Na estakadę nie ma miejsca?

Grafika przedstawia czwartą koncepcję, czyli budowę estakady i tunelu na skrzyżowaniu alei Piłsudskiego i Cieplińskiego. Graf. Mirosław Rykała

RZESZÓW. Radny PiS: – Dobrze, że wydano pieniądze na projekt budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w okolicy ronda Dmowskiego. Teraz widać, że taka rozbudowa nie ma sensu!

Prawie 130 tys. zł – tyle kosztowało opracowanie czterech projektów przebudowy skrzyżowania alei Piłsudskiego i Cieplińskiego. Wzięła je firma Promost Consulting. – Koncepcje pokazują możliwości przebudowy, ale nie biorą pod uwagę bliskiej zabudowy – mówi architekt i radny PiS, Robert Kultys.

Członkowie rzeszowskiej komisji inwestycji wstępnie wybrali jedną z koncepcji. Ich zdaniem najlepsza jest trzecia, czyli budowa tunelu pod rondem Dmowskiego. Nim puszczona byłaby al. Piłsudskiego, a położenie al. Cieplińskiego zostałoby bez zmian. – Wariant ten jest najmniej inwazyjny i nie zniszczy przestrzeni miejskiej – mówi Jolanta Kaźmierczak, przewodnicząca komisji i radna PO. – W przyszłości będzie można wybudować estakadę.

– W tym miejscu ewidentnie jest za mało miejsca – kontrargumentuje Robert Kultys.

– Wiadukt Tarnobrzeski trzeba będzie zwęzić do jednego pasa ruchu, bo muszą powstać pasy włączające do ruchu – wyjaśnia. Jego zdaniem zbyt bliska i gęsta zabudowa uniemożliwi realizację koncepcji. W bardzo bliskiej odległości od jezdni powstały już Urząd Wojewódzki oraz City Center.

Ruch wzrośnie?
– Zamiast poprawić przepustowość alei Piłsudskiego, to się ją pogorszy – mówi Kultys. – Ruch na alei jest za duży, dlatego trzeba go ograniczyć. Po budowie estakady aleja będzie kompletnie zapchana – wyjaśnia. Uważa też, że trzeba budować połączenia równoległe. – Wystarczy zrobić przedłużenie ul. Rejtana np. na północ albo wiadukt łączący ul. Wyspiańskiego z ul. Hoffmanową. W ten sposób odciążyło by się centrum miasta – sugeruje.

– Prace nad przygotowaniem do budowy północnej obwodnicy i wiaduktu już się rozpoczęły – zapewnia Jolanta Kaźmierczak. Jej zdaniem budując tunel pod rondem odciąży się ruch na nim i przepustowość znacznie wzrośnie.

– Poza tym, nie zapominajmy, że miasto zobowiązało się do wyznaczenia bus-pasów m.in. na al. Piłsudskiego i ul. Marszałkowskiej, w ramach tzw. dużego programu transportowego – dodaje Kultys. – Nikt się nie zastanawia jak to realnie zmieścić.

Astronomiczna cena
Na przygotowanie koncepcji “poszło” już około 127 tys. zł. To i tak kropla w morzu potrzeb. – Na budowę tunelu i estakady potrzeba od 150 do 180 mln zł – szacuje Kultys. Skąd władze miasta wezmą pieniądze? – Będziemy starali się o pozyskanie środków unijnych – mówi Jolanta Kaźmierczak.

Ostateczna decyzja w kwestii wyboru jednego z czterech wariantów będzie należała do prezydenta Tadeusza Ferenca i radnych. Jak udało się nam ustalić, prezydent zlecił już Miejskiemu Zarządowi Dróg w Rzeszowie badanie ruchu na rondzie Dmowskiego. Na tej podstawie ma wybrać odpowiednią jego zdaniem koncepcję. Z nieoficjalnych informacji wynika, że będzie to za miesiąc.

Ewelina Nawrot

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
12 komentarzy
Newest
Oldest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Karlos
Karlos
8 lat temu

Moim zdaniem estakada potrzebna jest na rondzie POBITNO (tam tworzą się zawsze korki), problem będzie jeszcze większy jak otworzą autostradę A4 (trzeci zjazd z a4 w rzeszowie łączy się z rondem Pobitno). Apeluje do ludzi myślących- to rondo jako pierwsze w rzeszowie wymaga przebudowy do estakady 3 poziomowej ( jaka jest m. i. w krakowie -rondo ofiar katynia). Miejsca jest wystarczająco oraz różnica poziomów. Kolejny temat udrożnijcie południową obwodnice Rzeszowa, skrzyżowanie e. kwiatkowskiego z al. powstańców warszawy tam powinno być bezkolizyjne skrzyżowanie (tworzą się w godzinach pracy korki).

wojtek
wojtek
8 lat temu

Promost ma chyba jakiś układ z zarządem miasta bo miasto zleca projekty tej firmie a i tak pożniej z tych projektów nikt nie korzysta.Wydano ponad 30 mln zł na projekt drogi do strefy ekonomicznej i co kasę firma Promost zainkasowała a drogi nie będzie bo miasto nie uzgodniło tej drogi z mieszkańcami.Za takie działanie na szkodę miasta w normalnym kraju zarząd powinien podać się do dymisji a prokuratura powinna podjąć działanie wyjaśniające z urzędu czy nie doszło do korupcji. Przecież zmarnowano 30 mln zł z naszych podatków to nie są prywatne pieniądze urzędnika.

