Odchudzanie bez diety – czy jest to możliwe?

Odchudzanie bez diety – czy jest to możliwe?

Odchudzanie bardzo często kojarzy się z wyniszczającą dietą. Oczywiście słowo „wyniszczająca” może i wydaje się tu przesadne, ale jak nie nazwać inaczej diety, w trakcie której spożywa się 600 – 800 kcal dziennie? Naturalnie istnieją też i takie diety, które w mniej restrykcyjny sposób podchodzą do kwestii zmniejszenia podaży substancji odżywczych. Niemniej zawsze są one pewnym obciążeniem dla organizmu. Czy zatem można odchudzać się inaczej?

Owoce, wszędzie owoce

Odchudzanie bez diety warto rozpocząć od… przemeblowania swojej kuchni. Zastąpienie patery z cukierkami paterą z owocami nie jest proste, ale jest to jedyna skuteczna metoda, by ograniczyć podjadanie słodkich i tuczących rzeczy.

Naturalnie niektóre owoce również są tuczące, ale prawdę mówiąc ich spożycie jest mniej szkodliwe dla organizmu, niż konsumowanie zawartych w słodyczach cukrów prostych. Trzeba też zaznaczyć, że oprócz owoców należy zadbać o odpowiednią ilość spożywanych warzywa. Niemniej jest to propozycja dla ich wielkich miłośników, a takich – co raczej oczywiste – jest w Polsce wciąż stosunkowo niewielu.

Jedz w spokojnie

Posiłki należy spożywać w spokoju! I nie chodzi tu o włączenie „spokojnej” audycji w telewizorze, czy też „spokojnym” delektowaniu się świeżo zakupioną książką… Ważne jest, by podczas spożywania pokarmów, ograniczać się jedynie do jedzenia. Dzięki temu proces trawienia realizowany jest znacznie łatwiej i szybciej. Co ważne – nie połykamy wtedy też tak dużo powietrza, które następnie prowadzi do powstania wzdęć i wielu innych, szkodliwych zjawisk w naszym organizmie.

Poza tym jedzenie należy spożywać powoli, w małych kęsach. W ten sposób stabilizujemy poziom cukru we krwi i zmniejszamy nasz apetyt już w trakcie jedzenia. Oznacza to mniejszą liczbę wchłoniętych kalorii i… większe szanse na utrzymanie prawidłowej wagi.

Drobne rzeczy dają najwięcej

Jak szybko schudnąć? Najlepiej zmienić swoje przyzwyczajenia! Badania dowodzą, że najwyższą skuteczność odchudzania należy wiązać ze zmianą pewnych przyzwyczajeń. Niektóre z nich są bardzo prozaiczne. Dla przykładu nie trzeba po raz kolejny wydzwaniać do przyjaciela lub przyjaciółki. O wiele lepszym rozwiązaniem będą odwiedziny wybranej osoby i to najlepiej pieszo.

Naturalnie rozmowę należy zakończyć na spotkaniu, a nie wyjściu do restauracji lub kawiarni na kebab lub ciastko. Pewną zmianą może być też przejście na bardziej „pieszy” tryb życia. Flagowy przykład zrezygnowania z krótkich przejazdów autobusem na rzecz pieszych wędrówek jest tylko jednym z niewielu. Po prostu – należy więcej się ruszać, a nie wyłącznie siedzieć lub co gorsza… leżeć!

Czas na kawę

Schudnąć bez diety można również dzięki kawie. Oczywiście musi być to kawa bez cukru, mleka i innych „tuczących wynalazków”. Dlaczego jest ona tak ważna? Przede wszystkim dlatego, że skutecznie pobudza. Odpowiednio duża dawka snu w połączeniu z poranną kawą, z pewnością wpłynie na lepsze samopoczucie w ciągu dnia. Oznacza to oczywiście większą dawkę energii i… większą chęć do jej spalania.

Optymalna ilość kawy w ciągu dnia waha się w okolicach 2 – 3 filiżanek. Pod żadnym pozorem nie należy przekraczać tej granicy, gdyż może to doprowadzić do poważnych zaburzeń funkcjonowania układu sercowo – naczyniowego. Odchudzanie się kosztem np. tachykardii, to z pewnością bardzo zły pomysł.

Dobowy rytm życia to podstawa

Osoba chcąca schudnąć, powinna trzymać się rytmu codziennego dnia. Oczywiście pomijamy tu sytuacje, gdy ktoś musi pracować np. w trybie zmianowym. Niemniej w pozostałych przypadkach można ustalić pewną dobową rytmikę, zwłaszcza w kontekście pór dziennej aktywności i snu.

