nikodema Dyzmy vel Zbigniewa Drexlera nakazany ruch okrężny istnieje, a znak… Czytaj więcej »

Ryszard Dobrowolski
Gość
Ryszard Dobrowolski

Zapraszam na stronę https://www.youtube.com/watch?v=iddpbCudU5I.
Skrzyżowanie o nakazanym ruchu okrężnym bez strzałek kierunkowych na wlotach, to zwykła droga opisana w ustawie. Proszę popatrzeć na Plac Pułaskiego w Olsztynie. Jest tam parking dla samochodów i przystanek autobusu oraz nakazany ruch okrężny. Jest to ustawowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym i jakoś dziwnie nie przypomina w całości ustawowego skrzyżowania z art. 2.10 ustawy. Pozdrawiam wyznawców teorii Drexlera. Nie dajcie się zabić na rondzie i nie róbcie krzywdy innym.

kierowca
Gość
kierowca

Ronda takiej wielkości jak w Rzeszowie „Jana Pawła II” to nie rondo. Wjeżdża kierowca na pas lewy chce zjechać z ronda więc, wrzuca kierunkowskaz i zjeżdża na pas zewnętrzny. Tylko teraz przy tej wielkości ronda kierujący chcący się włączyć do ruchu nie widzą czy osoba ta zmienia pas z wewnętrznego na zewnętrzny czy zjeżdża całkiem z ronda. Po za tym zjazd z ronda tylko jednym pasem ruchu (gdy występują 2 pasy na jezdni_ to zwężenie ruchu więc czemu jest ono nie znaczone znakiem zwężenia?! Rondo to wymysł dla zwiększenia bezpieczeństwa i ograniczenia prędkości do 20-30 km/h statystyki są najważniejsze dla… Czytaj więcej »

ssssss
Gość
ssssss

Zgadzam się z tym , zwłaszcza że cały czas jest korek….stoi się i czeka łaskawie w korku…..

Ryszard Dobrowolski
Gość
Ryszard Dobrowolski

A jak jest zjazd ze zwykłej dwupasowej jezdni w jednopasowy zjazd to stawia się znak zwężenia jezdni?

ROMAN
Gość
ROMAN

asior- jeździłem w 6- krajach świata i na wielu rondach nie ma na żadnych strzałek – [ choć by ulica dookoła Łuku Triumfalnego w Paryżu/ jak potrzebujesz to sobie wymaluj na czole / widz polega na tym aby przed wjechaniem na rondo zająć odpowiednią pozycję –

Ryszard Dobrowolski
Gość
Ryszard Dobrowolski

tam jest 12 wlotów i niewyznaczone pasy ruchu oraz okrężna organizacja ruchu. Żaden policjant nie wlepi mandatu jadącemu pasem zewnętrznym , bo to cecha tak zorganizowanych skrzyżowania. Można też jechać innym pasem niż prawy, na zasadach dobrowolności. Tam ruch okrężny trwa nieprzerwanie od ponad 100 lat .

Ryszard Dobrowolski
Gość
Ryszard Dobrowolski

Jedź do USA tam będziesz miał na wszystkich rondach i ich wjazdach strzałki, bo to jedyny kraj w którym w prawie federalnym zapisano, że to są ZWYKŁE KIERUNKOWE SKRZYŻOWANIA. Pan Zbigniew Drexler. PRL-owski urzędnik, ekspert z mianowania, chciał błysnąć wiedzą i bezmyślnie przyjął je za wzór nowoczesności. Nie wiedział, że w Ameryce ronda o ruchu okrężnym to nie Roundabout jak w Anglii, lecz Traffic Circle. Tam ich już nie ma, ale u nas obowiązują znakiem D,3 Konwencji wiedeńskiej, wg której to nakaz jazdy okrężnej pasami ruchu biegnącymi nie od wjazdu do zjazdu, lecz jedynie wokół wyspy, placu lub innego obiektu,… Czytaj więcej »

lelo
Gość
lelo

Problem w tym że większość rond jest zbyt mała aby można było prawidłowo po nich jeździć. Ale tak to jest jak się na siłę wszędzie wciska ronda niezależnie czy jest miejsce na to rondo czy nie.

