Nowe autobusy spalają 10 litrów paliwa więcej niż 30-letnie Jelcze

Autobusy mercedes citaro mają większe spalanie niż 30-letnie Jelcze. Fot. Wit Hadło

RZESZÓW. Miało być tanio i nowocześnie, a wyszło jak zawsze.

Nowoczesne, ekologiczne, tańsze w utrzymaniu – takie zdaniem władz miejskich miały być autobusy mercedes citaro, które miasto kupiło w ramach unijnego tzw. dużego programu transportowego. Okazuje się jednak, że jest zupełnie inaczej. Kierowcy MPK alarmują, że autobusy spalanie mają większe niż ich 30-letni poprzednicy.

- Nowe mercedesy palą jakieś 40-45 l na 100 km. “Stare” około 31-35 l. To aż 10 l różnicy! – zauważa Michał Białogłowski, przewodniczący NSZZ “Solidarność” w MPK. – Autobusy miały być oszczędniejsze, a okazuje się, że jest zupełnie inaczej. Dlaczego MPK ma ponosić większe koszty? – pyta. Koszty utrzymania autobusów wzrosną, a przypomnijmy, że prezydent chce obniżyć stawkę wozokilometru, na czym ucierpi budżet MPK.

Do Rzeszowa ma w sumie trafić 80 nowoczesnych autobusów. Po 30 sztuk od mercedesa (jedne na olej napędowy, drugie zasilane gazem ziemnym) i 20 autosanów napędzanych olejem. Wszystkie mercedesy z silnikiem diesla dotarły do Rzeszowa.  Na ulice wyjechała jednak znikoma część nowego taboru. – 13 mercedesów wciąż stoi w bazie MPK przy ul. Trembeckiego – mówi Białogłowski. Zastój mają także autosany (do Rzeszowa dotarło już 8), które również czekają na swoją kolej.

Autobusy czekają na kasowniki
Jak tłumaczą władze Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie, mercedesy i autosany czekają na wyposażenie, czyli kasowniki, elektroniczne tablice itd. Przetarg na wypożyczenie wspomnianych elementów został już ogłoszony. Dostawca ma zostać wyłoniony jeszcze w tym miesiącu i dopiero wówczas nowy tabor pojawi się na rzeszowskich ulicach.

Władze miasta sprzęt wypożyczą tylko do końca roku i zapłacą za to ok. 300 tys. zł Właściwy przetarg na jego zakup odbędzie się jednak w ramach Rzeszowskiego Integralnego Systemu Transportowego wartego 100 mln zł (zakupione zostaną m.in. urządzenia i oprogramowanie do sterowania ruchem ulicznym, wdrożona karta miejska).

- Gwarancja “leci” i za pół roku okaże się, ze po sześciu miesiącach użytkowania autobusów nie będzie można już z niej skorzystać – grzmią kierowcy MPK. Jak udało się nam ustalić, gwarancja zacznie obowiązywać dopiero w chwili rejestracji pojazdów.

Ewelina Nawrot

do “Nowe autobusy spalają 10 litrów paliwa więcej niż 30-letnie Jelcze”

  1. maro

    Panowie tak czytam i czytam wasze wpisy i jedni pisza z sensem a drudzy poprostu gupoty. jesli chodzi o MPK to nowe autobusy nie sa wlasnoscia MPK lecz Miasta i Zarzdu Transportu Miejskiego wiec jak ktos nie wie to niech nie pisze tutaj klamstw .Odnosnie przetargu na kasowniki i tablice to dlaczego teraz sie dopiero obudzili ludzie odpowiedzialni za to wiadomo bylo ze takie autobusy bede i mozna bylo wczesniej to zrobic a nie teraz stoja autobusy na bazach a powinny wozic pasazerow. Kiedy wkoncu zostana wyciagniete wnioski wobec ludzi odpowiedzialnych za to zamieszanie?

  2. Paweł

    nowe autobusy jeżdżą dynamiczniej i zużywają więcej paliwa. jasne i logiczne. starsze nie zapewniały takich osiągów. Trzeba się nauczyć jeździć ekologiczniej

  3. Aro

    Pogardzili polskimi Solarisami to mają

  4. J

    Pani Ewelino Nawrot, to rozbudowany system oczyszczania spalin EURO 6 jest temu winien, ktory zostal narzucony przez nadgorliwych urzedników Eurokołhozu, zresztą mam dla pani swietny material na nastepny artykuł, proszę tylko obejrzeć ten dokument http://www.youtube.com/watch?v=6rZMrYen8No

  5. gamoń

    Czy tak trudno zsynchronizować termin dostawy autobusów z wyposażeniem? Widać, że w Rzeszowie to trudność nie do pokonania.

