Nowe oznaczenia opon

Fot. Archiwum

Na oponach letnich, jak i zimowych, które wyprodukowano po 1 lipca 2012 r., muszą być umieszczone etykiety.

Na początku listopada na oponach pojawią się specjalne etykiety. Dzięki nowym oznaczeniom kierowcy będą mogli w łatwy sposób porównać jakość opon i tym samym dokonać świadomego ich wyboru.

Zakup opon jest dla większości kierowców wielką niewiadomą. Niezbyt dobrze wiedzą czym kierować się przy zakupie: ceną, marką producenta, wyglądem bieżnika, a może wskazówkami serwisu oponiarskiego. Ale już niebawem kierowcy będą mieli ułatwione zadanie. Na oponach zaczną się pojawiać nowe oznaczenia, które są bardzo podobne do tych znanych z lodówek i pralek. Dzięki takim etykietom każdy będzie mógł w prosty i czytelny sposób dokonać właściwego wyboru.

Od 1 listopada 2012
Obowiązek umieszczania nowych etykiet na oponach sprzedawanych w Polsce pojawi się z dniem 1 listopada tego roku. Informacje o efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz poziomie hałasu zewnętrznego będą obowiązkowe. Nakaz ten dotyczy całej Unii Europejskiej. Celem wprowadzenia tego oznakowania jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach oraz umożliwienie kierowcom uzyskania informacji o najważniejszych parametrach technicznych opon. Oznaczenia muszą być zarówno na oponach letnich jak i zimowych, które wyprodukowano po 1 lipca 2012 r. i przeznaczone są do użytku w pojazdach osobowych i ciężarowych oraz przyczepach.

Trzy podstawowe parametry
Na etykietach będą podane 3 ważne parametry. Pierwszy z nich to wartość energetyczna oznaczona symbolem dystrybutora. Parametr ten określa opór toczenia opony, a więc i wpływ opon na zużycie paliwa. Im lepsza opona i niższy opór tym mniejsze zużycie paliwa. Najlepszy wynik oznaczany jest literą A, najgorszy – G. Drugim parametrem symbolicznie określającym padający deszcz i kałuże na drodze jest przyczepność na mokrej nawierzchni. Określa on długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni. Parametr ten również jest oznaczony literami od A do G i tak samo jak w przypadku zużycia paliwa litera A oznacza najlepszy wynik, a G najdłuższą drogę hamownia. Trzecim parametrem jest zewnętrzny hałas toczenia, który symbolizuje głośnik i rozchodzenie się fal dźwiękowych. Parametr ten jest oznaczony podwójnie: podany jest hałas w decybelach i graficznie poprzez jeden, dwa lub trzy łuki symbolizujące rozchodzenie się dźwięku. Im niższa wartość liczbowa oraz im mniej czarnych łuków tym opona jest cichsza.

Inspekcja Handlowa skontroluje producentów
Wartości umieszczane na etykietach przez różnych producentów będą w pełni ze sobą porównywalne, gdyż testy określające dany parametr są ściśle określone. Jednak to jaka wartość będzie na etykiecie zależy tylko i wyłącznie od producenta. Nie będzie nowej instytucji, która będzie badać opony i nadawać im certyfikaty, tylko każda firma samodzielnie będzie sama określać te parametry. Aby jednak nie było samowolki i naginania wyników każdą oponę będzie mogła sprawdzić Inspekcja Handlowa. Sprawdzenie takie może wykonać w ciągu pięciu lat po udostępnieniu na rynku ostatniej opony danego typu. W ten sposób możliwe będzie zweryfikowanie, czy firma znakowała opony zgodnie z wynikami testów.

Grzegorz Burda

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.