Ryszard Dobrowolski
Gość
Ryszard Dobrowolski

Obecnie skrzyżowania typu rondo o nakazanej znakami C-12 okrężnej organizacji ruchu nie mają strzałek na wlotach i wyznaczonych pasów ruchu. Buduje się świadomie małe (do max ok. 55 m średnicy), by ograniczyć do niezbędnego minimum przeplatanie strumieni ruchu. prawidłowa jazda to jazda okrężna pasem zewnętrznym, a pas wewnętrzny ma służyć poprawie przepustowości przez pozwolenie na wyprzedzanie wolniejszych uczestników ruchu. Wcale nie służy do dojazdu i skrętu w prawo, bo tego zabrania art.22.2.1 ustawy.

robag
Gość
robag

proszę przeczytajcie ze zrozumieniem (pewnie wielu nie poradzi) Oddział 4. Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu Art. 22. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się: do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo; do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu,… Czytaj więcej »

Ryszard Dobrowolski
Gość
Ryszard Dobrowolski

Zgodnie z art. 22 wjeżdżając na skrzyżowanie na którym z woli nakazu znaku C-12 pasy ruchu biegną jedynie okrężnie, a na wlotach nie ma strzałek kierunkowych, nie ma wyboru, bo jadąc tymi pasami ruchu nigdzie nie skręca, a zatem nie włącza kierunkowskazów i nie wybiera pasa ruchu.

Jarek
Gość
Jarek

Na Podkarpaciu kierowcy maja problem z wjechaniem na rondo i tego powinni ich najpierw nauczyć bo się boja jakby co najmniej mieli przeskoczyć nad przepaścią :)

kierowca
Gość
kierowca

no spor o rzeszowskie ronda jest rzeczywiscie zasadny sa tak „ogomne” ze mozna w trakcie zmieniac pasy haaaa rondo gdzie zjazd czy wjazd na niego jest w odleglosi 2 dlugsci auta na pewno pozwala na takie manewry. W jednej chwili na rondo wjezdza z kazdego wjazdu samochod )albo stoi bo wszedzie korek) i nagle sytuacja ty jedziesz zwenetrznym a wewnetrznym pasem inny ktory uwaza ze ty mu wymusiles wjazd i nie istotne ze powinien on uwazac przy zjezdzie z wewnetrznego

M.
Gość
M.

Jedźcie do Krakowa gdzie jest 4-5 pasów i spróbujcie z zewnętrznego pojechać na inny zjazd niż ten najbliższy z prawej strony. Ta koncepcja zjeżdżania z ronda została stworzona po to by usprawnić przepływ samochodów i po to by nie utrudniać sobie życia nawzajem. Pomyślcie sami.. Gdyby każdy kto chce skręcić zaraz w prawo zajął zewnętrzny pas a cała reszta jechałaby wewnętrznym pasem zagrożenie by nie istniało! A istnieje dlatego, że niektórzy kierowcy boją się prowadzić samochód na wewnętrzny pas! Sam kiedyś myślałem, że co tam jadę zewnętrznym, ale w Krakowie moje myślenie się zmieniło i każdemu kto jeździ samochodem życzę… Czytaj więcej »

asior
Gość
asior

już dwa razy pisałem żeby przed wjazdem na rondo wymalować strzałki kierunkowe jak w Radomiu, Kielcach czy Tarnowie ale oczywiście w mieście innowacji się nie da!!!
a pan taksówkarz objeżdżający rondo dookoła prawym pasem to dopiero jest masakra!
a ROMAN za te bzdury co tu wypisuje na powtórny egzamin!!!

ROMAN
Gość
ROMAN

Kochany żadne bzdury – jeździłem w 9 krajach świata a tumaństwo z jazdą
po rondach tylko u nas

pisul
Gość
pisul

Można jeżdzić w kółko bez ograniczeń bez mandatu! Na to czekałem :)-

Ewa
Gość
Ewa

Ja wolałabym spędzić wieczór na jeździe po rondach z Panem egzaminatorem niż z Panią aspirant. Chyba, że byłabym lizbijką

Niunia
Gość
Niunia

To bądź!

NUNU
Gość
NUNU

????co za idiotkA

orest
Gość
orest

mówi Robert Drozd.

skoro policja nie może wystawić mandatu za jazdę pasem zewnętrznym dookoła ronda to znaczy, że jest to równie poprawne jak wewnętrznym. Tym samym to co mówi ten cały egzaminator to jego własna interpretacja i nie może również takiego sposobu kwestionować podczas egzaminu jako nieprawidłowego!!! Jeśli ktoś miał taką sytuację i przez nią nie zdał ma prawo żądać uznania egzaminu za poprawny!

a_dynka
Gość
a_dynka

A widzisz !!! 6 lat temu oblałam egzamin właśnie za objazd dookoła ronda prawym pasem! Egzaminator po powrocie na plac, wziął kartkę i długopis i wytłumaczył mi jak należy się poruszać. Najwidoczniej instruktorowi wypadło to z głowy heh. Do dnia dzisiejszego wzoruję się zasadami podanymi przez egzaminatora, które są opisane w artykule, ale nie miałam pojęcia, że oblałam bezpodstawnie !!!

