Marszałek kupi siedem nowych pociągów

Takim pociągiem WE37 z rodziny „Impuls” (ale w innym kolorze) już jesienią pojadą podróżni z Przemyśla do Tarnowa. Za 20 mln zł zakupi go Podkarpacki Urząd Marszałkowski. Fot. Newag S.A. (2)

PODKARPACIE. Pierwszy trójczłonowy skład pojedzie na trasie Przemyśl – Tarnów.

Już jesienią na trasę Przemyśl – Tarnów wjedzie pierwszy z siedmiu nowoczesnych pociągów, które kupi Podkarpacki Urząd Marszałkowski. Będą one wyposażone m.in. w klimatyzację i bezprzewodowy Internet. Pociągi będą obsługiwać połączenia regionalne województwa podkarpackiego.

W sumie nowoczesne pociągi będą kosztować 120 mln zł. Za pierwszy trzywagonowy skład, który dostarczy firma Newag z Nowego Sącza, samorząd wojewódzki zapłaci około 20 mln zł. Pozostałych sześć pociągów zostanie przekazanych w latach 2014-2015. Newag z Nowego Sącza to jedna z największych polskich firm zajmujących się produkcją i modernizacją taboru kolejowego.

Trzeba jeszcze poczekać do 24 maja, kiedy zostanie podpisana umowa tej firmy z Podkarpackim Urzędem Marszałkowskim. Tego dnia mija termin odwołań od rozstrzygnięcia przetargu. Startowały dwie firmy. Nowag oraz bydgoska Pesa. Jednak ta druga została odrzucona, bo chciała o ponad 1 mln zł więcej od Newagu. Zdaniem urzędników, zarząd Pesy chciał ukryć rzeczywiste koszty serwisowania i naprawy pociągu.

Okazało się też, że Pesa za każdy przejechany kilometr chciała tylko… 1 grosz, a Newag 3,69 zł. Zdaniem przedstawicieli urzędu marszałkowskiego, kwota bydgoskiej firmy jest rażąco niska. Kolejnym „nadużyciem” było wpisanie kosztów utrzymania i napraw pociągu w cenę składu pociągu. – Taka praktyka jest niedopuszczalna – stwierdzili urzędnicy.

Podkarpacki Urząd Marszałkowski zakupi cztery trójczłonowe składy, dwa dwuczłonowe i jeden dwuczłonowy z napędem spalinowym. Trójczłonowe będą jeździć na linii: Przemyśl – Rzeszów – Dębica – Tarnów. Dwuczłonowe z Przeworska do Stalowej Woli-Rozwadowa, a spalinowy z Tarnobrzega do Stalowej Woli-Rozwadowa.

Pierwszy pociąg, który trafi na Podkarpacie jesienią, zmieści 320 osób. Będzie mógł jeździć z maksymalną prędkością 160 km na godzinę. Będą w nim komfortowe, ergonomiczne, wandaloodporne fotele. Cały pociąg – oprócz w.c. – będzie miał monitoring. Toaleta będzie przystosowana dla niepełnosprawnych. Będzie można korzystać z darmowego Internetu dzięki sieci Wi-Fi. W środku będą też biletomaty. Zainstalowane zostaną elektroniczne wyświetlacze i dowiemy się, czy pociąg ma opóźnienie. Nie zabraknie miejsc dla pasażerów z większym bagażem oraz uchwytów do przypięcia rowerów.

Mariusz Andres

do “Marszałek kupi siedem nowych pociągów”

  1. ktoś

    kiedy karapyta pojdzie do pie**la ???

  2. grzesiek sz

    no super. ostatnio jechałem chyba 40 letnim pociągiem PR na trasie Rzeszów Główny – Tarnów. Ogólne odczucia – masakryczne. Nie można bylo rozmawiac z powodu huku itp atrakcji

  3. krzysztof

    Nie bardzo rozumiem, dlaczego spalinowy pociąg ma jeździć na trasie Tarnobrzeg – Stalowa Wola Rozwadów. Przecież ta linia jest zelektryfikowana. No i akurat jest zbyt krótka. Nigdy nie było pociągów na takiej krótkiej relacji. Sądzę, że dziennikarz źle zrobił sobie notatki i bezmyślnie przepisał informację. Jak już, to spalinowy zestaw ma kursować z Rzeszowa do Stalowej Woli Rozwadów przez Tarnobrzeg, tak jak obecne szynobusy.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.