Na estakadę nie ma miejsca?

Grafika przedstawia czwartą koncepcję, czyli budowę estakady i tunelu na skrzyżowaniu alei Piłsudskiego i Cieplińskiego. Graf. Mirosław Rykała

RZESZÓW. Radny PiS: – Dobrze, że wydano pieniądze na projekt budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w okolicy ronda Dmowskiego. Teraz widać, że taka rozbudowa nie ma sensu!

Prawie 130 tys. zł – tyle kosztowało opracowanie czterech projektów przebudowy skrzyżowania alei Piłsudskiego i Cieplińskiego. Wzięła je firma Promost Consulting. – Koncepcje pokazują możliwości przebudowy, ale nie biorą pod uwagę bliskiej zabudowy – mówi architekt i radny PiS, Robert Kultys.

Członkowie rzeszowskiej komisji inwestycji wstępnie wybrali jedną z koncepcji. Ich zdaniem najlepsza jest trzecia, czyli budowa tunelu pod rondem Dmowskiego. Nim puszczona byłaby al. Piłsudskiego, a położenie al. Cieplińskiego zostałoby bez zmian. – Wariant ten jest najmniej inwazyjny i nie zniszczy przestrzeni miejskiej – mówi Jolanta Kaźmierczak, przewodnicząca komisji i radna PO. – W przyszłości będzie można wybudować estakadę.

- W tym miejscu ewidentnie jest za mało miejsca – kontrargumentuje Robert Kultys.

- Wiadukt Tarnobrzeski trzeba będzie zwęzić do jednego pasa ruchu, bo muszą powstać pasy włączające do ruchu – wyjaśnia. Jego zdaniem zbyt bliska i gęsta zabudowa uniemożliwi realizację koncepcji. W bardzo bliskiej odległości od jezdni powstały już Urząd Wojewódzki oraz City Center.

Ruch wzrośnie?
- Zamiast poprawić przepustowość alei Piłsudskiego, to się ją pogorszy – mówi Kultys. – Ruch na alei jest za duży, dlatego trzeba go ograniczyć. Po budowie estakady aleja będzie kompletnie zapchana – wyjaśnia. Uważa też, że trzeba budować połączenia równoległe. – Wystarczy zrobić przedłużenie ul. Rejtana np. na północ albo wiadukt łączący ul. Wyspiańskiego z ul. Hoffmanową. W ten sposób odciążyło by się centrum miasta – sugeruje.

- Prace nad przygotowaniem do budowy północnej obwodnicy i wiaduktu już się rozpoczęły – zapewnia Jolanta Kaźmierczak. Jej zdaniem budując tunel pod rondem odciąży się ruch na nim i przepustowość znacznie wzrośnie.

- Poza tym, nie zapominajmy, że miasto zobowiązało się do wyznaczenia bus-pasów m.in. na al. Piłsudskiego i ul. Marszałkowskiej, w ramach tzw. dużego programu transportowego – dodaje Kultys. – Nikt się nie zastanawia jak to realnie zmieścić.

Astronomiczna cena
Na przygotowanie koncepcji “poszło” już około 127 tys. zł. To i tak kropla w morzu potrzeb. – Na budowę tunelu i estakady potrzeba od 150 do 180 mln zł – szacuje Kultys. Skąd władze miasta wezmą pieniądze? – Będziemy starali się o pozyskanie środków unijnych – mówi Jolanta Kaźmierczak.

Ostateczna decyzja w kwestii wyboru jednego z czterech wariantów będzie należała do prezydenta Tadeusza Ferenca i radnych. Jak udało się nam ustalić, prezydent zlecił już Miejskiemu Zarządowi Dróg w Rzeszowie badanie ruchu na rondzie Dmowskiego. Na tej podstawie ma wybrać odpowiednią jego zdaniem koncepcję. Z nieoficjalnych informacji wynika, że będzie to za miesiąc.

Ewelina Nawrot

do “Na estakadę nie ma miejsca?”

  1. Karlos

    Moim zdaniem estakada potrzebna jest na rondzie POBITNO (tam tworzą się zawsze korki), problem będzie jeszcze większy jak otworzą autostradę A4 (trzeci zjazd z a4 w rzeszowie łączy się z rondem Pobitno). Apeluje do ludzi myślących- to rondo jako pierwsze w rzeszowie wymaga przebudowy do estakady 3 poziomowej ( jaka jest m. i. w krakowie -rondo ofiar katynia). Miejsca jest wystarczająco oraz różnica poziomów. Kolejny temat udrożnijcie południową obwodnice Rzeszowa, skrzyżowanie e. kwiatkowskiego z al. powstańców warszawy tam powinno być bezkolizyjne skrzyżowanie (tworzą się w godzinach pracy korki).

  2. wojtek

    Promost ma chyba jakiś układ z zarządem miasta bo miasto zleca projekty tej firmie a i tak pożniej z tych projektów nikt nie korzysta.Wydano ponad 30 mln zł na projekt drogi do strefy ekonomicznej i co kasę firma Promost zainkasowała a drogi nie będzie bo miasto nie uzgodniło tej drogi z mieszkańcami.Za takie działanie na szkodę miasta w normalnym kraju zarząd powinien podać się do dymisji a prokuratura powinna podjąć działanie wyjaśniające z urzędu czy nie doszło do korupcji. Przecież zmarnowano 30 mln zł z naszych podatków to nie są prywatne pieniądze urzędnika.

  3. Romekk

    Podczas ulewy woda stoi na ulicach,więc teraz będzie mieć ujście do tunelu…

  4. ROMAN

    usprawnienia komunikacyjne robione są na całym świecie/ choćby Macau- była kolonia Portugalska od 20/XII/1999/ w Chinach- wybudowali nowe lotnisko częściowo na sztucznej wyspie ,mają4 linie metra a 10 nowych do budowy.
    Gdańsk wezeł komunikacyjny Karczemki[ będą 2 wielopoziomowe skrzyżowania]
    Częstochowa przebudowa skrzyżowania[ Aleja J.P.II z DK-1]- będzie 2 poziomowe skrzyżowanie koszt 185 milionów
    No i co można – zakasać rękawy w marynarkach i do roboty !

  5. m

    Kiedy zalegalizują w Rzeszowie partię „Ryszard Jest Najważniejszy”?

  6. www

    Panie Kułtys – przejedź pan się do Brukseli i zobacz w jak ciasne miejsca można tunele powciskać w ścisłym centrum miasta. Wtedy się pan wypowiadaj. Nawet teraz budują – zaraz obok budynku komisji europejskiej – a miejsca wcale więcej tam nie ma niż u nas pod Dmowskiego. Wyrwijmy się wreszcie z tego małomiasteczkowego marazmu. Zacznijmy myśleć w trzech wymiarach….

  7. darek

    Na pewno się da wybudować panie Radny. Ale trzeba przestać gadać 10 lat tylko budować .

  8. ryszard

    Jak się obwodnica północna realizuje to widaćale wkońcu tam ruszymy – a wtedy ruch z Al.Piłsudskiego
    przeniesie się w większości na nią a przeważające natężenie nastąpi na kierunku – Al.Cieplińskiego – Wiadukt Tarnobrzeski.Więc logika podpowiada że nalerzałoby od wiaduktu Tarnobrzeskiego pociągnąć górą nad istniejącym rądem estakadą i rozjazdy a na dole ruch okrężny

  9. ROMAN

    rozwiązanie wielopoziomowe to nie fanaberia – stosuje się je do poprawienia płynności ruchu- nie mówić tylko budować tak jak w Szanghaju w dzielnicy Pudong a potem jeszcze wieżowce jak ;
    Shanghaj International Business Center i Shanghaj World Financial Center – wtedy będziemy metropolią w mini skali.

  10. brygadier bomba

    kolejne 130 tysi poszło się rypać – czy ktoś to potrafi zatrzymać ? ile to już duzych baniek poszło na te fanaberie – a to kładki wszedzie gdzie sie da a to estakady a to tunele – który pierdnie to juz ze 100 tysi idzie w łoto – potem bedzie jak z łącznikem ze scieżka jest z kostki brukowej bo skorzystali ze starego projektu – dziad dziadem dziada pogania , oj dostanie sie ferencowi na cyrkowych spotkaniach dostanie …i za kładkę tez mu społeczeństwo podziękuje – przegonić go tak z 10 razy …zrobić mu takiego syzyfa na schodach tam i z powrotem niech zobaczy jaką radoscią będzie bieganie po schodach na jego popier ( piip ) onej kładeczce

  11. ROMAN

    oni się spierają i nic się nie dzieje – typowe bicie piany ,bo chcą zaistnieć- czy mają odpowiednie kompetencje do decydowania – z wyjątkiem pana Kultysa chyba nie – bo typowe gnioty z rozwiązaniami ” ruchu drogowego ” widać na ulicach miasta – po prostu KASA i budować – zatrudnić specjalistyczną firmę mającą pojęcie o tego typu projektowanu i budowania – bo to potrwa ze 2 lata.PRZYKŁADEM PODOBNEGO ROZWIĄZANIA JEST W-WA TJ. MODERNIZACJA RONDA ZESŁAŃCÓW SYBERYJSKICH- POZIOM ” 0 „POZOSTAŁ /ALEJA PRYMASA TYSIĄCLECIA/ a DLA PRZECIWNEGO KIERUNKU /ALEJE JEROZOLIMSKIE/ tunel wysokość 3,5 metra- całość funkcjonuje od 2003 r,- ale dalej trwa rozbudowa – projekt robiła firma BAKS

  12. orest

    Kiedy będzie tunel?

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.