Koniec marzeń o Vii Carpatii

Na liście głównych inwestycji drogowych Unii Europejskiej znalazł się tylko jeden polski odcinek: Rzeszów-Lublin. Fot. podkarpackie.pl
Na liście głównych inwestycji drogowych Unii Europejskiej znalazł się tylko jeden polski odcinek: Rzeszów-Lublin. Fot. podkarpackie.pl

PODKARPACIE, BRUKSELA. Eurodeputowani zatwierdzili budżet Unii Europejskiej na lata 2014 – 2020.

Tylko jeden polski odcinek Vii Carpatii – Rzeszów-Lublin – znajdzie się na liście głównych inwestycji drogowych Unii Europejskiej, realizowanych w najbliższych latach. A to oznacza, że na pozostałe odcinki: Rzeszów-Barwinek oraz Lublin-Białystok-Suwałki unijne pieniądze znajdą się dopiero po… 2030 roku.

Poprawki podkarpackich europosłów: Elżbiety Łukacijewskiej (PO) i Tomasza Poręby nawet nie były głosowane. – Uznano, że nie można modyfikować finalnego dokumentu dotyczącego TEN-T, który jest efektem kompromisu pomiędzy Komisją Europejską, Radą UE oraz Parlamentem Europejskim, dodatkowymi poprawkami obejmującymi nowe korytarze transportowe takie jak droga Via Carpathia – tłumaczy Poręba.

Zdaniem europosła PiS, kluczowe znaczenie miała w tej sprawie postawa polskiego rządu PO-PSL w latach 2009-2011: – Pytany wówczas przez KE, jakie są główne priorytety transportowe dla Polski na kolejne lata, nie wskazał drogi S-19 na całej długości w Polsce jako głównego korytarza transportowego, którego budowa byłaby możliwa ze środków unijnych.

Łukacijewska problemu nie widzi. – To nie jest czyjakolwiek porażka. Rząd musi patrzeć na Polskę jako na całość – mówi europosłanka PO. Jej zdaniem powinniśmy się cieszyć, że PE zaakceptował budżet wynegocjowany kilka miesięcy temu przez rządy na szczycie w Brukseli. Co ciekawe, w bazie głównych inwestycji drogowych UE znalazła się Via Baltica, która na północy Polski połączy Suwałki i Białystok z Warszawą. O tej drodze rząd Tuska nie zapomniał.

Kolejna rewizja priorytetów transportowych UE nastąpi dopiero za 10 lat. – Nadzieję na budowę drogi S-19 daje jeszcze wpisanie jej przez nowe władze Sejmiku Województwa Podkarpackiego na listę przedsięwzięć strategicznych do negocjacji kontraktu terytorialnego – tłumaczy Poręba. Wówczas budowa tej drogi wciąż miałaby szansę na dofinansowanie zarówno ze środków budżetowych, jak i z unijnego Funduszu Spójności – dodaje.

Arkadiusz Rogowski

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
10 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
mieszkaniec
mieszkaniec
7 lat temu

Szanowni Państwo jestem za rozliczeniem europosłów z pracy w Parlamencie Europejskim jeszcze przed wyborami…rozliczenie przed mieszkańcami na spotkaniach w głównych miastach okręgu wyborczego…przed samorządowcami i mieszkańcami. Może zajmie się tym jakieś niezależne medium…. Należy głosować świadomie…tak samo z panem Porębą…do rozliczenia…. TYLKO KONKRETY a nie wyliczanie spotkań, staży i wycieczek dla mieszkańców i spotkań z Kołami Gospodyń… Proszę, aby SN sporządziły wykaz interpelacji i ich treść oraz efekty naszych Europosłów w Brukseli. Zobaczymy efekty z naszych podatków. Czas najwyższy nie wierzyć bilbordom, tylko faktom. Niech każdy z Europosłów w trybie informacji publicznej napisze na tych bilbordach wyborczych ile zarobił w… Czytaj więcej »

grzegorz
grzegorz
7 lat temu

Muszą znależć kasę pzynajmniej na odcinek ze Świlczy do Babicy aby rozładowac korki.
Kawałek Rzeszów – Babica pokonuje ponad 20 tys aut na dobe. Drobna stłuczka blokuje masę aut na godziny a normalny przejazd tego 12 km odcinka to od 30 do 50 minut – koszmar.
Obywatele Boguchwały, Zarzecza i Babicy czas skonsolidować siły i zacząć blokować, bo koszmarne wypadki i utrudnienia bedą trwać na polityków nie liczcie. PO ma nas gdzieś a PiS to tylko o interesy kleru i Rydzyka dba

