Nie daj się nerwicy

Nerwy potrafią niszczyć plany, zdrowie i całe życie. Coraz więcej ludzi ma problemy z panowaniem nad sobą. Szacuje się, że aż 30 proc. społeczeństwa doświadcza różnego rodzaju nerwic, nie zawsze je leczy i  zdaje sobie sprawę z choroby. Zewnętrznym przejawem nerwicy bywa nie tylko rozwścieczenie.

Nerwica przybiera wiele form i ma różne objawy: uporczywe migreny, zawroty głowy, kołatanie serca, skurcze mięśni, mdłości, kłopoty żołądkowe, bezsenność, brak apetytu itd. Zaburzenia nerwicowe często „podszywają” się pod inne choroby, co utrudnia rozpoznanie.

Dlaczego dopada

U ludzi młodych przyczyną nerwic bywa pośpiech, rywalizacja i potrzeba osiągnięcia sukcesu, kryzys rodzinny. U osób starszych najczęściej: samotność, lęk przed przyszłością, niesprawnością… Pojawia się więc stan zataczający błędne koło – złe samopoczucie, niepokojące dolegliwości, wywołują obawy o zdrowie i nasilają te objawy. Jednym z przejawów (albo i powodów) nerwicy jest egocentryzm – sposób myślenia stawiający własną osobę w centrum wszystkiego. Korzeni nerwic należy szukać też w dzieciństwie. Rodzice, którzy często sami mają problemy emocjonalne, przekazują dzieciom nieprawidłowe wzorce postaw i relacji, popełniają różne błędy wychowawcze.

Zrozumieć zależność

Objawów nerwic nie można lekceważyć. Ta choroba prowadzi często do zaburzeń kontaktów, trudności adaptacyjnych, zdarza się, że utrudnia – a nawet uniemożliwia – naukę i pracę. Nerwica to choroba, w której ciało wydaje się chore, a jest zdrowe, natomiast umysł wydaje się zdrowy, a jest chory i wymaga leczenia. Osoby cierpiące na nerwicę mają poczucie, że ich choroba dotyka ciała. Na skutek zachwiania równowagi układu wegetatywnego odczuwają. przyśpieszone bicie serca, duszności, niepokój, bóle głowy lub brzucha, drżenie. Psychika i ciało są połączone ze sobą siecią wzajemnych uzależnień, wszystkie stany życia psychicznego, u podłoża których leży najczęściej lęk, znajdują swoje odzwierciedlenie w sposobie funkcjonowania ciała.

Kto podatniejszy

Ryzyko wystąpienia nerwicy jest większe u osób wrażliwych, samotnych, mieszkających w dużych miastach, przesadnie ambitnych i zakompleksionych. Częściej ulegają jej kobiety. generalnie u kobiet. Równie dobrze może jednak obezwładniać mężczyzn. Zdarza się nawet u małych dzieci.

Niechciany zapis

Przy przewlekłym stresie lub ustawicznie powtarzającym się, rośnie poziom hormonu kortyzolu, utrzymującego ustrój w stanie permanentnego pobudzenia. Gdy taka sytuacja trwa latami, pobudzenie zostaje przekazane narządom, a różne somatyczne przejawy lęku, np. bóle głowy lub brzucha, utrwalają się. Lęk nerwicowy może przybierać różne postaci. W zależności od tego, jak się uzewnętrznia, lekarze wyróżniają wiele rodzajów nerwic.

Zespół lęku uogólnionego – najczęstszy rodzaj nerwicy, pojawiający się nagle, bez określonej przyczyny.

Zespół lęku napadowego – ataki paniki związane zazwyczaj z wcześniejszym traumatycznym przeżyciem (np. wypadkiem, pożarem).

Nerwica depresyjna – cechuje ją uczucie przygnębienia, wiary w siebie i ludzi, bezsenność, osłabienie.

Nerwica natręctw – trudno uwolnić się od nieprzyjemnych, uporczywych myśli i w kółko powtarza się pewne czynności. Może to być np. uporczywe mycie rąk w obawie przed zarazkami.

Fobie – nieuzasadniony lęk pojawiający się w określonych sytuacjach, np. w kontaktach z ludźmi, byciem w centrum uwagi – to fobia społeczna. Wyróżnia się tez m.in.

agorafobię – lęk przed przebywaniem na otwartej przestrzeni, opuszczeniem domu, wejściem do sklepu, podróżowaniem pociągiem itp.

akrofobię – lęk wysokości przy patrzeniu w dół z balkonu lub szczytu

bakteriofobia – lęk przed bakteriami

batorofobia – lęk przed głębokością

dromofobia – lęk przed podróżowaniem

farmakofobia – lęk przed zażywaniem lekarstw

karcinofobia – lęk przed zachorowaniem na raka

klaustrofobia - lęku w pomieszczeniach zamkniętych (windzie, pojeździe, mieszkaniu)

mysofobia – lęk przed zabrudzeniem

tanatofobia – chorobliwy lęk przed śmiercią

zoofobia – lęk przed zwierzętami.

Co nas wzmocni

* Zdrowszy tryb życia:
dieta dostarczająca witaminę B6 (banany), magnez (czekoladę) i tryptofan (kasze pełnoziarniste) – te składniki zwiększają w ustroju produkcję serotoniny;
ruch na świeżym powietrzu i codzienna gimnastyka;
odpowiednia dawka snu.

* Zmiana podejścia
zmniejszenie lub zmiana obowiązków;
dystans do rzeczy niewartych nerwów.

* Wsparcie kogoś
Zaufanie i szczerość wobec bliskiej osoby.

* Środki ziołowe i homeopatyczne
Herbatki z melisy, mięty, rumianku – zapobiegają przykrym stanom nerwowym i łagodzą już istniejące. Preparaty ziołowe i homeopatyczne niwelują objawy nerwic, ale stosowanie ich powinno być uzgodnione z lekarzem.

* Metody niekonwencjonalne:
aromaterapia (olejki szałwiowy, różany, rozmarynowy, lawendowy);
akupresura – ucisk unerwionych punktów ciała;
ćwiczenia oddechowe – dają uczucie odprężenia;
muzykoterapia – głównie z pomocą muzyki klasycznej, np. Mozarta (utwory tego kompozytora regulują ciśnienie tętnicze, ponieważ są zgodne z rytmem pracy naszego serca)

* Wizyty u psychologa

Stres stary jak świat…

A jednak najwięcej mówi się o nim w naszych czasach. Współczesność nadała mu imię, zbadała go i obwiniła, słusznie też zaznaczając, że oprócz złego stresu, jest stres dobry – mobilizujący.
Stres negatywny wywołuje dolegliwości i nasila choroby już istniejące. Nadmierne napięcie nerwowe nawet u ludzi młodych może wywołać problemy zdrowotne lub  przyspieszać proces starzenia. Stres to jeden z czynników ryzyka nowotworów, m.in. żołądka i piersi.

hk

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.