Miły chłodek podczas upału

Specjalne urządzenie sprawdza szczelność klimatyzacji oraz dozuje odpowiednią ilość czynnika chłodniczego i oleju.

Przegląd klimatyzacji przed sezonem letnim.

Klimatyzacja to obecnie element wyposażenia samochodu, bez którego większość z nas nie wyobraża sobie podróży autem. Jednak, aby pracowała prawidłowo i spełniła swoje zadanie w upalne dni, trzeba wykonać przegląd tego układu.

Pierwsze ciepłe dni mamy już za sobą, więc można było sprawdzić, w jakiej kondycji klimatyzacja przetrwała sezon zimowy. Jeśli stwierdzimy, że gorzej chłodzi lub co gorsze hałasuje albo nie działa, jest to ostatni dzwonek, aby uruchomić klimatyzację przez sezonem. Sprawdzenie warto wykonać już teraz, aby w przypadku wykrycia usterek był czas na sprowadzenie części, naprawę i uruchomienie układu przed pierwszymi prawdziwymi upałami.

Serwis klimatyzacji nie jest tani i to chyba jest najczęstszy powód rezygnacji z serwisowania tego układu. Niestety zaniedbania i pozorne oszczędności mogą się zemścić. Klimatyzacja traci prawie 3 / 4 swojej wydajności, jeśli w układzie jest tylko połowa czynnika chłodzącego. A, niestety, w naturalny sposób, przy całkowicie sprawnym i szczelnym układzie ubywa rocznie około 10 do 15 proc. czynnika. Po kilku latach jest go więc naprawdę mało. Mała ilość czynnika to większe zużycie paliwa ze względu na dłuższą pracę sprężarki, gorsze chłodzenie, ale również i niedostateczne smarowanie ruchomych elementów sprężarki, którego efektem może być zatarcie tego elementu. A nowa sprężarka to wydatek nawet 5 tys. zł. Ceny regenerowanych są nieco niższe (1000 do 2 tys. zł), ale nie zawsze są osiągalne. Braki w dostawach występują przeważnie w okresie letnim.

Zacznij od filtra
Przegląd klimatyzacji należy rozpocząć od sprawdzenia filtra pyłkowego. W naszych warunkach, przy tak dużym zapyleniu, filtr ten należy wymieniać częściej niż zaleca producent, nawet dwa razy w roku. Wymianę tę najlepiej połączyć z dezynfekcją układu wentylacji, aby pozbyć się nieprzyjemnych zapachów i bakterii. Czynność należy wykonywać co najmniej raz w roku, ponieważ wentylacja jest dobrym miejscem do rozwoju bakterii, grzybów oraz drobnoustrojów, groźnych nie tylko dla alergików. Czyszczenie układu nie jest trudne, więc można je wykonać nawet samodzielnie. Wystarczy kupić specjalny środek do dezynfekcji układów wentylacyjnych. Dopiero jeśli to nie pomoże, trzeba będzie udać się do serwisu w celu dalszych prac.
Wymiana filtra i dezynfekcja to nie wszystkie prace. Kolejnym etapem jest sprawdzenie działania klimatyzacji. Należy to robić najlepiej co dwa lata, a nie dopiero, kiedy układ odmówi posłuszeństwa. W przypadku układów A/C zaniedbania mogą nas dużo kosztować. Koszt przeglądu klimatyzacji z wymianą osuszacza i filtra pyłkowego waha się od 300 do nawet 900 zł. Tak duża rozbieżność kosztów wynika z ogromnych różnic cen filtrów pyłkowych i osuszacza. Sprawdzenie poprawności działania klimatyzacji trzeba wykonać w serwisie, gdyż potrzebne są specjalistyczne przyrządy. We własnym zakresie można jedynie sprawdzić temperaturę powietrza wypływającego z kanałów wentylacyjnych. Jeśli waha się od 4 do 9 st. C, układ powinien być sprawny.
W trakcie przeglądu sprawdzana jest szczelność układu, dozowana odpowiednia ilość czynnika chłodzącego oraz oleju, sprawdza się ciśnienie panujące w układzie, poprawność włączenia wentylatorów oraz stan i napięcie paska klinowego napędzającego kompresor klimatyzacji. Podczas takiego przeglądu nie należy rezygnować z wymiany osuszacza. Element ten ma ogromne znaczenie dla prawidłowej i bezawaryjnej pracy układu. Jego zadaniem jest bowiem pochłanianie wilgoci z układu i zatrzymywanie zanieczyszczeń. Filtr ten ma ograniczoną pojemność, więc jeśli nie spełnia swojej funkcji układ klimatyzacji w szybkim czasie zostanie uszkodzony. Powinien być wymieniany co 2 do 4 lat i zawsze, jeśli w układzie była nieszczelność.

Grzegorz Burda

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
zamalo
zamalo
9 lat temu

kupiłem auto z niesprawną klimą, pojechalem do warsztatu aby uzupelnili czynnik, uzupelnili i nic.dalej kicha.powiedzieli ,ze komp pokazuje uszkodzenie ,trzeba rozbierać tzreba zostawić nadłużej…..zrezygnowałem wtedy! Nastepne lato pojechałem do poleconego warsztaty prywatnego…” trzeba zostawić bo jest szczelna instalacja- sprawdzali kilka godzin – spreżarka jest do naprawy ,a ja tego nie robie , musze zdemontować i wysłać do regeneracji to potrwa…..zrezygnowałem . Wybrałem inny warsztat….pojechałem raniutko na 7 30 ok 11: 00 telefon , że z klima ok. ale inne braki znalezli czy robić ?..no to zróbcie .. Przyszedłem odebrać faktycznie dmucha zimnem …ale juz ok 15 jak było gorąco nie… Czytaj więcej »

sss
sss
9 lat temu
Reply to  zamalo

ja zawsze robię sam – mechanicy przede wszystkim w Rzeszowie to jedna wielka porażka. Ich wiedza i umiejętności to jakaś farsa haha.