Magiczna moc magnezu

Ważnym, a przy tym pysznym źródłem magnezu jest czekolada. Fot. sxc.hu

Niezwykle korzystny dla naszego organizmu pierwiastek znajdziemy m.in. w roślinach strączkowych, ziarnach i nieprzetworzonych zbożach.

Nadpobudliwe lub agresywne zachowania dzieci i młodzieży są coraz częstsze. Do tego dochodzi zmienność nastroju, osłabienie pamięci i koncentracji. Przyczyn tego zjawiska można doszukiwać się w zaburzeniach równowagi elektrolitowej, najczęściej objawiającej się niedoborem jednego z kluczowych pierwiastków: magnezu.

Niedobór magnezu to poważny problem, który dotyka ok. 20 proc. dzieci w wieku przedszkolnym i ponad 50 proc. w wieku szkolnym. Wśród przyczyn niskiego poziomu magnezu należy wymienić niewłaściwą dietę bogatą w fast-foody i napoje typu cola, stres szkolny oraz zatrucie środowiska ołowiem, antagonistą magnezu. Zapewnienie optymalnej dawki magnezu u dzieci najlepiej można osiągnąć łącząc dietę bogatą w rośliny strączkowe, ziarna i nieprzetworzone zboża z suplementacją pierwiastka w postaci specjalnych preparatów magnezowych dla dzieci. Preparaty te muszą być jednak dopasowane dawką i postacią do potrzeb dzieci. Lepsze efekty można uzyskać stosując produkty w formie rozpuszczalnej, zawierające organiczne sole magnezu (np. pidolan lub cytrynian), gdyż wchłaniają się one znacznie lepiej niż sole nieorganiczne, często podawane w formie tabletek.

Magnez – klucz do sukcesu

Najprostszą receptą na właściwy poziom magnezu u dzieci i młodzieży jest prawidłowa i zbilansowana dieta, która powinna być bogata w pokarmy zawierające znaczne dawki magnezu. Największe ilości tego pierwiastka występują w produktach mącznych wyprodukowanych z nieprzetworzonej mąki (razowe pieczywo na zakwasie), a także w nieoczyszczonym ryżu, lub kaszy (np. gryczana), płatkach owsianych czy nasionach (orzechy, migdały). Duże dawki magnezu znajdziemy także w roślinach strączkowych (fasola, groch) lub warzywach zielonych (najwięcej w szpinaku). Ważnym źródłem magnezu jest też kakao lub czekolada.

Niestety pokarmy bogate w magnez, poza nielicznymi wyjątkami, nie należą do ulubionych pozycji w menu dzieci i młodzieży. Dodatkowo, spożycie niezdrowej żywności typu fast-food lub picie słodzonych napojów gazowanych (typu cola) wypłukuje magnez występujący w organizmie i tak już w niewystarczającej ilości.

Ołowiany diabeł

Niezdrowa dieta to nie jedyny wróg magnezu. Zagrożenie czyha też bezpośrednio za oknem. Wyjałowione przez kwaśne deszcze gleby nie zapewniają wystarczającej ilości magnezu warzywom i owocom, które są potem elementem diety dzieci. Jednak najpoważniejsze konsekwencje niesie za sobą rozwój przemysłu i motoryzacji. Powoduje on wzrost emisji ołowiu i kadmu do atmosfery, skąd poprzez skórę i drogi oddechowe szkodliwe metale ciężkie trafiają do organizmu. Na poziom magnezu u człowieka szczególnie negatywnie wpływa ołów. Jako naturalny antagonista magnezu, wnika w jego miejsce w komórki i włącza się w procesy metabolizmu. W ten sposób przenika do mózgu. Dodatkowo, poziom magnezu u dzieci i młodzieży jest też obniżany przez schorzenia często występujące w tej grupie wiekowej – zakażenia wirusowe, infekcje bakteryjne i antybiotykoterapię, zatrucia pokarmowe i biegunki. Jak więc skutecznie przywrócić naturalną równowagę w organizmach dzieci i młodzieży? Recepta wydaje się prosta – zdrowa dieta uzupełniona suplementacją magnezu.

Anna Moraniec

 

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.