  6. gość

    Rzeszów to miasto innowacji a Tadek wszystko wie najlepiej i tak ma być

  7. Student

    Na całym świecie za najlepsze autobusy uznawane są POLSKIE Solarisy to jak na złość polskiej gospodarce i polskiej firmie wybiera się gorsze, droższe, zagraniczne firmy jak mercedes… to tylko w Polsce, Polak Polakowi wilkiem. W każdym innym cywilizowanym państwie popiera się w pierwsze swój własny przemysł. W Polsce jest na odwrót a potem się dziwić ze studenci po politechnice wyjeżdzaja do innych miast czy za granice.

  8. Markiz de Sade

    1. Dopóki z naszych pieniędzy będzie dofinansowany taki przeżytek jak MPK to będą kupować sobie co chcą.
    2. Nie wiem jak to jest ze znizkami dla pracowników MPK i ich rodzin, ale jeśli takowe są to też są poważnym uszczupleniem.

  9. olek

    Ferenc z Dziągwą nie pojechali do niemiec z gospodarska wizyta jak to było w Sanoku i włożyli im jakies trefne silniki. Porazka Panowie…………………..

  10. ROMAN

    artykuł trochę zaskakuje- mercedesy były kupione przez Kraków – gdzie chyba od 2008 zaczęto je eksploatować / testowane też były w Lublinie -
    sądzę że przed zakupem kompetentne instytucje powinne były po prost zrobić rozeznanie – oczywiście nie w zainteresowanej fabryce a u tego co go eksploatuje na codzień – potem po rozeznaniu u jednego/ drugiego/ trzeciego / mając wyrobiony pogląd podejmować decyzję – wszystko oczywiście przed przetargami
    - teraz to przysłowiowa musztarda po obiedzie co pozostaje – zrobić stosowne rozeznanie dlaczego tak się dzieje/ i przeszkolić „furmanów” jak je eksploatować – wyciągnąć wnioski – wydać zalecenia.

  11. Bartoszky

    A kogo obchodzi Rzeszów ?!? Kogo w ogóle obchodzi wschód Polski, dla mnie to i tak Ukraina , więc wasze przekręty mnie nie dziwią. Pewnie wsadzili wam w te Mercedesy silniki z radzieckich czołgów , a Wy barany ze wschodu nawet się nie zorientowaliście . Gorące pozdrowienia z zachodu !

  12. polaczek

    no gdzie są szczekacze na autosany to są jaja że stare jelcze pala mniej niż niemieckie złomy aż o 10 litrow paliwa faktycznie to że wygrał ten smieszny mercedes ktory jest tylko obiektem westchnień dla wszystkich polskich wieśniaków to skandal To jak oni sprawdzali możliwości techniczne pojazdów skoro podstawowe dane im umknęły no chyba że łapówki poszły niemieckie firmy posiadają fundusze na korumpowanie polaczków

  13. gość

    PRYWATNA OPINIA FACHOWCA Z FABRYKI Z MANNHEIM:w Rzeszowie nie policzyli albo nie dość dokładnie policzyli koszty po dajmy na to 20 letniej eksploatacji i tu nie chodzi o spalanie cyrk wg znajomego ma się zacząć przy serwisowaniu tych merc. pożyjemy to może za 10 czy 15 lat się dowiemy kto na tym zyskał a kto stracił

  14. Piotr

    Przyjdź miko i pokaż jak to zrobić. Obudź się wreszcie i przestań już wąchać ten klej. Krew mnie zalewa jak zatrzymują się na kazdym PUSTYM przystanku, bo jak powiedział kierowca, za niezatrzymanie się jest nagana.Policz ile paliwa ucieka ,żeby rozruszać takiego bombowca.Gdzie ta ekonomia?

    • XWJ

      A ja tam się zgodzę z miko. W Krakowie są Mercedesy i kierowcy potrafią zejść nawet do 28 litrów/100 kilometrów w 12 metrowym i 55 litrów/100 kilometrów w przegubowym Citaro (dla porównania Jelcze czy Solarisy palą podobne ilości paliwa).

  15. miko

    oprocz nwych autobusow wyslac by jeszcze kierowcow na szkolenie z ekonomicznej jazdy.. niesety wsiadze taki burak z jelcza gdzie gaz zawsze wciskalo sie w podloge.. auto wiecznie chodzilo bo cos takiego jak webasto bylo czyms nie do pomyslenia i sa efekty… przy ekonomicznej jezdzie spokojnie mozna zejsc do 28-32 litry trzeba tylko chciec.. lub po porstu wymienic kierowcow

    • Staszek

      Brawo ! Jezdze Solarisem i potrafie spokojnie z klima latem zrobic 34/100. Tajemnica jest tutaj po prostu technika jazdy kierowcow – gaz w podloge i heja. A Solaris wcale nie jest taki fajny… zawieszenie do bani, co 100 tys trzaska a i kabina sie rozkreca nie wspomne o tym ze jak wlaczysz oswietlenie na woz to w przedniej szybie sie odbija wszystko i strasznie sie jedzie. Pozdrawiam

  16. Darek

    O ile się nie mylę, te mercedesy miały być zasilanie CNG. To normalne w takim razie porównywać spalanie dwóch różnych paliw?

