(Nie) palący problem

Powszechnie stosowane świece zapłonowe mają trwałość około 40 do 60 tys. km, natomiast świece irydowe lub platynowe mogą pracować 100 do 120 tys. km. Fot. Bosch, GB

Nie warto odkładać wymiany świec i przewodów, gdyż dużo nie oszczędzimy, a możemy sporo stracić.

Silnik spalinowy będzie prawidłowo funkcjonował tylko wówczas, jeśli wszystkie jego elementy są w pełni sprawne. Usterka nawet niewielkiej części może unieruchomić silnik. W warunkach zimowych bardzo często posłuszeństwa odmawia układ zapłonowy.

Sezon zimowy wystawia na dużą próbę każdy samochód, a zwłaszcza taki, który nie jest systematycznie serwisowany. Zaniedbanego silnika prędzej lub później pewnego pięknego mroźnego poranka, nie uda się uruchomić, pomimo że akumulator będzie w dobrym stanie. W silnikach benzynowych, zwłaszcza tych starszej konstrukcji, punktem newralgicznym jest układ zapłonowy. To właśnie od jego kondycji zależy, czy uda się uruchomić silnik.

Diagnoza
Układ zapłonowy jest tak ważnym elementem, gdyż to on wytwarza iskrę potrzebną do zapalenia mieszanki paliwowej w cylindrze. Gdy nie można uruchomić silnika i podejrzenie pada na układ zapłonowy, naprawę należy rozpocząć od najprostszej rzeczy, a więc sprawdzenia stanu świec. Nie mając doświadczenia motoryzacyjnego, będzie bardzo trudno określić, czy są dobre. Czasem nawet mechanicy mogą mieć wątpliwości co do ich kondycji. Może się bowiem zdarzyć, że po wykręceniu świecy z silnika iskra pomiędzy elektrodami będzie prawidłowa, natomiast w silniku pod wysokim ciśnieniem iskra nie będzie się pojawiać. Dlatego warto przestrzegać okresów wymiany zalecanych przez producenta. Następnym newralgicznym punktem układu zapłonowego są przewody zapłonowe, kopułka i palec rozdzielacza. Elementy te również ulegają zużyciu, może nieco wolniej niż świece, ale po kilku latach eksploatacji i kilkudziesięciu tys. km, na pewno będą kwalifikować się do wymiany. Uszkodzone przewody lub kopułka sprawiają, że iskra nie przeskakuje między elektrodami świecy, tylko “ucieka” do elementów metalowych silnika.

Konsekwencje zaniedbań
Nie warto odkładać wymiany świec i przewodów, gdyż dużo nie oszczędzimy, a możemy sporo stracić, ponieważ układ zapłonowy ma wpływ na trwałość innych elementów silnika. Brak iskry powoduje nierówną pracę silnika, spadek mocy, może doprowadzić do uszkodzenia katalizatora i przyczynić się do szybszego zużycia silnika. W cylindrze, w którym nie ma zapłonu mieszanki, paliwo spłukuje olej ze ścianek cylindra, jak również dostaje się do oleju powodując znaczne pogorszenie jego właściwości. Pozostała część niespalonego paliwa zostaje usunięta do katalizatora i tam spala się. Efektem jest bardzo szybki wzrost temperatury katalizatora i prawie natychmiastowe zniszczenie. Rozgrzany do czerwoności katalizator może również spowodować pożar samochodu lub otoczenia. Dodatkowo niesprawna świeca lub przewód zapłonowy może uszkodzić cewkę zapłonową lub moduł, czyli elementy dość drogie.

Szczególną uwagę trzeba poświęcić układowi zapłonowemu, gdy silnik zasilany jest gazem LPG. Przy tym paliwie świece i przewody zapłonowe zużywają się znacznie szybciej niż podczas jazdy na benzynie. Należy o tym pamiętać i aby uniknąć niepotrzebnych problemów wymieniać te elementy prewencyjnie, najlepiej wg wskazówek warsztatu LPG, gdyż każdy samochód inaczej toleruje gaz.

Wymiana świec
Powszechnie stosowane świece zapłonowe mają trwałość około 40 do 60 tys. km, natomiast świece irydowe lub platynowe mogą pracować 100 do 120 tys. km. W większości samochodów dostęp do świec jest bardzo dobry, wiec z wymianą nie ma żadnych problemów i trwa ona nie dłużej niż pół godziny. Znacznie gorszy dostęp jest w silnikach widlastych oraz minivanach. Bardzo często w tych samochodach konieczny jest demontaż niektórych elementów z komory silnika. W takim przypadku warto założyć świece platynowe lub irydowe, pomimo że ich cena jest wyższa niż standardowych, gdyż dużo zaoszczędzimy na kosztownej wymianie.

Grzegorz Burda

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.