Driver
Gość
Driver

Żeby zrozumieć rondo wystarczy go rozciąć i wyprostować tę prowadzącą w kółko jezdnię. Otrzymamy prostą jednokierunkową drogę główną z dwoma pasami ruchu i dochodzące do niej z prawej strony drogi podporządkowane. Czy z tej głównej będziesz skręcał w prawo z lewego pasa nie zwracając uwagi na jadących prawym pasem? Oczywiście nie. Na takim „wyprostowanym” rondzie widać wyraźnie, jak należy jechać. Włączyć prawy kierunkowskaz, przepuścić jadących prawym pasem, zająć prawy pas i z niego skręcić w prawo w boczną drogę. Tak samo, gdy główna droga nie jest prosta tylko zawinięta w kółeczko.

parkowy
Gość
parkowy

Jak tam kaleki drogowe leci dzień?

Patrix
Gość
Patrix

Nie tylko drogowe, ale także umysłowe. Takiej prostej rzeczy nie zrozumieć, że trzeba przepuścić tego na zewnętrznym i po problemie. Oczywiście zostaje jeszcze problem wymuszenia przez wjeżdżających na rondo i nie używanie kierunkowskazów przy zjeździe ale to już mniej skomplikowane.

gienek
Gość
gienek

Panie jo ostatnio jak wjechoł kuniem na rondo to żem jeżdzioł godzine dookoła bom nie wjedzioł jak z tego ronda zjechać.

gienia
Gość
gienia

Jaż sie kuniowi we łbie zamącilo od ty jazdy w kółko

Paw
Gość
Paw

„- Wyjeżdżając z ronda dopiero którymś kolejnym wyjazdem powinniśmy przy wjeździe zająć pas lewy, czyli wewnętrzny, a nie jeździć prawym dookoła – mówi Robert Drozd.”
A dlaczego? Może by pan egzaminator podał przepis, który reguluje tę kwestię?

.
Gość
.

Paw „powinniśmy”, a nie, że należy i reguluje to jakiś przepis, zresztą w artykule jest wyjaśnione, że policjant nam nie może dać mandatu za jazdę dookoła prawym pasem. Jednak dla bezpieczeństwa warto wybrać pas wewnętrzny.

Patrix
Gość
Patrix

Ale mają problemy. Zawodowi kierowcy, albo tacy z wieloletnim doświadczeniem, a po rondzie się poruszać nie umieją i wymuszają pierwszeństwo na prawidłowo jadących. Przynajmniej jak wymusicie to przeproście, a nie jeszcze pretensje. Ja mam 18 lat i prawa jazdy jeszcze nie posiadam, a znam lepiej niż Wy nieprawidłowo jeżdżący przepisy. Wstyd.

robag
Gość
robag

no to jesteś „miszcz” dla mnie – a o jakich przepisach mówisz ? kucharskich ?

ROMAN
Gość
ROMAN

rondo to skrzyżowanie o ruchu okrężnym – może być oznaczone znakiem [ C-12] / takie oznaczenie jest rzadko stosowane – najczęściej mamy do czynienia z oznaczeniem [ C-1`2 / ruch okrężny ] i [ A-7/ ustąp pierwszeństwa przejazdu] . -matolstwo jeździ używając ; lewego kierunkowskazu [ chęć zmiany pasa ruchu ] / przed wjazdem na rondo włączają prawy kierunkowskaz [ sygnalizują chęć zjazdu w pierwszą ulicę odchodzącą z ronda ; zbędne ] -ale często jadą dalej i skręcają w drugi zjazd . – nie wiedzą że należy odpowiednio wcześniej włączyć kierunkowskaz [ prawy ] -przed opuszczeniem ronda – oczywiście zawsze… Czytaj więcej »

mieszkaniec
Gość
mieszkaniec

8 na 10 razy jak jade rondem zewnętrznym pasem na górce koło szpitala ktoś mi zawsze zajeżdża drogę zjeżdżając z wewnętrznego pasa z ronda. I na dodatek ma do mnie pretensje że mu drogę chciałem zajechać . Ludze nie umieją jeżdzic a na dodatek prują przez to rąda zamiast powoli przynajmniej jechac.

ja
Gość
ja

mieszkaniec masz rację, tak jest

...
Gość
...

