Pociągi pojadą 160 km na godzinę

Stefan Dziedziul (z lewej), prezes Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych we Wrocławiu oraz Mirosław Bożek, dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK podpisali umowę na modernizację linii kolejowej Sędziszów Młp.-Rzeszów Zachodni

PODKARPACIE. W 2011 roku rozpocznie się modernizacja odcinka kolejowego Sędziszów Młp.- Rzeszów Zachodni

Coraz bliżej do modernizacji linii kolejowej na trasie Kraków-Rzeszów, dzięki czemu pociągi będą mogły jeździć ze zwiększoną prędkością, do 160 km na godzinę. Wczoraj w Podkarpackim Urzędzie Wojewódzkim przedstawiciel Polskich Linii Kolejowych i wykonawca inwestycji z Wrocławia podpisali umowę na zaprojektowanie i modernizację odcinka E30 – od Sędziszowa Małopolskiego do Rzeszowa Zachodniego. Roboty budowlane mają się zakończyć we wrześniu 2014 roku.

Obecnie pociągi na trasie z Rzeszowa do Krakowa jeżdżą z maksymalną prędkością 120 km na godzinę. Ale tylko na niektórych odcinkach. Często poniżej 100 km/h. Po zakończeniu modernizacji, za 4 lata, pojadą już 160 km na godzinę. Roboty przy tej linii mają się rozpocząć we wrześniu 2011 roku. Dzięki tym pracom z Rzeszowa do Krakowa przejedziemy w 1 godzinę i 15 minut, to o 71 minut krócej niż obecnie (teraz pociągi na pokonanie tej trasy potrzebują 2 godzin i 26 minut).

Konkurencja dla transportu kołowego

- Gdy trzy lata temu zostałem wojewodą, to dla mnie głównym zadaniem było doprowadzenie do rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej na Podkarpaciu – mówił Mirosław Karapyta, wojewoda podkarpacki. – Okazało się, że ten cel został osiągnięty i szlak kolejowy z Krakowa do Rzeszowa będzie modernizowany. Mimo że w naszym regionie budowana jest autostrada A 4, to uważam, że unowocześniony szlak kolejowy będzie poważną konkurencją dla transportu samochodowego.

Inwestycja za 363 mln zł

Wczorajsza umowa jest czwartą z kolei, którą podpisano w październiku i listopadzie, w związku z modernizacją linii E30 między Krakowem i Rzeszowem. W sumie takich odcinków jest sześć. Poprzednie umowy dotyczyły odcinków od strony Krakowa: Podłęże-Bochnia, Bochnia-Biadoliny, Biadoliny-Tarnów. Łączna wartość podpisanych dotychczas umów wynosi ponad 2 mld 206 mln zł (w sumie cały fragment z Krakowa do Rzeszowa będzie warty blisko 5 mld zł). Z czego modernizacja odcinka (21 km 300 metrów) z Sędziszowa Młp. do Rzeszowa Zachodniego będzie kosztowała ponad 363 mln zł.

Perony, wiadukty kolejowe, przejścia podziemne

Zakres robót budowlanych na odcinku Sędziszów Młp. – Rzeszów Zachodni obejmie: budowę 8 peronów w Będziemyślu, Trzcianie, Świlczy, Rudnej Wielkiej, przebudowę oraz budowę 15 wiaduktów kolejowych, budowę 4 przejść podziemnych (Sędziszów Młp., Będziemyśl, Trzciana, Rudna Wielka), zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym i telekomunikacji oraz zbudowanych będzie 4,3 km ekranów akustycznych.

Mariusz Andres

Fot. Wit Hadło


Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.