Pociągiem pojedziemy szybko i komfortowo

W bydgoskiej PESIE dobiega końca modernizacja pierwszych wagonów, które wkrótce dojadą do Rzeszowa. Fot. PKP Intercity

PODKARPACIE. Już wkrótce nowoczesne wagony pojawią się na podkarpackich torach.

Klimatyzowane wagony bezprzedziałowe z wygodnymi fotelami lotniczymi, gniazdkami do laptopów i wzmacniaczami sygnału sieci telefonii komórkowych. Takie nowoczesne pociągi za kilka tygodni zostaną wprowadzone na trasę Przemyśl – Szczecin. Będą mogły jeździć z prędkością 160 km/godz.

Dobiega końca modernizacja pierwszych z 68 wagonów, których gruntowny remont rozpoczęto w sierpniu ubiegłego roku. Zadanie realizują trzy zakłady: bydgoska PESA (38 wagonów), poznański H. Cegielski (20 wagonów) i nowosądecki Newag (10 wagonów). Cały remont będzie kosztował 180 mln zł, z czego ponad 60 ml zł pochodzi z funduszy unijnych. Wagony będą obsługiwały pociągi TLK na trasie Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Katowice – Opole – Wrocław – Poznań – Szczecin.

W lutym wjadą na tory
- Pierwsze wagony już niedługo opuszczą zakłady PESY– mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. – Będą to wagony bezprzedziałowe 2 klasy z miejscem na rowery. Niedawno odwiedziliśmy bydgoskie zakłady i widzieliśmy postęp w pracach. Pasażerowie podróżujący na trasie Przemyśl – Szczecin na pewno odczują dużą różnicę w komforcie jazdy.

- Modernizujemy wagony trzech typów – informuje Michał Żurowski, rzecznik prasowy PESA Bydgoszcz S.A. – Bezprzedziałowe pierwszej i drugiej klasy oraz wagony gastronomiczne. Klienci PKP Intercity będą mieli do dyspozycji bardzo nowoczesny produkt, wyposażony w elektroniczne tablice informacyjne, automatyczne drzwi wejściowe (odskokowo-przesuwne), gniazda elektryczne i klimatyzację. Proces produkcyjny składa się z kilku głównych etapów: demontaż wyposażenia, piaskowanie, modernizacja poszycia pudła, prace ślusarsko-spawalnicze, malowanie pudła wagonu, zabudowa wagonu oraz badania i homologacja – dodaje Michał Żurowski.

Na wózku i z rowerem
Część wagonów będzie dostosowywana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Zamontowane w nich zostaną odpowiednie kabiny toalet, a drzwi wejściowe do wagonów i przedziałów oraz korytarze zostaną poszerzone. Wagony te będą miały platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe umożliwiające wsiadanie pasażerom na wózkach inwalidzkich. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów.

Przyspieszenie
Zmodernizowane wagony będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/godz. Do końca 2015 roku ma zostać zmodernizowana linia kolejowa i niemal na całej trasie od Rzeszowa do Szczecina pociągi będą mogły rozwijać taką prędkość. Oznacza to, że za trzy lata z Przemyśla do Szczecina będzie można zajechać w komfortowych warunkach w 8 godzin, a pociągi na tej trasie będą kursowały co 2,5 godz. Na razie brzmi to jak nierealne marzenie.

Krzysztof Propolski

do “Pociągiem pojedziemy szybko i komfortowo”

  1. wnuk kolejarza

    Wagony bezprzedziałowe są dobre na osobowe linie podmiejskie, podobnie jak świetnie radziły sobie na nich wycofywane już definitywnie NRD-owskie piętrusy z lat 60-tych.

    Za czasów mojego dziadka bezprzedziałówki to była tzw. 3 klasa. Synonimem luksusu była wtedy „salonka” czyli właśnie wagon z przedziałami.

    Na takie zastosowania wagonów (prawdopopodobnie 30-letnich NRD-owskich z zakładów w Goerlitz z połowy lat 80-tych, bo to one „unowocześniaja” obecnie polską kolej – która dawno by już padła gdyby nie potężne inwestycje w nią w czasach gierkowskich – czyli 40 lat temu) – szkoda tylko kasy. Jechać 900 km jak w tramwaju to „średni” komfort. W pociągu ze Szczecina/Świnoujścia do Rzeszowa/Przemyśla i tak najważniesze będą wygodne wagony sypialne.

    Zaś na te 160 km/h, które mieliśmy na kolei na tej trasie jeszcze w połowie lat 80-tych zniecierpliwością czekają moje wnuki. Patrząc na postępy robót na trasie oraz na stan państwowej kasy, może na swojej emeryturze się doczekaja…

Skomentuj

Copyright © Super Nowości 2010-2016 Wszystkie prawa zastrzeżone.