ROMAN
ROMAN
7 lat temu

że droga jest najważniejsza dla rozwoju regionu to już wiedzieli starożytni rzymianie budując na zajętych terenach swoje drogi ; mieli drogi o długości 71,7 tysięcy kilometrów – a w II wieku było już ; 78,3 tyś. kilometrów do przemieszczania wojska i komunikacji dla kupców- liczne odcinki przetrwały do naszych czasów- przypomnę że zaczęli budowy już w IV- wieku p.n.erą, potrafili i budować mosty choćby w mieście Drobeta[ obecnie Rumunia] na rzece Dunaj o długości; 1127 metrów.- drogi miały szerokość od ; 3 metrów/ 5 metrów/ do 15 metrów – główne szlaki.- infrastruktura też była; kamienie milowe/ kapliczki poświęcone larom/ stacje… Czytaj więcej »

Bonifacy Krufka
Bonifacy Krufka
7 lat temu

S-19 – a po co?
Komunikacja lotnicza…..
No, może jeszcze kanał Wisłok – Dunaj i kontenerowce.
Jak nas wybierzecie to załatwimy!

Juhas
Juhas
7 lat temu

A tak pięknie pani Łukacijewska nawołuje z licznych bilbordów na terenie miasta, że jest „Twoim głosem w UE”. Komu ten kit pani poseł? Komu?

czytelnik
czytelnik
7 lat temu

Cytat :
Poprawki podkarpackich europosłów: Elżbiety Łukacijewskiej (PO) i Tomasza Poręby nawet nie były głosowane.
Skoro europoslowie nie potrafili wywiazac sie ze swoich obowiazkow to nalezy ich wywalic ze stanowisk na zbity pysk bo nie sa dobrymi reprezentantami podkarpacia.
Moze jak te funkcje obejma inne osoby sytuacja sie zmieni bo beda pilnowac spraw podkarpacia a nie wynagrodzenia i stolkow europoselskich.

ADAMUS
ADAMUS
7 lat temu

.WIELKA PORAŻKA NASZEGO REGIONU I BRAK MOŻLIWOŚCI DALSZEGO ROZWOJU REGIONU.GDY JEST DROGA JEST WSZYSTKO , JEST ROZWÓJ GOSPODARCZY ,SA INWESTYCJE, SA NOWE MIEJSCA PRACY, JEST ATRAKCYJNOŚĆ ITP.
TERAZ BUDOWAĆ S19 ILE MOŻEMY ZA PIENIĄDZE Z RZĄDU I INNYCH FUNDUSZY .
A ZA 10LAT WYSTARTOWAĆ Z PROJEKTEM , WALCZYĆ ZNÓW , MIEĆ KOMPLETNA DOKUMENTACJE I WYSTARAĆ SIĘ WCZEŚNIEJ O POPARCIE RZĄDU POLSKI I PRZEKONYWAĆ UNIE.

Bramkarz
Bramkarz
7 lat temu

Kiedy ta Łukacijewska przestanie robiś szum wokół siebie ( bo chyba o to tylko jej chodzi ) Naniczym sensownym się nie zna – chodzi jej tylko o to żeby jak najdłużej doić z tego koryta poselskiego Wstydu nbie ma Niech się za uczciwą , pożyteczną robotę weżmie

mmm
mmm
7 lat temu

A to już Polska nie ma własnych pieniędzy na budowe drogi tylko musimy żebrać kase od Unii? A no tak, zapomniałem. Nie mamy, bo wszystko jest rozkradzione.

olek
olek
7 lat temu
Reply to  mmm

Teraz trzeba aby z programu spójności zbudowac chyba najważniejszy odcinek drogi S-19 dla Podkarpacia, od Świlczy do Lutoryża. Może warto aby rozbudowac droge od Lutoryża do Miejsca Piastowego o dodatkowy jeden pas drogi, tak budowane są drogi szybkiego ruch w krajach skandynawskich.