Jak chce wyjechać z ronda to musi z lewego pasa wjechać na ten „niby twój” zewnętrzny.

Student
Gość
Student

Malowanie pasów na małych rondach to głupota.
W Rzeszowie projektuje sie ronda dla osobówek, a autobusy MPK ledwo się na nich wyrabiają, jadąc 2 pasami.
Obecnie w Rzeszowie sa tylko 3 ronda (lwowska i 2 turbinowe na Przybyszówce), reszta to psełdo ronda. Jak można projektować ronda z prostopadłym dojazdem (jak na Marszałkowskiej)??? Autobus który chce wjechać na rondo musi zająć 2 pasy. Wystarczyłoby tylko wyprofilować dojazd i sprawa znika. Czy człowiek który projektuje drogi nie wie o tym??????

papior
Gość
papior

Student
Jeszcze 2 ronda w Rudnej. Na marginesie, L- ka ostatnio jechała „od Radomia” na tym rondzie i skręcała w lewo na autostradę. Zgadnijcie jaki kierunkowskaz miała włączony skręcając w lewo? Oczywiści skręcając w lewo włączony był prawy. Nieważne, że skręcając w lewo zmieniamy pas ruchu na tych rondach (linia przerywana). Nieważne, że wprowadza w błąd innych użytkowników (w końcu jest zasada ograniczonego zaufania). Moje pytanie brzmi: jak później kierowcy mają umieć jeździć prawidłowo, skoro instruktor „uczy” jeździć nie zwracając uwagi na taki szczegół (jak może reagować, skoro jego głowa widoczna jest w szybie tylnych drzwi)?

beton
Gość
beton

A ja mam takie pytanie: Na powyższej ilustracji auto czerwone musi ustąpić pierwszeństwa autu żółtemu. OK. z tym się zgodzę – bo zasada prawej ręki, choć widoczność (z auta czerwonego) żałosna. A co w sytuacji gdy auto żółte dopiero wjechało na rondo (czy w ogóle mogło wjechać?) Logicznie rozumując pas (zewnętrzny) był wolny więc mogło, ale auto czerwone już było na rondzie, a przed wjazdem na rondo stoi znak ustąp pierwszeństwa, czyli należy ustępować wszystkim pojazdom poruszającym się na rondzie. Więc co wtedy? Miałem już parę razy taką sytuację, że jadąc po rondzie lewym (wewnętrznym) pasem, drugi pojazd wjechał na… Czytaj więcej »

ja
Gość
ja

Samochód żółty. Ty zmieniasz pas/kierunek jazdy, musisz ustąpić mu pierwszeństwa.
Jeśli auto porusza się po wewnętrznym pasie, a zewnętrzny jest wolny, nie musisz czekać, chyba że chcesz zająć również wewnętrzny pas.

papior
Gość
papior

Odpowiedź brzmi: jeżeli żółte zmieniło by pas na zewnętrzny przed zjazdem to czerwone by na rondo nie wjechało. Jakie znaczenie ma, kto pierwszy wjechał. Jeden jedzie lewym pasem, drugi wjeżdża na prawy i jest włączanie bezkolizyjne (jak na prostej, dwujezdniowej drodze).Widzisz jakie to proste? Wystarczy stosować się do zasad i nie ma pytania i problemu. A skoro dwa samochody jadą równolegle, to obowiązuje zasada „prawej ręki”.
Co do widoczności: problem to może mieć kierowca ciężarówki z naczepą, gdzie skład ma prawie 19 metrów, tylko tacy ludzie jeżdżą zazwyczaj pasem zewnętrznym.

aa
Gość
aa

A jak linia między żółtym a czeronym samochodzikiem jest ciągła to co wtedy ?????

Anal Fatal
Gość
Anal Fatal

To nie masz prawa zmienić pasa do momentu pojawienia się linii przerywanej – w innych miastach jest mnóstwo rond z 3 pasami ruchu i rozgraniczającymi ich na sporych odcinkach liniami ciągłymi.

Robert
Gość
Robert

Trudno jest zrobić zmiany w przepisach, że zewnętrzny pas zajmujemy tylko wtedy, gdy skręcamy w pierwszą drogę w prawo???. I wszystko byłoby jasne. Teraz zewnętrznym pasem mogę objechać rondo 2 razy w koło i mandatu nie mam prawa dostać. Wymyślają bzdurne przepisy, czasami bzdurne ograniczenia prędkości, a takiej prostej sprawy nikt nie potrafi zrobić.