Romekk
Romekk
8 lat temu

Podczas ulewy woda stoi na ulicach,więc teraz będzie mieć ujście do tunelu…

ROMAN
ROMAN
8 lat temu

usprawnienia komunikacyjne robione są na całym świecie/ choćby Macau- była kolonia Portugalska od 20/XII/1999/ w Chinach- wybudowali nowe lotnisko częściowo na sztucznej wyspie ,mają4 linie metra a 10 nowych do budowy.
Gdańsk wezeł komunikacyjny Karczemki[ będą 2 wielopoziomowe skrzyżowania]
Częstochowa przebudowa skrzyżowania[ Aleja J.P.II z DK-1]- będzie 2 poziomowe skrzyżowanie koszt 185 milionów
No i co można – zakasać rękawy w marynarkach i do roboty !

m
m
8 lat temu

Kiedy zalegalizują w Rzeszowie partię „Ryszard Jest Najważniejszy”?

www
www
8 lat temu

Panie Kułtys – przejedź pan się do Brukseli i zobacz w jak ciasne miejsca można tunele powciskać w ścisłym centrum miasta. Wtedy się pan wypowiadaj. Nawet teraz budują – zaraz obok budynku komisji europejskiej – a miejsca wcale więcej tam nie ma niż u nas pod Dmowskiego. Wyrwijmy się wreszcie z tego małomiasteczkowego marazmu. Zacznijmy myśleć w trzech wymiarach….

darek
darek
8 lat temu

Na pewno się da wybudować panie Radny. Ale trzeba przestać gadać 10 lat tylko budować .

ryszard
ryszard
8 lat temu

Jak się obwodnica północna realizuje to widaćale wkońcu tam ruszymy – a wtedy ruch z Al.Piłsudskiego
przeniesie się w większości na nią a przeważające natężenie nastąpi na kierunku – Al.Cieplińskiego – Wiadukt Tarnobrzeski.Więc logika podpowiada że nalerzałoby od wiaduktu Tarnobrzeskiego pociągnąć górą nad istniejącym rądem estakadą i rozjazdy a na dole ruch okrężny

ROMAN
ROMAN
8 lat temu

rozwiązanie wielopoziomowe to nie fanaberia – stosuje się je do poprawienia płynności ruchu- nie mówić tylko budować tak jak w Szanghaju w dzielnicy Pudong a potem jeszcze wieżowce jak ;
Shanghaj International Business Center i Shanghaj World Financial Center – wtedy będziemy metropolią w mini skali.

brygadier bomba
brygadier bomba
8 lat temu

kolejne 130 tysi poszło się rypać – czy ktoś to potrafi zatrzymać ? ile to już duzych baniek poszło na te fanaberie – a to kładki wszedzie gdzie sie da a to estakady a to tunele – który pierdnie to juz ze 100 tysi idzie w łoto – potem bedzie jak z łącznikem ze scieżka jest z kostki brukowej bo skorzystali ze starego projektu – dziad dziadem dziada pogania , oj dostanie sie ferencowi na cyrkowych spotkaniach dostanie …i za kładkę tez mu społeczeństwo podziękuje – przegonić go tak z 10 razy …zrobić mu takiego syzyfa na schodach tam i… Czytaj więcej »

ROMAN
ROMAN
8 lat temu

oni się spierają i nic się nie dzieje – typowe bicie piany ,bo chcą zaistnieć- czy mają odpowiednie kompetencje do decydowania – z wyjątkiem pana Kultysa chyba nie – bo typowe gnioty z rozwiązaniami ” ruchu drogowego ” widać na ulicach miasta – po prostu KASA i budować – zatrudnić specjalistyczną firmę mającą pojęcie o tego typu projektowanu i budowania – bo to potrwa ze 2 lata.PRZYKŁADEM PODOBNEGO ROZWIĄZANIA JEST W-WA TJ. MODERNIZACJA RONDA ZESŁAŃCÓW SYBERYJSKICH- POZIOM ” 0 „POZOSTAŁ /ALEJA PRYMASA TYSIĄCLECIA/ a DLA PRZECIWNEGO KIERUNKU /ALEJE JEROZOLIMSKIE/ tunel wysokość 3,5 metra- całość funkcjonuje od 2003 r,- ale dalej… Czytaj więcej »

orest
orest
8 lat temu

Kiedy będzie tunel?