Pociąg Pendolino pojedzie do Rzeszowa

Takie pociągi Nuovo Pendolino jeżdżą po Włoszech. Podobne będą jeździć w Polsce. Fot. Almstom

RZESZÓW. Dzięki modernizacji linii kolejowej Kraków-Rzeszów pojedziemy 160 km na godzinę.

Z Krakowa do Rzeszowa już pod koniec 2014 roku dojedziemy z prędkością 160 km na godzinę pociągami Nuovo Pendolino. Włosko-francuski producent Almstom dostarczy do Polski 20 takich składów i będą one przemierzać trasy do Trójmiasta, Warszawy, Wrocławia, Krakowa i Rzeszowa.

Nowoczesne pociągi Nuovo Pendolino mogą rozwijać prędkość do 250 km na godzinę. Jednak w naszym kraju pojadą wolniej – do 200 km, a przez Podkarpacie 160 km na godzinę.

Jeszcze w połowie 2011 r. PKP Intercity podpisało kontrakt z włosko-francuskim producentem taboru kolejowego – firmą Almstom. Nowoczesne pociągi mają być dostarczane przez cały przyszły rok. W grudniu 2014 roku wjadą na tory. Wartość umowy obejmującej również budowę zaplecza technicznego oraz koszt utrzymania taboru pociągów przez 17 lat to 2,7 mld zł. Inwestycja w połowie ma być sfinansowana ze środków unijnych, a w połowie z kredytu udzielonego PKP Intercity przez Europejski Bank Inwestycyjny.

W wagonach Pendolino ma być klasa biznes i klasa pierwsza. Trasę z Rzeszowa do Krakowa ten nowoczesny pociąg przejedzie w 1,5 godziny, to o godzinę krócej niż obecnie. Niestety, na linii kolejowej ze stolicy Podkarpacia do Przemyśla będą wykonywane roboty rewitalizacyjne i tamtędy w 2015 roku pociąg pojedzie “tylko” 120 km na godzinę. Dlatego nie wiadomo jeszcze, czy w tamtym kierunku będzie jeździł Pendolino.

– Przygotowaliśmy już główną sieć, którą będą jeździć zespołowe składy Nuovo Pendolino – poinformowała Beata Czemerajda z biura Prasowego PKP Intercity. – Będzie to siatka połączeń z Trójmiasta przez Warszawę do Krakowa i Katowic. Dodatkową odnogą, którą pojedzie ten pociąg, będzie trasa z Krakowa do Rzeszowa.

Mariusz Andres