Obwodnica z marmuru?

LEŻAJSK. Drugi etap obwodnicy dwa razy drożej niż pierwszy.

Wciąż jeszcze trwają prace nad budową I etapu obwodnicy Leżajska, a już rozpisano przetarg na drugi. Przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty ale już dziś wiadomo, że budowa drugiego etapu będzie co najmniej dwa razy droższa.

Chodzi o zachodnią obwodnicę Leżajska, która powstaje w ciągu drogi krajowej nr 77 Lipnik -  Przemyśl. Inwestycja podzielona jest na trzy etapy. Pierwszy etap jest realizowany od lata 2011 roku. Za 36 mln zł firma Sando buduje dokładnie 4 kilometry i 100 metrów obwodnicy od przedłużenia ul. Jagiełły, przez skrzyżowanie z drogą na Giedlarową (węzeł Giedlarowa) do skrzyżowania z ul Jarosławską. Prace powinny zakończyć się w grudniu, jednak sadząc po zaawansowaniu mogą się przeciągnąć.

Na drugi etap obwodnicy niedawno rozpisano przetarg znamy już oferty. Wpłynęło ich 10. Najniższa oferta na realizację tego odcinka wynosi ponad 66 mln zł, zaś najdroższa prawie 112 mln zł. Drugi etap obwodnicy ma zaczynać się od skrzyżowania z przedłużoną ul Jagiełły obiegać miasto od północnego zachodu i krzyżować się z ul Warszawską (wylotówką na Nową Sarzynę) w okolicy Lasu Klasztornego. Odcinek będzie liczył łącznie 3 kilometry i 600 metrów.

Trzeci etap znajduje się dopiero w sferze planów i ma prowadzić od węzła Giedlarowa do DK 77 w Wierzawicach. Będzie realizowany dopiero po 2013 roku.
Podsumowując I etap o długości 4,1 km kosztuje 36 mln zł czyli uśredniając 8,7 mln zł za 1 kilometr. Natomiast drugi etap o długości 3,6 km będzie kosztował co najmniej 66 mln zł. Jeśli to uśrednimy o otrzymamy 18,3 mln zł za kilometr.

W przypadku obu etapów mamy do czynienia z porównywalna liczba obiektów inżynierskich, lub skrzyżowań. I Etap wymagał budowa 3 węzłów drogowych, z kolei  II etap wiąże się z budową 2 węzłów i 1 wiaduktu kolejowego.

***
Czyżby więc drugi etap leżajskiej obwodnicy miał w sobie coś szczególnego? Bo wygląda na to, że albo w przeciągu 15 miesięcy budowanie dróg tej klasy podrożało dwukrotnie albo na obwodnicy Leżajska zobaczymy marmury i pozłacane barierki, bo potencjalni wykonawcy wysoko ceną sobie swoje usługi.

Artur Getler

do “Obwodnica z marmuru?”

  1. Lesio

    Radzę autorowi artykułu zamiast zadawania pytań typu „Czyżby więc drugi etap leżajskiej obwodnicy miał w sobie coś szczególnego?” zapoznanie się z warunkami przetargu. Zobaczy dlaczego taka kwota.

  2. Kuba

    Nie piszcie głupot. Przez ścisłe centrum Łańcuta nie biegnie główna droga, a w Leżajsku nie ma nawet dróg równoległych aby minąć centrum. Obwodnica Leżajska to konieczność. W jednym miejscu w Leżajsku nie miną się nawet dwa tiry, taka jest wąska droga.

  3. Mat

    Nie narzekacie ,bedzie piekna bezpieczna droga,dzieki Panu Poslowi Rynasiewiczowi lezajask wiele wiecej zawdziecza ..zaluje ze nie mieszka w jaroslawiu ..

  4. drogowiec

    ciągle wszystko drożeje…

  5. tomek

    porównując natężenie ruchu w łańcucie i leżajsku..to w tym drugim ..to popierdółka , a nie dużyy ruch samochodowy. Ale w Leżąjsku macie Rynasiewicza…a my tylko Gołojucha, który tylko na fotkach ładnie sie prezentuje

    • ngt

      Po oddaniu autostrady natężenie ruchu w Łańcucie w porównaniu do Leżajska to będzie ‚popierdółka’. Decyzja o obwodnicy Leżajska zamiast Łańcuta jak najbardziej słuszna

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.