Nadciśnienie – cichy zabójca

O nadciśnieniu często dowiadujemy się podczas sezonowych akcji np. z okazji światowego dnia bez papierosa czy serca. Fot. Autor

Nadmiar soli i stres mogą być, obok nadwagi i palenia, przyczyną wysokiego ciśnienia tętniczego, które jest bardzo niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Nadciśnienie jest przyczyną 60 procent udarów mózgu oraz połowy ataków serca. Tymczasem wielu z nas nie zdaje sobie nawet sprawy, że cierpi na niego. Tymczasem nieleczone nadciśnienie prowadzi do uszkodzenia układu naczyniowego i większości narządów.

Niesprawność naczyń serca prowadzi do choroby niedokrwiennej serca i zwiększa (3-krotnnie!) ryzyko zawału serca. Uszkodzenie naczyń w tętnicach kończyn dolnych objawia się chromaniem przestankowym (bólem łydek podczas marszu). Uszkodzenie tętnic mózgu prowadzić do udaru. Wysokie ciśnienie tętnicze jest też najczęstszą przyczyną niewydolności nerek.

O nadciśnieniu mówimy wówczas, gdy podczas kilkakrotnych pomiarów, dokonywanych w spoczynku, ciśnienie przekracza wartości graniczne 140/90 milimetrów słupa rtęci (140 mmHg to ciśnienie skurczowe, 90 mmHg – ciśnienie rozkurczowe). Optymalnie wartości ciśnienia to 120/80 mmHg.

Szczególnie często występuje ono przy nadwadze i gdy cierpi na nie ktoś z rodziny. Ryzyko nadciśnienia rośnie także wraz z wiekiem, u palaczy papierosów, przy nadużywaniu soli kuchennej, regularnym spożywaniu alkoholu i przyjmowaniu niektórych leków, np. leków antykoncepcyjnych lub niesterydowych leków przeciwzapalnych.

Zdiagnozować wroga…

95 proc. osób z podwyższonym ciśnieniem krwi ma nadciśnienie tętnicze pierwotne, którego przyczyny nie są do końca poznane, bo cierpią na nie też ludzie, którzy pozornie są poza grupą ryzyka: nie mają nadwagi, nie palą i zdrowo się odżywiają. Tylko u 5 proc. pacjentów z nadciśnieniem tętniczym jest ono spowodowane schorzeniem organicznym (niektóre choroby nerek i nadnerczy mogą doprowadzić do nadciśnienia). Wówczas mówimy o nadciśnieniu tętniczym wtórnym.

W diagnostyce nadciśnienia oprócz pomiarów ciśnienia ważne są także badania pozwalające ustalić, czy nadciśnienie ma charakter pierwotny, czy wtórny oraz ocena stopnia uszkodzenia narządów przez chorobę. Pomoże w tym EKG spoczynkowe, niekiedy także wysiłkowe oraz 24-godzinne badanie metodą Holtera. Wskazane jest wykonanie badania echokardiograficznego. Ważne jest badanie USG jamy brzusznej i czynności nerek. Niekiedy diagnostykę należy poszerzyć o test doustnego obciążenia glukozą, ocenę przepływu krwi w tętnicach nerkowych lub szyjnych metodą USG czy specjalistyczne badania hormonalne.

… by go skutecznie leczyć

W leczeniu nadciśnienia mają zastosowanie dwie metody: niefarmakologiczna (bez użycia leków) i farmakologiczna. Niefarmakologiczne leczenie nadciśnienia tętniczego (prowadzenie zdrowego stylu życia), jednocześnie zapobiega chorobie. Farmakologiczna metoda polega na obniżeniu ciśnienia krwi poprzez systematyczne stosowanie odpowiednich leków, zazwyczaj kilku jednocześnie. Najczęściej już do końca życia.

Domowe sposoby obniżenia ciśnienia:

*Unikaj tłuszczów zwierzęcych (m.in. smalec, masło).
*Używaj oliwy, oleju z orzechów włoskich i sezamu, oleju rzepakowego – zawierają sporo kwasów omega-3 i omega-6 obniżających ciśnienie i zły cholesterol (LDL).
*Zrezygnuj ze słodyczy i słonych przegryzek.
*Jedz dużo warzyw i owoców obniżających ciśnienie (np. buraki, pomidory, cebula, czosnek, seler, żurawina).
*Pamiętaj o dobrych dla prawidłowego ciśnienia minerałach – potasie (np. pomidory, ziemniaki) i magnezie (orzechy, kakao, ziarna zbóż).
*Jedz owoce obfitujące w witaminę C (cytrusy, czarne porzeczki, żurawina) – jej stały niedobór powoduje długotrwały skurcz naczyń krwionośnych.
*Ogranicz używanie soli (zatrzymuje wodę w organizmie, powodując wzrost ciśnienia), w zamian doceń zioła.
*Zrezygnuj z używek (nikotyna obkurcza naczynia krwionośne i dodatkowo uszkadza wyściełający je śródbłonek)
*Uważaj na preparaty zawierające efedrynę (np. niektóre syropy na kaszel), która podnosi ciśnienie.
*Ruszaj się – zrezygnuj z windy i chodź po schodach, regularnie gimnastykuj się, pływaj, maszeruj itp.
*Unikaj denerwujących sytuacji i naucz się technik relaksacji.
*Wysypiaj się, a jeśli nie możesz zasnąć, wypij herbatę z melisy, ciepłe mleko, nie sięgaj po środki nasenne bez konsultacji z lekarzem.
*Jeśli przyjmujesz leki, nie zmniejszaj ich dawek, nawet, gdy dobrze się czujesz – o tym może decydować tylko lekarz.
*Zmniejsz nadwagę (utrata 1 kg obniża ciśnienie o 2–3 mm Hg, a 10 kg – o 20–30 mm Hg).

Anna Moraniec

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.