Mandat za brak opon zimowych?

Już niedługo wymiana opon może być obowiązkowa, za ich brak będzie groził mandat.

PODKARPACIE. Posłowie chcą zmusić kierowców do zmiany opon.

Jedna z posłanek PO chce zmiany przepisów dotyczących opon zimowych. Jak donosi „Dziennik Zachodni” tylko kwestią czasu jest kiedy wejdą w życie przepisy mówiące o obowiązkowej jeździe na nich od listopada do kwietnia.

Z najnowszych badań TNS OBOP wynika, że co piąty kierowca zeszłej zimy nie wymienił opon na zimowe i jeździł na letnich lub całorocznych. – Nie ma butów na cały rok i tak samo nie ma opon, na których można jeździć przez 12 miesięcy. „Zimówki” mają inne właściwości niż te letnie i dzięki temu jedzie się pewniej samochodem – wyjaśnia Jerzy Moskwa z Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Rzeszowie.

Jazda na oponach zimowych obowiązuje w kilku europejskich krajach m.in. w Szwecji, Finlandii, Estonii, Łotwie i Litwie. W Polsce w tej kwestii panuje dowolność. TNS OBOP przeprowadził badania, z których jasno wynika, że co dwudziesty kierowca odpowiedzialny w gospodarstwie domowym za serwisowanie auta w Polsce, zeszłej zimy jeździł na letnich oponach! Cześć używała opon całorocznych. Jak pokazują badania najczęściej na wykorzystanie letnich opon zimą decydują się osoby w wieku 30-39 lat. Dlaczego kierowcy nie zakładają „zimówek”? Zwykle wiąże się to z kosztami, bo komplet kosztuje około 800-900 zł.

Bezpieczniejsza jazda na oponach zimowych

Fachowcy twierdzą, że opona letnia traci swoje właściwości poniżej 7 stopni Celsjusza, a więc teoretycznie już teraz można je zmienić, bo rano temperatura jest bliska zeru. – Guma zimowa jest miękka i dzięki temu dobrze przylega do powierzchni – tłumaczy Jerzy Moskwa. Z kolei opona letnia jest sztywna przy ujemnych temperaturach i łatwiej jeżdżąc na niej wpaść w poślizg. Trudniej też ruszyć z miejsca, gdy pod kołami mamy lód lub śnieg. Co w takim razie z całorocznymi oponami? – Uważam, że opony jak buty muszą być dostosowane do pór roku. Według mnie te uniwersalne nie nadają się zarówno na lato jak i na zimę – dodaje Jerzy Moskwa.

Grzegorz Anton

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
7 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Łukasz
Łukasz
8 lat temu

Mam dwa samochody. Drugi służy tylko do wypadu na zakupy.
Będę zmieniał opony po to żeby dwa razy w tygodniu, przejechać 6-15 km odśnieżonymi drogami ?
Zimówki nie dają nam żadnego bezpieczeństwa. Odpowiednie operowanie pedałem gazu i hamulca – to się liczy.
Się w dupach zaczyna im tam na wiejskiej przewracać.. Niech tylko poczekają do wyborów jak te kolesiowstwo pogonią.

Tomasz
Tomasz
9 lat temu

Bzdura Panie Moskwa! Jeżdżę na 2 kompletach całorocznych od kilku lat i sprawdzają się znakomicie w naszym klimacie polecam Dębica Navigator 2. Na tych oponach wyjeżdzałem na wzniesienia a inni znajomi na zimówkach nie dawali rady…Poczytajcie poznajcie badania i wyniki porownania całorocznych i zimowych, różnica znikoma

maciej
maciej
9 lat temu

WYSTARCZYŁO BY ZOBACZYĆ JAK TO ROBIĄ W KRAJACH TZW. NORMALNYCH I PODOBNE ZASADY WPROWADZIĆ W POLSCE!!ALE U NAS JAK Z KAŻDĄ SPRAWĄ, POLITYCY TO SPAPRAJĄ!!

BOHDAN
BOHDAN
9 lat temu

MAJAC ZIMOWKI I ABS TRZEBA MIEC TEZ I OLEJ W GŁOWIE I MYSLENIE JEZDZE JUZ OD 1969 BEZ ZIMOWEK I JAKOS KOŁA SIE TOCZA POZDRAWIAM I CZEKAM NA NOWE POMYSŁY NOWYCH ORŁOW W SEJMIE

cyfix
cyfix
9 lat temu

za niedługo będą karać ludzi w okularach za brak wycieraczek…

Drzewiecki miał rację – DZIKI KRAJ!!!!!!!!!!!

Mar
Mar
9 lat temu

No to kierowcy będą jeździć cały rok na zimowych.
W Słowacji już mają obowiązek jazdy na zimowych.

kaja
kaja
9 lat temu

Za brak butów zimowych też będą mandaty?