Pociąg Pendolino pojedzie do Rzeszowa

Takie pociągi Nuovo Pendolino jeżdżą po Włoszech. Podobne będą jeździć w Polsce. Fot. Almstom

RZESZÓW. Dzięki modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów pojedziemy 160 km na godzinę.

Z Krakowa do Rzeszowa już pod koniec 2014 roku dojedziemy z prędkością 160 km na godzinę pociągami Nuovo Pendolino. Włosko-francuski producent Almstom dostarczy do Polski 20 takich składów i będą one przemierzać trasy do Trójmiasta, Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Rzeszowa.

Nowoczesne pociągi Nuovo Pendolino mogą rozwijać prędkość do 250 km na godzinę. Jednak w naszym kraju pojadą wolniej – do 200 km, a przez Podkarpacie 160 km na godzinę.

Jeszcze w połowie 2011 r. PKP Intercity podpisało kontrakt z włosko-francuskim producentem taboru kolejowego – firmą Almstom. Nowoczesne pociągi mają być dostarczane przez cały przyszły rok. W grudniu 2014 roku wjadą na tory. Wartość umowy obejmującej również budowę zaplecza technicznego oraz koszt utrzymania taboru pociągów przez 17 lat to 2,7 mld zł. Inwestycja w połowie ma być sfinansowana ze środków unijnych, a w połowie z kredytu udzielonego PKP Intercity przez Europejski Bank Inwestycyjny.

W wagonach Pendolino ma być klasa biznes i klasa pierwsza. Trasę z Rzeszowa do Krakowa ten nowoczesny pociąg przejedzie w 1,5 godziny, to o godzinę krócej niż obecnie. Niestety, na linii kolejowej ze stolicy Podkarpacia do Przemyśla będą wykonywane roboty rewitalizacyjne i tamtędy w 2015 roku pociąg pojedzie “tylko” 120 km na godzinę. Dlatego nie wiadomo jeszcze, czy w tamtym kierunku będzie jeździł Pendolino.

- Przygotowaliśmy już główną sieć, którą będą jeździć zespołowe składy Nuovo Pendolino – poinformowała Beata Czemerajda z biura Prasowego PKP Intercity. – Będzie to siatka połączeń z Trójmiasta przez Warszawę do Krakowa i Katowic. Dodatkową odnogą, którą pojedzie ten pociąg, będzie trasa z Krakowa do Rzeszowa.

Mariusz Andres

do “Pociąg Pendolino pojedzie do Rzeszowa”

  1. kkuu

    „Trasę z Rzeszowa do Krakowa ten nowoczesny pociąg przejedzie w 1,5 godziny, to o godzinę krócej niż obecnie.” 2,5 godziny ?! Ta trasa zajmuje w tej chwili około 4 godzin…

  2. lol

    jak mało realny czas kraków-rzeszów 1h15? jak to jest przecież 150 km ledwo a pociagi maja jeździć do 160km/h wiec chyba pociąg zatrzymujacy sie na 2 stacjach po drodze dojedzie w czasie 1h15mn przecież ja pamietam jeszcze z 5 lat temu pociągi sędziszów – kraków jechały niektóre 1h 45 min wiec bz jaj tyle paprania la przyspieszenia 15 min nie no z 30 min da sie jechac szybiej zakładajac ze wczesniej sie w wielu miejscach wlókł

  3. wnuk kolejarza

    jeszcze by coś zrobić, żeby ten Pędzilino z torów nie wypadł na zwrotnicach przed stacją Rzeszów Główny.

    Modernizacja trakcji i stacji bowiem obejmuje odcinek na zachód od tego dworca, oraz na wschód od niego.

    Samego dworca Rzeszów Główny i rozjazdów przed nim już nie.

    Wszystkich, którzy wybiorą się jakimkolwiek pociągiem do Rzeszowa ostrzegam, by przed samym dworcem mocno trzymali się uchwytów i poręczy, bo przy prędkości 10-15km/h wagonem na rozjazdach tak rzuca, że można – przepraszam – polecieć na pysk na podłogę.

