Nowe auta też mogą jeździć na gaz

W najnowszych silnikach sprawdzają się tylko instalacje z sekwencyjnym wtryskiem gazu.

Obecnie coraz więcej marek nie tylko nie zabrania montażu instalacji LPG do swoich aut, ale same oferują modele dwupaliwowe, upatrując w tym szansę na zwiększenia sprzedaży.

Dzisiaj kierowców nie trzeba już przekonywać, że jazda na gazie pozwala zaoszczędzić naprawdę dużo pieniędzy. Ale pojawiają się wątpliwości, czy LPG w nowoczesnym samochodzie sprawdzi się i czy nie spowoduje wielu usterek.

Ciągłe i bardzo wysokie podwyżki cen paliw sprawiły, że zasilanie gazem LPG przeżywa w naszym kraju prawdziwy rozkwit. Polska należy do światowej czołówki pod względem liczby samochodów zasilanych gazem LPG. Spośród wszystkich aut osobowych w Polsce około 14 proc. jest napędzanych tym paliwem. Większość z nich to samochody kilku, a nawet kilkunastoletnie, które bardzo dobrze tolerują gaz. Są nawet niektóre modele, które na gazie pracują lepiej niż na benzynie. Ale duża część kierowców zadaje sobie pytanie, czy gaz ma sens w nowych autach i czy założenie instalacji LPG do najnowszych silników nie spowoduje szybkiego ich zużycia? Jak się okazje nowe silniki również są tolerancyjne na zasilanie LPG. Jednak decydując się na zakup nowego samochodu i mając w planach montaż instalacji LPG w trakcie gwarancji należy wcześniej dowiedzieć się, czy producent zezwala na taki montaż. Obecnie coraz więcej marek nie tylko nie zabrania montażu LPG do swoich aut, a wręcz przeciwnie w oferowaniu aut dwupaliwowych upatruje źródło zwiększenia sprzedaży. Można trafić nawet na taką promocję, że instalację gazową otrzymamy w cenie samochodu.

Kto sprzedaje auta na gaz
Obecnie instalacje LPG można bez przeszkód montować lub nawet kupić nowe auto z taką instalacją m.in. w Skodzie, Mitsubishi, Dacii, Kia, Chevrolecie, Oplu, Fiacie i wielu innych markach. Jednak nie do wszystkich wersji silnikowych producenci zalecają instalację, więc przed zakupem warto dopytać szczegółów. Są również i firmy (np. Toyota, Honda), które nie wyrażają zgody na montaż instalacji pod rygorem anulowania gwarancji.

Kiedy opłaca się założyć instalację LPG
Aby jednak instalacja gazowa kalkulowała się pod względem ekonomicznym musimy rocznie przejeżdżać minimum 10 tys. km. Przy takim przebiegu instalacja zwróci się po około 2,5 roku. Z dużą rezerwą należy podchodzić do różnych wyliczeń na temat szybkości zwrotu montażu LPG, gdyż w rzeczywistości auto zużywa zawsze trochę paliwa na każde 100 km. Należy również wziąć pod uwagę koszty serwisu. W wyliczeniu teoretycznym instalacja gazowa do większości aut kompaktowych i średniej klasy zwróci się po przebiegu 18-20 tys. km, natomiast w rzeczywistości nastąpi to po przejechaniu ponad 23-25 tys. km.

Ile kosztuje instalacja LPG
Dość duże zróżnicowanie jednostek napędowych pod względem technicznym wymaga zastosowaniu innych instalacji gazowych, które także różnią się ceną. W przypadku montażu LPG wyróżnia się jak dotąd pięć różnych generacji układów. Podstawowym czynnikiem decydującym o montażu takiej, a nie innej instalacji jest rodzaj wtrysku paliwa. Samochody korzystające z instalacji gazowej muszą częściowo korzystać też z benzyny. Chodzi tutaj o rozruch i rozgrzanie silnika, które powinno być dokonywane z użyciem tradycyjnego paliwa nie powodując nadmiernego obciążenia jednostki napędowej niż w przypadku uruchamiania motoru za pomocą gazu. Bardziej zaawansowane technologicznie instalacje LPG automatycznie przełączają się z benzyny na gaz w momencie uzyskania przez silnik odpowiedniej prędkości obrotowej. W mniej zaawansowanych przełączenie z benzyny na LPG odbywa się ręcznie przez przycisk zainstalowany wewnątrz pojazdu.

