Pociągiem na lotnisko w Jasionce

Teraz szynobusy jeżdżą przez Miłocin i Zaczernie w kierunku Tarnobrzega, a po wybudowaniu 5-kilometrowego łącznika autobusy szynowe po dojechaniu do Zaczernia, pojadą w kierunku lotniska w Jasionce. Fot. Wit Hadło
Teraz szynobusy jeżdżą przez Miłocin i Zaczernie w kierunku Tarnobrzega, a po wybudowaniu 5-kilometrowego łącznika autobusy szynowe po dojechaniu do Zaczernia, pojadą w kierunku lotniska w Jasionce. Fot. Wit Hadło

RZESZÓW. Pod koniec 2020 roku ma być gotowy łącznik kolejowy z Rzeszowa do podrzeszowskiego portu lotniczego.

Do 2018 roku ma być rozbudowana droga wojewódzka nr 869, która prowadzi do podrzeszowskiego lotniska w Jasionce. Planowana jest też budowa łącznika linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka. Ta druga inwestycja ma być gotowa najwcześniej pod koniec 2020 roku.

Połączenie drogowe z lotniskiem ma obecnie słabą przepustowość, a ruch samochodów jest uciążliwy, szczególnie w godzinach szczytu. Dojazd do portu lotniczego jest więc utrudniony. Dlatego władze wojewódzkie twierdzą, że rozbudowa drogi w kierunku lotniska nie wystarczy i trwają przygotowania do budowy alternatywnego dojazdu – kolejowego.

Gotowe jest już studium wykonalności dla połączenia kolejowego na lotnisko w Jasionce. Jak informuje biuro prasowe Urzędu Marszałkowskiego, rozpoczęcie inwestycji jest uzależnione głównie od możliwości pozyskania środków z funduszy Unii Europejskiej.

Pomysł budowy linii kolejowej zapewniającej transport na lotnisko powstał jeszcze w 2009 roku. To również wyjście naprzeciw oczekiwaniom samorządów lokalnych, w szczególności Rzeszowa. Obecnie obserwuje się problem z dojazdem na lotnisko, najgorzej jest z włączeniem się do ruchu z drogi wojewódzkiej nr 869 na drogę krajową nr 9.

Długość łącznika kolejowego do Jasionki wyniesie ok. 5 km, będzie to odgałęzienie od linii L71 w Zaczerniu w kierunku lotniska. Trasa będzie zelektryfikowana, jednotorowa. Linia zostanie zakończona przystankiem wyspowym dwukrawędziowym, umożliwiającym rozmijanie się składów na przystanku końcowym. W okolicy portu lotniczego planowana jest lokalizacja rozjazdu umożliwiającego transport paliwa lotniczego do stacji paliw oraz dojazd do obiektów CARGO.

Przystanek kolejowy dla pasażerów samolotów planowany jest w okolicach Parku Naukowo-Technologicznego. Zgodnie ze studium wykonalności zakłada się, że na linii do lotniska będą jeździć jedno- i dwuczłonowe autobusy szynowe. Ta linia kolejowa ma docelowo łączyć trzy funkcje: obsługi strefy przemysłowej, obsługi lotniska oraz aglomeracji kolei podmiejskiej.

Mariusz Andres

19
Dodaj komentarz

avatar
11 Comment threads
8 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
14 Comment authors
RomanEeechqwertyKazimierzobserwator Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Roman
Gość
Roman

Kolejna inwestycja bez pokrycia. Owszem ulatwi to dojazd do portu malej grupce pasazerow jednakze korzysci wymierne zadne z tego beda a rachunek do zaplaty pozostanie. Przy obecnym wzroscie i amatorach w zarzadzie predzej krowy na lotnisku zobacze niz wynik finansowy na plus. Ot taka moja opinia. Abym sie mylil.

gość
Gość
gość

PLL Lot rusza z Izraelem z Lublina a w Rzeszowie jedno wielkie kakaowe oko !

Kazimierz
Gość
Kazimierz

Lublin ma już więcej kierunków od nas i kolej wjeżdżającą do terminala od 2012 roku. W Rzeszowie jak zwykle plany, za 5 lat, za 10 lat, 2020, 2030 bla bla bla, a potem wielkie nic. Marazm i stagnacja.

qwerty
Gość
qwerty

Co za bzdury. Zanim zacznie się pisać tego typu bajki lepiej pasowałoby sprawdzić jak jest na prawdę. Lublin ma 3 krotnie mniejszy ruch lotniczy, 3 razy mniej obsługiwanych kierunków. Owszem mają połączenie kolejowe, którego my nie mamy, no ale to wynika z nieudolności naszych władz lotniska i województwa. Co jeszcze lepsze my takie połaczenie mieliśmy juz kilkadziesiąt lat temu ale jakiś idiota kiedyś stwierdził, że należy je rozebrać, a dziś po 30 latach znowu będą je odbudowywać.