  17. Mgli

    One są na gaz. Palą więcej tańszego paliwa. W czym problem?

  18. adip

    To skoro tyle palą, to dlaczego nie wyłączacie silników jak autobus stoi 10 minut na pętli? Ogrzewanie w nich działa także przy wyłączonym silniku, więc po co robić przepały jak autobus stoi w miejscu?

  19. tom

    Czy te autobusy przypadkiem nie są zasilane CNG ?

    Tutaj artykuł
    http://infobus.pl/text.php?id=51590

  20. blokers

    czyżby w komisji przetargowej siedzieli znawcy Tematu tylko dlatego że mają karty rowerowe.P.dziągwa kiedy do cholery przeczytam coś pozytywnego o panskiej firmie

  21. andrzej

    Wyszło jak zwykle,znana jest przecież nieudolność towarzyszy prezydenta ferenca z nim samym na czele,nie pierwszy raz tak się dzieje ,te same ulice modernizuje się po kilka razy,obiecane potrzebne dla rzeszowa inwestycje znikają w sinej dali.Liczy się tylko objazdowa ferenca propaganda,propaganda propaganda.

    • GoldFinger

      A konkurencyjne pojazdy to spalają mniej paliwa? Czy też mamy jeździć przez najbliższe 10 lat dalej starymi autobusami?

  22. Piotr

    Marszałek województwa podkarpackiego Mirosław Karapyta 13 tys. zł
    Tyle marszałek dostał tzw. trzynastej pensji w 2012 roku. Przyjął pieniądze i tłumaczył, że takie jest prawo.

    Prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Skierniewicach Karol Dratkiewicz 7,5 tys. zł
    Dostał nagrodę mimo że kierowana przez niego spółka w 2011 roku zanotowała straty w wysokości około 900 tys. zł.
    więcej na:
    http://www.fakt.pl/Szokujaca-lista-nagrod-dla-ludzi-wladzy,artykuly,200983,1.html

  23. gość

    jeden z szefów mercedesa z mannheim śmiał mi się prosto w nos jak zapytałem o te ich cacka ,sam mi powiedział że to była dziwna decyzja Rzeszowa ,nie ma znaczących różnic między mercem,volvo a solarisem
    on [fachowiec] na naszym miejscu wybrałby solarisa

  24. clonx

    ja bym poczekal jeszcze z wnioskami. niech inne media sie do tego ustosunkuja, bo w realacjach z miastem zawsze szuka sie dziury w całym

    • Alek

      Może związkowcy powinni zgłosi do NIK aby sprawdził czy ten przetarg z Mercedesem nie był ustawiony bo jeśli zakup może był korzystny ale koszty eksploatacji mogą doprowadzi MPK do bankructwa.Prezes i inni znajomi biznesmeni bardzo są przywiązani do marki Mercedes, może to nie przypadek.

      • Zygmunt

        Wszystkie nowe autobusy, solarisy też, znacznie więcej palą od starych. Ale ktoś jest winny bo wpisał do autobusów np. mocną śródziemnomorską klimatyzację itd.

  25. bb

    a o ile się nie mylę patrząc na zdjęcie to stoją tam autosany panowie redaktorzy hehe :)

  26. karwowski

    WYSŁAC FERENCA DO CHIN A kARAPYTĘ DO kAZACHSTANU – NIECH SPRAWDZĄ ILE TAMTEJSZE AUTOBUSY PALĄ i niech sprowadzą tamtejsze pomysły do Rzeszowa !

  27. Piotr

    A co on miał do przetargu? Autobusy stały pod Ratuszem i gawiedź wybierała na zasadzie ten ładny,ten brzydszy. Najlepsze były Solarisy ,ale stowarzyszenie zrównoważonego transportu czy miłośników dokonało takiego wyboru. Gdzie byli fachowcy? Chyba na wakacjach.
    Ci miłośnicy zmienili już linie nocne tak ,ze teraz jezdżą na pusto,ale co tam. Miasto bogate…

  28. patologia

    A gdzie był Pan Białogłowski jak ogłaszano przetarg, a następnie gdy ten przetarg wygrywał Mercedes? Jak zwykle związki wsadzają nos po fakcie. Rozpieprz Pan kolejną firmę w imię „dobra związków”, a co..

    • Jedrek

      jak nie znam ustawy o związkach zawodowych to siedzę cicho bo od razu wychodzę na durnia jak w tym przypadku -tak na przyszłosc

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.