- I generacja – stosowana jest do silników w którym wykorzystano gaźnik lub wtrysk bez sondy lambda (rozwiązanie spotykane raczej w starszych samochodach). Jest to także najtańszy typ instalacji – średni koszt to ok. 1000 zł.

- II generacja – stosowana w silnikach nowszych, wyposażonych w jedno- lub wielopunktowy wtrysk paliwa z podstawowym sterowaniem elektronicznym, sondą lambda i katalizatorem. Przejście z benzyny na gaz dokonywane jest automatycznie i uzależnione jest od obrotów silnika. Koszt montażu takiej instalacji waha się w granicach od 1200 do 2300 zł w zależności od rodzaju samochodu i zaawansowania technicznego silnika.

- III generacja – montowana jest głównie do samochodów z silnikami z wielopunktowym wtryskiem paliwa sterowanym elektronicznie, z katalizatorem oraz plastikowym kolektorem. Średnia cena usługi wynosi od 1900 do 2100 zł.

- IV generacja – ten rodzaj instalacji gazowej wykorzystywany jest w motorach z sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie lotnej. Każdy z wtryskiwaczy przeznaczony jest dla jednego cylindra. Dzięki temu dynamika jazdy na gazie odstaje tylko minimalnie od podróżowania z wykorzystaniem benzyny, a automatyczny proces przełączenia się źródła napędu jest niezauważalny i pozbawiony charakterystycznych “kopnięć” i “strzałów”. Instalacje te stosuje się w samochodach najnowszych. Cena montażu to od 4000 zł wzwyż.

- V generacja – najdroższa ze wszystkich obecnie stosowanych serii instalacji gazowych (ceny zaczynają się od 9 500 zł). Wyróżniają się sekwencyjnym wtryskiem gazu w fazie ciekłej pompowanym pod ciśnieniem 10-12 bar eliminując dławienie się silnika w zimie gdzie często ciśnienie doprowadzające gaz do jednostki jest niskie

Grzegorz Burda

do “Nowe auta też mogą jeździć na gaz”

  1. adik

    Autor tego artykułu słabo orientuje sie w inastalacjach gazowych… obecnie przepisy zabraniaja montowania instalacji bez sterowania czyli tylko Iv i V generacja dla nowych samochodów…a co do gwarancji to w Kia po zamontowaniu gazu sie ja traci jak w większości innych marek chyba , że kupuje sie montowana w serwisie ASO a to koszt dwa razy większy

  2. ciemak

    Chciałbym zwrócić uwagę że obecne najczęściej montuje się instalacje IV gen które można mieć już za 2200 złoty a nie „powyżej 4 tysięcy”

    • Grzegorz

      Niestety w nowym samochodzie instalację gazową trzeba zamontować w ASO (gwarancja) lub kupić od razu taką instalację z nowym samochodem. Kosztuje to wówczas 4 – 4,5 tys. zł.

  3. Kojot

    Niestety, wbrew informacjom zawartym w artykule, KIA w Polsce ani nie sprzedaje aut z instalacja gazową ani nie zezwala na jej montaż (utrata 7-letniej gwarancji)!

    • Grzegorz

      Kia Picanto dostępna jest z fabryczną instalacją gazową z silnikiem 1.0/82 KM

      • Kojot

        W salonie KIA w Rzeszowie poinformowano mnie, ze w Polsce sprzedano tylko kilka egzemplarzy Picanto z instalacją gazową, a następnie wycofano ten model z oferty (podobno nie spełniał norm UE). Wiem, bo chciałem kupić. Można sprawdzić na stronach KIA, że model ‚z gazem’ ten nie jest oferowany. Zastanawiająca jest polityka KIA Polska. Podobno w Niemczech i na Słowacji można założyć instalację do różnych aut KIA bez utraty gwarancji.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.