GoldFinger
Gość
GoldFinger

A po zmieniać przepisy? Wystarczy postawić odpowiednie znaki kierunkowe przed wjazdem na rondo (tańsze rozwiązanie) lub przebudować rondo (droższe rozwiązanie).

mietek 345
Gość
mietek 345

Ktoś powinien w końcu zmienić ten przepis i podejść do tego praktycznie. Jakie pole widzenia ma kierowca jadacy wewnętrznym pasem na pas zewnętrzny?? nie może polegać na lusterku wstecznym bo jest tzw „martwy punkt” a oglądanie się przez ramię to nie jest wyjascie. Przecież kierowca jadący pasem zewnętrznym widzi bardzo dobrze samochód na pasie wewnętrznym i powinien go przepuścic jak ten ma zamiar przed nim zjechać z ronda. Takie rozwiązanie pozwoliło by też nauczyć ludzi nie pchać się na wewnętrzny pas ( chyba że ma zamiar zjechac na pierwszym zjeździe) a jechać pasem wewnętrznym. No chyba z praktycznego punktu widzenia… Czytaj więcej »

ja
Gość
ja

taa, ostatnio miałam taki przypadek na rondzie przy Lwowskiej. Tylko taka różnica, że wewnętrznym jechał autobus i zapomniał włączyć kierunkowskaz że skręca w prawo (opuszcza rondo).

ja
Gość
ja

Problemem nie są ronda, ale kierowcy, którzy bardzo często zapominają zakomunikować, że zmieniają kierunek jazdy, albo robią to dopiero w chwili skręcania.

vvv
Gość
vvv

Pokręciło ci się coś Mieciu.

real
Gość
real

Chyba sam nie wiesz dokładnie o co Ci chodzi, a usiłujesz innych pouczać – „…nauczyć ludzi nie pchać się na wewnętrzny pas ( chyba że ma zamiar zjechać na pierwszym zjeździe) a jechać pasem wewnętrznym.” .

papior
Gość
papior

Mietek, zastanów się czy powinieneś jeździć samochodem. Teraz rondo i brak widoczności, jutro prosta krzyżówka i… Prosta droga i lewoskręt. Z naprzeciwka też ktoś skręca w lewo i stoicie na środku skrzyżowania, wzajemnie zasłaniając sobie widoczność. Na pewno setki razy miałeś taką sytuację, co wtedy? Jedziesz „w ciemno”?, czy czekasz?
Tak samo na rondzie, zmieniasz pas ruchu, nie widzisz, to tego nie robisz albo patrzysz w lusterka i za siebie i mając pewność zjeżdżasz.
I to tyle w temacie zmian zasad, na rondzie tak, na innej krzyżówce inaczej. Wtedy byłby „burdel” w przepisach. Tylko dlatego, że niektórzy szukają dziury w całym

vvv
Gość
vvv

Mietku….”nie pchać się na wewnętrzny pas” ? Chyba chciałeś napisać ……nie pchać się na ‚zewnętrzny pas” … a wtedy przyznam, że słusznie rozważasz.

Aldona
Gość
Aldona

w zupełności się zgadzam, i dziwią mnie te przepisy które nakazują ustępowanie pierwszeństwa samochodom z prawego pasa, jak ja jadąc Fiatem Doblo nie widzę w lusterkach czy ktoś jedzie prawym pasem, muszę być czujna wjeżdżając na rondo i zdać się na intuicję. Nigdy też nie zmieniam pasa na rondzie kiedy mam martwy punkt i łatwo zajechać komuś drogę, zjeżdzam z ronda tym pasem po którym się poruszam a pas zmieniam jak auto mam już na prostej i doskonałą widoczność w lusterkach bez domysłow

Tomasz
Gość
Tomasz

Cytat: „dziwią mnie te przepisy które nakazują ustępowanie pierwszeństwa samochodom z prawego pasa”.
Czyli dziwi Cię Kodeks Drogowy i ruch prawostronny w Polsce.

Cytat: „Nigdy też nie zmieniam pasa na rondzie kiedy mam martwy punkt i łatwo zajechać komuś drogę, zjeżdżam z ronda tym pasem po którym się poruszam”.
Powiedz mi, jak potrafisz to zrobić nie zmieniając pasa jeżeli jedziesz wewnętrznym??

Arci
Gość
Arci

Aldonie chodziło o to że stara się jechać jak najdłużej pasem wewnętrznym , a opuszcza go tuż przed zjazdem z ronda, czyli tylko przecina zewnętrzny pas ronda.