    Przy okazji podaję przykładowe czasy przejazdu pociągów pospiesznych i Ex z roku 2001/2002 na trasie Rzeszów-Kraków (a więc gdy torowiska były już mocno zdezelowane w porównaniu z latami 70-tymi i 80-tymi):

    Ex PIENINY wyjazd 5:48, przyjazd Kraków Główny 7:55, Warszawa 10:45
    Ex MAŁOPOLSKA wyjazd 7:55, przyjazd kraków Główny 9:55; Warszawa centr. 12:45
    posp „ŚLĄZAK” wyjazd 12:46, przyjazd kraków Główny 14:54.

    Te pociągi ciągnęly polskie elektrowozy z poznańskiego Cegielskiego i wrocławskiego Pafawagu też z prędkością 160km/h.
    Gdyby ktoś miał link na rozkłady jazdy z lat 1979-1989 i ewentualne prędkości na poszczególnych odcinkach trasy kolejowej do Krakowa (w szczególności Dębica-Tarnów) będę wdzięczny za podanie.

  4. polak -parobek watykanu

    Pen-dolino ,znów współpraca włosko-polska, wychodzi na wierzch przejęliśmy od nich religię , małego fiata, teraz pen dolino , całe życie w używanych gaciach, zielona wyspa.

  5. Piotr

    Dlaczego intercity omija miasto Poznań czy odcinamy się od Polski zachodniej i Europy zachodniej ? Coraz gorzej w tym kraju.

  6. klaun

    Jak?? PedOlino :D Można się było spodziewać tego.

  7. ola

    dobre niech sie napierw zabiora za rzeszowski dworzec głowny tak aby wygladal jak przystalo na dzisiejsze czasy, a nie ubiegly wiek. Perony, cywilizowane przejscie podziemne, okolice dworca – przeciez to jest tragedia !!!

  8. mieszkaniec Rzeszowa

    „W wagonach Pendolino ma być klasa biznes i klasa pierwsza. Trasę z Rzeszowa do Krakowa ten nowoczesny pociąg przejedzie w 1,5 godziny, to o godzinę krócej niż obecnie. ”

    Obecnie to dobre 4 godziny się pociąg toczy do Rzeszowa, pan redaktor niech się przejedzie to zobaczy :D

  9. ROMAN

    no szkoda że w tym Pędzilino nie będzie klasy dla normalnych pasażerów- tylko dla kapitalistów i troszkę biedniejszych bankierów.
    - ci z chudymi portwelami to chyba na piechotę – a do Przemyśla to ciuchcią nie ?

  10. Kolejorz

    Prawdziwa informacja PKP IC mówi, że zespoły Pendolino będą jeździły na tracie Gdańsk – Warszawa – Kraków/Katowice. Rozważane jest obecnie także wpuszczenie tych zespołów na trasę Warszawa – Wrocław. NIE WYKLUCZA SIĘ TEŻ skierowanie zespołów Pendolino na inne trasy, np. Kraków – Rzeszów.
    Pan redaktor natychmiast wysnuł z tego wniosek, że Pendolino pojadą do Rzeszowa, co obecnie po prostu nie jest prawdą.
    Także nie jest prawdą zdanie „Inwestycja w połowie ma być sfinansowana ze środków unijnych, a w połowie z kredytu udzielonego PKP Intercity przez Europejski Bank Inwestycyjny.” Nie, nie będę tu za darmochę odrabiał tego, za co pan redaktor bierze pieniądze. Niech trochę poszuka, popyta i napisze, jak to jest z tym finansowanie programu Pendolino, co to jest umowa PSC, co na to Komisja Europejska i jaki to będzie miało wpływ na ceny biletów w Pendolino. To ważne sprawy i skoro się o tym pisze, to nie wolno Czytelników wprowadzać w błąd.

  11. clonx

    oczywiscie remont rzeszow – krakow sie przedluzy. a pozniej jeszcze z innych jakichs powodow sie okaze ze nadal bedziemy jezdzic ciuchcia:D

  12. krzysztof

    Wreszcie podano prawidłowy czas przejazdu pociągów po zakończeniu remontu trasy Rzeszów – Kraków. W niektórych doniesieniach prasowych można było przeczytać o czasie 75 minut. Mało realny czas. 1,5 godziny to jest czas możliwy do osiągnięcia.

  13. Markiz de Sade

    dziś jest 1 lutego, a nie kwietnia.

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.