Eeech
Gość
Eeech

Niestety, Lublin się rozwija, cały czas nowe kierunki (mają bazę Wizzaira, ILS II Cat, teraz doszedł Liverpool i Tel Awiw od Lotu, w tym roku pozyskają pewnie 2-3 kierunki ukraińskie) a na Jasionce od kilku lat marazm, kolejne linie zamykają połączenia (4YOU, Czech Airlines, Adria), Ryanair kasuje Berlin od listopada…. W 2016 odprawili 55% tego co w Rzeszowie (żadne 3 razy mniej), w 2017 ta proporcja będzie jeszcze lepsza dla Lublina, a w 2018 prawdopodobnie nas wyprzedzą, po zaledwie 6 latach działalności…

ja
Gość
ja

Taki znafca jesteś a rzucasz kwotami jak idiota. Lublin w ubiegłym roku obsłużył 377tys pasażerów. Rzeszów 664 tys. Gdzie tu masz 3x tyle? Puknij się w łeb. Kierunków już ma Lublin więcej niż Rzeszów, nas jeszcze ratuje częstotliwość. Proszę nie wypowiadaj się jeśli nie masz pojęcia o temacie.

obserwator
Gość
obserwator

Do nie dawna były tory w stronę lotniska przecinając drogę krajową pomiędzy autostardą, a węzłem Rudna Rogożnica. Jakimś zrządzeniem losu trzy lata temu złomiarze ją zdemontowali. Przypadek czy celowe działanie??

Adam
Gość
Adam

Gościu ASD to chodzi o drogę wojewódzka nr 19 skrzyżowanie w Jasionce baranie jeden.

asior
Gość
asior

nie ma żadnej drogi wojewódzkiej nr 19…

gość
Gość
gość

Jak tak dalej pójdzie to do 2020 z lotniska zostanie piękna łąka do wypasania owiec a na drugim końcu pasa otworzą Biedronkę i pociąg tam to już raczej nie będzie potrzebny. Jak władze lotniska walczą o nowych przewoźników? Na razie to szukają oszczędności na lotnisku ale żaden z wysoko sadzanych nie dba o rozwój floty. Co tam cargo? ognistą wodę z Ukrainy chcecie przemycać? Latałem, podkreślę, latałem dosyć często z Jasionki i co można było zauważyć w przeciągu 12 miesięcy? coś gęsto wam się załoga zmieniła. Czyżby to wina władz? Jak mogę domniemywać wyszkolenie i uzbrojenie po zęby łącznie z… Czytaj więcej »

qwerty
Gość
qwerty

Co za brednie. Każdy zorientowany wie, że na lotnisku pracują tylko same rodzinki i żadnej rotacji nie ma i w tym jest właśnie problem, że pracuje tam masa niekompetentnych ludzi ale za to mających odpowiednie koneksje. Porówniania do Lublina sa po prostu śmieszne bo tamto lotnisko ma półki co trzykorotnie mniejszy ruch i przez najbliższe 10 lat nas jeszcze nie dogonią. Owszem rozwijaja się szybciej ale to dalej inna liga i takie porównania cie tylko osmieszają czlowieku, bo równie dobrze Jasionke możesz porównywać do Okęcia i taki sam to ma sens. Jeżeli myslisz, że jakikolwiek biznes rozkreca się jeżdżąc na… Czytaj więcej »

asd
Gość
asd

Jaki niby jest problem z włączeniem się z drgo nr 869 na DK9 ? przecież w Rudnej jest wiadukt z rondem i bez problemów samochody się włączają.
Po co budować linię kolejową, która będzie wozić powietrze ?

asior
Gość
asior

za setki milionów wydane na tą kolej można na co najmniej 100 lat zorganizować przetarg – zrobić linię autobusową „koło” jeżdżąca przynajmniej co 1h z centrum Rzeszowa do Jasionki ( i zatrzymująca się na wszystkich przystankach) Teraz mamy linię widmo L której rozkład trudno znaleźć, nie zatrzymuje się prawie nigdzie i jedzie nią 2 pasażerów (wczoraj akurat widziałem) A linia 51 jeździ tylko o 7 rano , 15 i 22 jak gdyby wszyscy pracowali tylko na 8h.

olo
Gość
olo

Dlaczego to lotnisko nie jest jeszcze w Rzeszowie ??
Panie Tadeuszu wzywam do raportu.

romek
Gość
romek

ha ha ha !!!!

Kazek
Gość
Kazek

Na olszynkach by się zmieściło he he

ja
Gość
ja

Nawet jak będzie w granicach miasta to i tak Tadek nie będzie miał nic do gadania. Port lotniczy jest własnością marszałka województwa i przedsiębiorstwa PPL (Państwowe porty lotnicze)

WT
Gość
WT

Byłoby miło, gdyby to był ledwie I etap (Rudna Mała – Jasionka) całego odcinka, który powinien powstać ze 40 lat temu: (Rzeszów) – Rudna Mała – Jasionka – Stobierna – Nienadówka – Sokołów Małopolski – Wólka Sokołowska – Wola Zarczycka – Łętownia – (Stalowa Wola), z rezerwą na drugi tor, całość docelowo (!) na 160 km/h. W przyszłości byłoby to pierwszorzędne skrócenie przejazdu na trasie Rzeszów – Stalowa Wola – Lublin – Warszawa. A tak to jest kasa przejadana na zbyteczne luksusy.

jugo
Gość
jugo

SUPER !!!