Naucz się bezbłędnie odczytywać diagram udźwigu wózka widłowego!

Fot. Mat. prasowe

Dla wielu początkujących operatorów odczytywanie informacji z diagramu udźwigu wózka widłowego wydaje się czynnością trudną i skomplikowaną. Wystarczy jednak, że raz poznasz zasadę, jaką kierować się przy wyznaczaniu wartości na podstawie wykresu, a okaże się, że jest to łatwiejsze niż myślałeś!

Każdy wózek widłowy przeznaczony do eksploatacji musi obowiązkowo, w miejscu dobrze widocznym dla operatora, posiadać naklejkę bądź tabliczkę przedstawiającą diagram udźwigu wózka widłowego. Dlaczego jest to tak ważne? Każdy model wózka charakteryzuje inny udźwig maksymalny oraz maksymalna wysokość podnoszenia. Nie ma konieczności, aby w każdym przypadku operator uczył się tych danych na pamięć. Pozornie drobna pomyłka czy zawodna pamięć mogłaby skutkować groźnym w skutkach wypadkiem. Dlatego lepiej pod ręką mieć tabliczkę z diagramem udźwigu, po którą można sięgnąć w każdym momencie przed wykonaniem czynności załadunku towaru.

Odczytywanie diagramu udźwigu wózka widłowego – pierwsze kroki

Operatorzy wózków widłowych pierwszy raz z diagramem udźwigu wózka widłowego do czynienia mają w trakcie trwania zajęć teoretycznych na kursie na wózki widłowe. To wtedy poznają wszystkie podstawowe kwestie dotyczące “widlaków”, czy też inaczej “sztaplarek” (Interesuje Cię skąd pochodzi słowo “sztaplarka”? Dowiedz się więcej tutaj).

Następnym etapem, gdy potrzebna jest już praktyczna umiejętność odczytywania informacji na podstawie diagramu jest państwowy egzamin przed komisją Urzędu Dozoru Technicznego, który musi zdać każdy, kto chce uzyskać uprawnienia zezwalające na operowanie wózkiem widłowym jezdniowym.

Ważne! Teoretyczna część egzaminu na wózki widłowe obejmuje 5 pytań. Przyjęło się, iż minimum jedno z nich dotyczy diagramu udźwigu wózka widłowego lub zaprezentowania umiejętności odczytywania informacji na jego podstawie.

Jakie wartości musisz koniecznie znać?

Zanim przystąpisz do pracy z odczytywaniem diagramu, musisz koniecznie poznać wszystkie terminy, jakie pojawią się w tym kontekście. Przede wszystkim – warto wiedzieć, iż wartość, jaką najczęściej wyznacza się przy użyciu diagramu jest udźwig nominalny wózka widłowego. Czym jest udźwig nominalny? Jest to maksymalna masa ładunku przewidziana dla konkretnego modelu wózka widłowego, jaką może unieść bezpiecznie na określoną wysokość.

W celu wyznaczenia udźwigu nominalnego konieczne jest określenie:
– maksymalnej wysokości na jaką planowo ma zostać podniesiony ładunek;
– odległości środka ciężkości ładunku od czoła wideł.

Jak poprawnie wyznaczyć środek ciężkości ładunku przewożonego przez wózek widłowy?

Nic prostszego! Wystarczy dokładnie określić, gdzie znajduje się połowa długości ładunku. Wyznaczone miejsce stanowi środek ciężkości ładunku. Aby określić udźwig maksymalny na podstawie diagramu udźwigu wózka widłowego należy dokonać pomiaru odległości w jakiej znajduje się środek ciężkości ładunku od czoła wideł.

Ważne! Wartości takie jak wysokość unoszenia ładunku czy odległość środka ciężkości podawane są na diagramie udźwigu w milimetrach, natomiast maksymalna masa ładunku w kilogramach.

Diagram udźwigu wózka widłowego – jak go odczytać?

Jak zaznaczyliśmy na wstępie, odczytywanie informacji na podstawie diagramu udźwigu wózka widłowego nie jest wcale skomplikowaną czynnością. Wystarczy połączyć na diagramie prostopadle dwie posiadane wartości, aby poprawnie odczytać z nich trzecią wartość, której szukamy.

Diagramy udźwigu różnią się od siebie nie tylko konkretnymi wartościami, jaki prezentują, ale także sposobem ich prezentacji – najczęściej występują w formie tabeli lub wykresu. W zależności od marki czy modelu pojazdu (inaczej będą prezentowały się np. diagramy udźwigu dla marki Toyota-Widłowe a inaczej dla firmy Cesab itp.), mogą zawierać dwie lub trzy informacje, pozwalające na np.:

  • wyznaczenie udźwigu nominalnego na podstawie wagi ładunku i odległości jego środka od czoła wideł;
  • wyznaczenie udźwigu nominalnego na podstawie wysokości, na jaką podnoszony jest ładunek oraz odległości środka ciężkości ładunku od wideł (tak jak w powyższym przypadku).

Oczywiście istnieją jeszcze inne sposoby przedstawiania diagramu udźwigu wózka widłowego, jednak każdy z nich jest stosunkowo dość podobny i nie powinien sprawiać dodatkowych trudności.

Poniżej prezentujemy przykład wykresu i tabeli przedstawiajacych diagramy udźwigu wózków widłowych:
a) tabela udźwigu wózka widłowego

Na podstawie powyższej tabeli odczytać można maksymalny udźwig nominalny przy podaniu konkretnej wysokości, na jaką ma być uniesiony ładunek oraz odległości środka ciężkości tego ładunku od czoła wideł. Np.: zakładając, że ładunek powinien zostać uniesiony na wysokość 3000 mm (3 metry), a jego środek ciężkości znajduje się w odległości 800 mm od czoła wideł – maksymalna waga ładunku nie powinna przekraczać 2 100kg.

b) wykres udźwigu wózka widłowego

podstawie odczytuje się w jakiej odległości od czoła wideł powinien znajdować się ładunek o określonym ciężarze. I tak np. jeśli chcesz transportować ładunek o wadze 2100kg, środek jego ciężkości powinien znajdować się w odległości 700 mm od czoła wideł.

Podsumowanie
Podsumowując wszystkie zawarte w tym artykule informacje – diagramy udźwigu wózka widłowego mogą różnić się między sobą, jednak sposób ich odczytywania za każdym razem jest podobny i polega na wybraniu odpowiednich wartości z dwóch osi wykresu czy tabeli oraz odczytaniu trzeciej – która stanowi wartość udźwigu nominalnego wózka widłowego. Jeśli zapamiętasz tę regułę, z pewnością poradzisz sobie zarówno w trakcie egzaminu na wózki widłowe, jak i w trakcie codziennej pracy operatora.

Artykuł partnera

2
Dodaj komentarz

avatar
2 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
AdamTechnik Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Adam
Gość

No ciekawie się czyta, napewno się przydadzą te informacje.

Dzięki!

Technik
Gość
Technik

Nie zawsze srodek ciezkosci jest srodkiem geometrycznym ladunku.
Jesli jest inaczej, a sa takie ladunki to na opakowaniu powinien byc zaznaczony srodek ciezkosci.
Np. kociol podajnikowy malej mocy, ktory wraz z zasobnikiem miesci sie na jednej europalecie ma srodek ciezkosci w 1/3 dlugosci palety, od strony kotla.
Podobnie wiele czesci maszynowych, i inne nieregularne ladunki.