Warto kłaść się o tej samej porze, choć – będąc szczerym – przesiadywanie do późnych godzin nocnych zawsze jest bardzo kuszące. O zachowaniu odpowiednich pór snu i aktywności należy pamiętać zwłaszcza wtedy, gdy spożywamy (w stałych porach) wszystkie 5 posiłków. Zasypianie o drugiej w nocy może bowiem wywołać uczucie głodu i chęć do podjadania. Poza tym nie jest tajemnicą, że śniadanie – czyli najważniejszy posiłek dnia – należy spożywać możliwie zaraz z rana, na około 30 – 60 minut po wyjściu z łóżka.

Koniec z przegrzewaniem

Trzeba sobie stanowczo powiedzieć, że przegrzewanie ciała jest poważnym błędem. Zbyt wysokie temperatury (powyżej 23 stopni Celsjusza) rozleniwiają ciało i spowalniają procesy odpowiedzialne za prawidłowe funkcjonowanie krwiobiegu. Z kolei niższe temperatury (w zakresie 19 – 22 stopni Celsjusza) wymuszają na organizmie konieczność podwyższenia jego temperatury, co w oczywisty sposób wiąże się ze wzrostem spalania tkanki tłuszczowej.

Poza tym obniżenie temperatury w pokoju ma wiele innych zalet. Dzięki temu łatwiej się wysypiamy, zmniejszamy koszty zużycia energii i czujemy się o wiele lepiej.

Czas walczyć z emocjami

Odchudzanie bez diety ma miejsce nie tylko w obrębie układu pokarmowego, ale też… centralnego układu nerwowego, a konkretnie – emocji. Każdemu może być smutno i to trzeba jak najbardziej zrozumieć (zwłaszcza, jeśli są ku temu podstawy). Niemniej zajadanie negatywnych emocji za pomocą kolejnej partii słodyczy, czy też tuczących potraw, z pewnością nikomu nie służy.

O wiele lepiej radzić sobie ze smutkiem, stresem i – niestety – depresją – na wiele innych sposobów. Jednym z nich jest aktywność fizyczna i dbanie o efektywniejsze dotlenienie mózgu. Może warto też „wyjść do ludzi”, porozmawiać z kimś lub… nauczyć się czegoś nowego?

Koniec z sokami, czas na warzywne koktajle

Pod względem dietetycznym, spożywanie warzyw jest o wiele bardziej skuteczne, niż wchłanianie często tuczących i bogatych w cukier owoców. To, co często nazywamy sokiem 100 procent, jest tak naprawdę silnym roztworem cukru w 100 procentowym soku. Nie jest też tajemnicą, że substancje słodzące – dosłownie – nas otaczają. Choć nie jest to łatwe, to warto z nich zrezygnować.

Może dobrym pomysłem byłoby skupienie się na własnoręcznie przygotowanych posiłkach i napojach? Ciekawą propozycją są np. koktajle, które zawierają nie tylko mnóstwo witamin, ale też usprawniający przemianę materii błonnik. Jeśli nie lubimy warzyw, sok z nich (np. jarmuż) można połączyć z sokiem owocowym (domowej roboty).

Dbaj o nawodnienie

Na temat roli wody w organizmie pisano już bardzo wiele – w końcu nasz organizm składa się w około 70% z wody. Odpowiada ona między innymi za transport i metabolizm składników odżywczych, regulację temperatur oraz usuwanie toksyn. Czy picie wody może pomóc schudnąć? 

Badania dowodzą, że szklanka wody wypijana tuż przed posiłkiem zmniejsza apetyt, a tym samym liczbę pochłanianych kalorii. Osoby, które regularnie stosowały ten trik spaliły dodatkowe 2 kg w ciągu 12 tygodni w porównaniu do osób, które go nie stosowały (https://abczywienia.pl/jak-schudnac-bez-diety-skuteczne-metody).

Czas na wspólne ćwiczenia

Aktywność ruchowa to najskuteczniejszy sposób walki z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Niestety większość osób, która mogłaby taką aktywność podjąć, po prostu tego nie chce. Rzeczywistość dowodzi, że „straszenie” chorobami serca i negatywnymi skutkami otyłości, to za mało, by odnieść pożądany skutek.

Dużo lepszym rozwiązaniem jest zachęta do wspólnych ćwiczeń. Faktem jest, że samotna aktywność fizyczna raczej nie pociąga zbyt wielu osób. Dlaczego zatem nie wybrać się na rower lub siłownię z partnerem lub przyjaciółką? W ten sposób można naprawdę szybko schudnąć.

Podsumowanie

Odchudzanie bez diety jest jak najbardziej możliwe. Ważne jest, by w pewnym stopniu zreorganizować swój tryb życia, kładąc większy nacisk na aktywność fizyczną, a nie na przesiadywanie w domu. Pierwsze efekty takich zmian zauważymy już po maksymalnie dwóch tygodniach. Może nie będziemy wtedy o wiele szczuplejsi, ale przede wszystkim poczujemy się lepiej.

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments